Internationella dressyren försvinner från Sweden International Horse Show

Bukefalos 30 år!

När biljetterna till Sweden International Horse Show 2026 nu släpps står det klart att den internationella dressyren försvinner helt från programmet. Arrangören gör flera förändringar inför årets evenemang – där nya showinslag och mer hoppning får större plats.

Med tanke på allt som kommit fram till ljuset de senaste åren är det inte så konstig att dressyren förlorat sin glans. Lika bra ta bort och ersätta med någonting annat.

Generellt är ju dressyr ingen riktig "publiksport" förutom för de verkligt insatta, om man inte räknar in freestylevarianterna till musik. Även jag som är hästmänniska tröttnar lite på att se samma program utföras av ekipage på ekipage.
Ta bort den helt och hållet är dock något av en fadäs tror jag. Det är en rätt stor uteslutning.

Generellt är ju dressyr ingen riktig "publiksport" förutom för de verkligt insatta, om man inte räknar in freestylevarianterna till musik. Även jag som är hästmänniska tröttnar lite på att se samma program utföras av ekipage på ekipage.
Ta bort den helt och hållet är dock något av en fadäs tror jag. Det är en rätt stor uteslutning.
Fast helt är ju dressyren inte borta. Lövsta future challenge t ex är ju kvar

Är ju deras ovilja att förnya sig oxå. Tar 100 år att genomföra något så enkelt som valfritt kandar eller träns på de största tävlingarna, allvarligt talat alltså. I fälttävlan har det alltid varit valfritt på högsta nivå och de flesta rider på träns men domarna lyckas ändå döma rättvist trots att vissa har kandar och vissa har träns.

Är ju deras ovilja att förnya sig oxå. Tar 100 år att genomföra något så enkelt som valfritt kandar eller träns på de största tävlingarna, allvarligt talat alltså. I fälttävlan har det alltid varit valfritt på högsta nivå och de flesta rider på träns men domarna lyckas ändå döma rättvist trots att vissa har kandar och vissa har träns.
Alltså jag skulle aldrig i mitt liv titta på eller pyssla med fälttävlan, men ja, där ligger de i framkant. :D
Valfri nedbetsling borde vara helt självklart.

Men bara med svenska ekipage? Jag har mycket lite koll på ridsportseventen och reagerade mest utifrån rubriken och vad jag själv skulle vilja se. :)
Jag tolkade dig som att dressyren helt försvann och svarade utifrån det. Men absolut att den ev ”publikdragande” dressyren är helt borta

• Gilla
Reactions: Sel
Tänker att det är synd om dressyren försvinner, men bra om det inte är en stor publiksport. Livet som publiksport verkar inte ha passat dressyren.

Längtar efter när den åter igen är så tråkig att det är som att se på gräs som växer med gammelmoster 😍 som ampert och surmulet kommenterar.

Tänker att de ändrade sig alldeles för fort under 90-talet.

Alltså jag skulle aldrig i mitt liv titta på eller pyssla med fälttävlan, men ja, där ligger de i framkant. :D
Valfri nedbetsling borde vara helt självklart.
Fälttävlansdressyren var ju länge den roligaste dressyren. Vackra fullblod, enkelt program. Sedan var det ngt år då den såg ut mer som vanliga och jag har inte tittat sedan dess.

Fälttävlansdressyren var ju länge den roligaste dressyren. Vackra fullblod, enkelt program. Sedan var det ngt år då den såg ut mer som vanliga och jag har inte tittat sedan dess.
Det var när dom tog bort distanserna och steeplen för typ 20plus år sedan, då försvann många av fullbloden. Dom finns ju dock kvar och man ser dom mest på 5* nivå som Kentucky, Badminton och Burghley och mer sällan på OS, EM och VM.

Det var när dom tog bort distanserna och steeplen för typ 20plus år sedan, då försvann många av fullbloden. Dom finns ju dock kvar och man ser dom mest på 5* nivå som Kentucky, Badminton och Burghley och mer sällan på OS, EM och VM.
Ja jag tyckte ju det var jättetråkigt såklart :) även om jag inte är ett dugg mer engagerad än att titta på ibland. Men det minskar ju också arbetstillfällen för vackra fullblod radikalt och minskar mängden vackra hästar att se i startfältet :) Halvbloden dominerar mer än nog i andra grenar ändå.

(Dessutom har jag hörts sägas att de fått mycket sämre kondition till terrängen sedan dess och att folk klagar på att terränghindren blivit för tekniska jämfört med "förr" då terrängen var en annan typ av moment.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka