Internationella kvinnodagen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Jag själv tycker inte att man måste lyfta alla kvinnor bara för att - men du skrev något om att man istället för att störa sig så borde man istället lyfta varandra? Alla kvinnor definierar inte jämställdhet och feminism på samma vis - det finns olika ideologiska övertygelser och alla vill inte samma sak. I mina ögon är det inte så att man bör vara tacksam i ett grattis, för att om man är för "otrevlig" så kommer ingen vilja ta upp kvinnofrågor. Liknande saker har sagts i många herrans år, och uppenbarligen har ingen slutat prata om internationella kvinnodagen?
Det förstår jag också och jag menar inte att man ska vara tacksam för ett grattis. Det jag inte tycker är okej är att man ska dra ner andra kvinnor för att de skrivit grattis. Då kan man faktiskt hålla den åsikten för sig själv.

Men det är klart, är det någon dag man ska spy och få psykbryt så är ju internationella kvinnodagen the Day to do so. :)
 
Det förstår jag också och jag menar inte att man ska vara tacksam för ett grattis. Det jag inte tycker är okej är att man ska dra ner andra kvinnor för att de skrivit grattis. Då kan man faktiskt hålla den åsikten för sig själv.

Men det är klart, är det någon dag man ska spy och få psykbryt så är ju internationella kvinnodagen the Day to do so. :)
Alltså, jag förstår att det inte kändes bra att det refererandes till en annan tråd där bla. du skrivit så (såg jag nu), men frågan är ju liksom vidare än så och jag misstänker att det inte var i syfte att raljera över just dig.

Jag tycker att det i den här tråden gjordes en bra jämförelsen med internationella AIDS-dagen, och att det skulle framstå som bra märkligt om man gratulerade en HIV-smittad den dagen. Samtidigt så förekommer det att folk säger grattis 8 mars, och har gjort länge.

Men det är liksom inte en dag som kvinnor nödvändigtvis kommer överens, detta år har det varit rätt hätsk stämning mellan oss som mer än gärna inkluderar transkvinnor och de som ser rött inför det. Tex. la Lady Gaga upp en bild på sig själv och en känd transkvinna och fick ENORMA mängder hat riktat mot sig. Det finns som sagt olika falanger inom feminismen, och för den delen kvinnor som inte identifierar sig som feminist överhuvudtaget. Såklart har alla rätt att uttrycka sin åsikt, och det vore snarare ledsamt om alla förväntades lägga undan sina övertygelser till förmån för någon likriktat och ljummet för att alla ska komma överens.
 
Jag tycker ändå att om jag som själv är kvinna säger grattis på kvinnodagen så äger jag "rätten" att säga det och fira det.

Om man börjar störa sig på såna här saker kommer folk inte snart våga öppna munnen överhuvudtaget och då kommer ingenting uppmärksammas.

Istället för att störa sig på ordet grattis. Vad har du/ni gjort den här dagen för att uppmärksamma folk på att den här dagen tyvärr finns? Är det bara att blajja runt och störa sig på ordet grattis så är det ganska sorgligt och hjälper inte kvinnans väg framåt överhuvudtaget.

Världen idag är sorglig när man petar på små ord som "grattis" som är menat väl men hör och häpna att det tydligen är förnedrade att säga det ordet - vilket jag fick höra häromdagen och då är jag kvinna. Men sure, ska vi som alltid skriva skit om varandra så why not do it på kvinnodagen också eftersom vi gör det alla andra dagar också istället för att lyfta upp varann och påminna folk om varför dagen uppmärksammas.
Jag tänker att det är en skillnad mellan att uppmärksamma, lyfta och hylla kvinnor och att gratulera dem?

Gratulera ger mig mest vibben av kommersialisering av dagen, i stil med alla hjärtans dag och att det utmynnar i vad individen vill ha (blommor och choklad, ostron och champagne) och jag tycker frågan är större än så.
 
Jag tänker att det är en skillnad mellan att uppmärksamma, lyfta och hylla kvinnor och att gratulera dem?

Gratulera ger mig mest vibben av kommersialisering av dagen, i stil med alla hjärtans dag och att det utmynnar i vad individen vill ha (blommor och choklad, ostron och champagne) och jag tycker frågan är större än så.
Absolut, den här frågan är väldigt stor och är mer än en dag där man ska säga grattis eller köpa blommor.
 
Jag tänker att det är en skillnad mellan att uppmärksamma, lyfta och hylla kvinnor och att gratulera dem?

Gratulera ger mig mest vibben av kommersialisering av dagen, i stil med alla hjärtans dag och att det utmynnar i vad individen vill ha (blommor och choklad, ostron och champagne) och jag tycker frågan är större än så.

Exakt, och det trivialiserar (något som patriarkatet givetvis ser som positivt) betydelsen av dagen och jämställdhetsarbetet.
 
Tack @EmmaBovary och @Morces för att ni med vänlighet och tydlighet fortsätter att samtala (inte debattera) tills det blir tydligt att ingen vill någon annan illa i de olika perspektiv som lyfts och vad de olika perspektiven innebär lite mer utökat. Jag förstår verkligen bådas /båda sidors poänger och att tala nervärderande för att i grunden föra fram ett viktigt perspektiv på just gratulationer/kommersialisering/snuttifiering av en viktig dag är självklart onödigt och ett strålande exempel på att a) vänligt tal är alltid en vinnare och b) kondenserade yttranden kan bli så nedbantade att själva innebörden inte blir synlig för alla, och då framförallt inte för personer med andra egna tankebanor eller som själv inte tänkt i de riktningar som det där väldigt kondenserade yttrandet kommer ifrån.
 
Hmm nu fick man sig en tankeställare.
Men att säga att man uppmärksammar dagen då, är det ok? Eller lyfta någon kvinna man beundrar? Eller hur ska man "hantera" denna dag?
Tänker att dagen hanteras genom att man i skolor diskuterar kvinnors villkor och genom att tidningarna skriver hur det ser ut med jämställdheten i världen och om det blivit några framsteg när det gäller utbildning av flickor och mödravård och sådant.

Men jag blir inte längre sur av grattis och sådant, det är ok om chefen vill leverera kakor, jag äter alltid kakor med glädje.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp