Inte tappa vinterpäls = risk för fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 372
N

nässla

I stallet där min häst står finns en 31-årig valack. De senaste åren har han behållit vinterpälsen på året om, trots B-vitaminsprutor.
Ägaren hade fått höra att det finns ett samband mellan att hästen inte tappar vinterpälsen och att den utvecklar fång. Låter ju absurt i mina öron, men jag vet ju långt ifrån allt :angel:
Är det någon som hört den teorin och kan säga något om det?

Sv: Inte tappa vinterpäls = risk för fång?

Att den inte tappar pälsen låter mer som ett åldersrelaterat problem än att den skulle få fång...

alltså ett samband kan mkt. väl finnas.

många äldre hästar får curshings och det påverkar pälsfällning/sättning (min gamling har kontsterad curshing och hon fäller inte alls som hon ska längre)

dessutom kan det ge "lockig" päls (det har min 36-åring) en vanlig "följdsjukdom" på curshing är bla. fång. vi har även haft en annan pålle som hade curshing och fick fång efter något år( inte heller hon fällde sin vinterpäls som dessutom va väldigt kraftig och lång/lockig dom sista åren), hon fick "vandra vidare" vid 17 års ålder.

Aha, det kanske är något sådant som personen syftade på :idea:
Vad ger curshings för symptom i övigt *nyfiken*?
Den här gamlingen har lång men rak päls, rent spontant kan man misstänka att det beror på att han är väldigt muskelfattig och tunn så han behöver helt enkelt sin päls för att hålla värmen.
Men det är ju alltid kul att få en tänkbar förklaring till såna uttalanden.

I stallet där min häst står finns en 31-årig valack. De senaste åren har han behållit vinterpälsen på året om, trots B-vitaminsprutor.
Ägaren hade fått höra att det finns ett samband mellan att hästen inte tappar vinterpälsen och att den utvecklar fång. Låter ju absurt i mina öron, men jag vet ju långt ifrån allt :angel:
Är det någon som hört den teorin och kan säga något om det?

Även om den inte skulle ha cushing, är det rätt vanligt att riktigt gamla hästar får svårt att tappa vinterpälsen, och att den blír lång.
Testa att ge uppblött lusernpellet med olja och andra tillhörigheter, när man räknat ut foderstaten. Då lär den få en chans att sätta mer hull. Men se på jättegamla människor, de blir också tunna och skrangliga på slutet av sina liv, och det är ingen som tycker det är konstigt.

Hej!

Lånar tråden och frågasr samma fråga om en ca 12-åring ridponny. Rund och fin i hullet (ej överviktig), men som ser hemsk ut i pälsen, lång blandad med kort.. Hon ser superskabbig ut.. Nån som kan gissa vad det beror på och vad riskerna kan vara..

/ Lavinia

Jag håller med om magen

mask, bakteriefloran i magen

(kvalitet på foder????)

Hej!

Hon är inte träckprovad, men jag antar att hon avmaskades med resten av gänget..(inte min ponny).

Ingen av övriga hästar på samma foder ser likadan ut och nu går hon på bete och som sagt- ingen annan ser sån ut, trots att de flesta hästarna är över 18 år gamla..

/ Lavinia

Fång är ett av symptomen på Cushing, lång päls som inte fälls på sommaren är ett annat.

Fång är inte ett symptom på Cushing, men kan uppträda som en komplikation eller "följdsjukdom" till Cushing.

Vid Cushing produceras för stora mängder kortison i kroppen och kortison i höga doser är känt för att kunna framkalla fång.

Symptom på Cushing är bla ökad törst (och ökad urinmängd), bukig och muskelfattig häst, lång ofta lockig päls.

Kortisonnivåerna gör också hästen mer infektionskänslig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 837
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 542
Senast: liiinnea
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 139
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola... 2
Svar
20
· Visningar
3 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka