Internationella kvinnodagen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Såg en post på SOME som noterade att Sverige har haft 35 statsministrar och att endast en av dessa har varit kvinna.
Mängden svar från män som bara "ja men man kan ju inte bara rösta på någon för att den är en kvinna".
Snacka om att missa målet. Nej nu måste jag gå och ta en näve metropolol för att undvika stroke.
 
Jag tyckte iofs just det att halva jordens befolkning ses som ett kollektiv är problematiskt. Ingen ser män som ett kollektiv, utan där delas det upp enligt religion, etnicitet, klass, nationalitet.
Fast det säger ju mer om henne isf, senaste åren tycker jag definitivt att intersektionalitet brukar lyftas 8 mars. Och det blir ganska tydligt att hon själv aldrig riktigt lämnar de patriarkala strukturerna när hon glatt påpekar att det kan finnas något destruktivt i kvinnligheten - som att man kan bli utstött om man vill dricka öl bland vindrickande kvinnor i grupp.
 
Så vill de säkert ha ett grattis tillbaka på var och en av de 364,75 mansdagarna
Min far vill ha ett grattis just idag, för han råkade komma till världen just på den internationella kvinnodagen. :D Men han förväntar sig inget grattis alla andra dagar och det är den enda gratulationen jag delar ut idag.

On topic: jag får allergiska utslag på alla "grattis på kvinnodagen". Lika mycket som jag får klåda och andnöd av dumheter som "nu ska vi applådera för alla som jobbar inom vården. Det räcker. De behöver inte bättre löner och villkor."
 
Då uppmärksammar jag internationella kvinnodagen då den ligger på FN listan över högtidsdagar 🙂. Det har verkligen hänt mycket sedan början av 1900 talet. Hoppas det fortsätter i jämställdhetens tecken. Grattis ❤️
 
Då uppmärksammar jag internationella kvinnodagen då den ligger på FN listan över högtidsdagar 🙂. Det har verkligen hänt mycket sedan början av 1900 talet. Hoppas det fortsätter i jämställdhetens tecken. Grattis ❤️
Men läste du tråden alls? Vad är det specifkt du tycker som gratuleras?
 
Såg en post på SOME som noterade att Sverige har haft 35 statsministrar och att endast en av dessa har varit kvinna.
Mängden svar från män som bara "ja men man kan ju inte bara rösta på någon för att den är en kvinna".
Snacka om att missa målet. Nej nu måste jag gå och ta en näve metropolol för att undvika stroke.
Kan ha sagt nått inte allt för trevligt till äldre gubbe på jobbet idag när han sa grattis på eran dag idag. 🙈 förväntar mig ev samtal av chefen..
 
Kan ha sagt nått inte allt för trevligt till äldre gubbe på jobbet idag när han sa grattis på eran dag idag. 🙈 förväntar mig ev samtal av chefen..

Haha påminner mig om när en herre i en chatt för hela avdelningen gratulerade alla kvinnor på kvinnodagen och jag svarade surt att han kan gratulera mig när patriarkatet har fallit. Fick en uppläxning av chefen att jag inte var tillräckligt "positiv". Kvinnlig chef kan tilläggas. Nåväl tack och lov inte mitt jobb längre 😂
 
Haha påminner mig om när en herre i en chatt för hela avdelningen gratulerade alla kvinnor på kvinnodagen och jag svarade surt att han kan gratulera mig när patriarkatet har fallit. Fick en uppläxning av chefen att jag inte var tillräckligt "positiv". Kvinnlig chef kan tilläggas. Nåväl tack och lov inte mitt jobb längre 😂
Var en man som klagade till min chef att jag hatade män när jag pratade om att man inte borde säga grattis på kvinnodagen osv.
 
Då uppmärksammar jag internationella kvinnodagen då den ligger på FN listan över högtidsdagar 🙂. Det har verkligen hänt mycket sedan början av 1900 talet. Hoppas det fortsätter i jämställdhetens tecken. Grattis ❤️
Har du funderat över huruvida att faktiskt lyssna och ta in det som kvinnor säger (till exempel här i tråden, det är som om du enbart läst rubriken och ignorerar allt som skrivits efter det) kanske skulle hjälpa jämställdheten på traven? På tal om att det blivit ett jippo, att säga ett billigt grattis och att aktivt skita i problemen som är anledningen till att dagen finns.
 
Oh vi har en Dag! Oh så snällt..

Löneskillnaden mellan kvinnor och män ökar i USA (nu tjänar en kvinna ca 83 cent för varje dollar en man tjänar). I Sverige har löneskillnaden slutat minska. Jämför man livslön blir skillnaderna ännu större.

Rätten till abort begränsas just nu i alltfler länder.

I Sverige kritiserar man muslimers kvinnosyn - samtidigt som man glatt vägrar iranska kvinnorättsförkämpar asyl.

I flera av USAs delstater kan gravida kvinnor inte skilja sig. I Sverige är det alltför vanligt att kvinnor inte upplever att de inte kan lämna ett partnerskap för att de inte kan lösa sitt boende på egen hand.

Talibanerna är tillbaka i Afganistan. IS flexar musklerna igen. När världen inte längre kunde handla med Tyssland började man gulla vilt med regimer som den Saudiska och UAE.

Allt fler unga kvinnor i Sverige upplever sig utsatta för sexuellt tvång. Och rapporterar om grova kränkningar från pojkvänner - kränkningar som de upplever som "normala"

Men vi har en dag, så vi ska väl inte klaga utan vara tacksamma.
 
Och inte förglömma de rättigheter vi har har vi inte fått. Det är inte så att majoriteten av männen vid köttgrytorna en dag insåg att detta är orättvist och införde kvinnlig rösträtt. varje steg framåt har vi badass fighting bitches att tacka för... och varje dag vi glömmer att slåss glider vi bakåt.
 
Oh vi har en Dag! Oh så snällt..

Löneskillnaden mellan kvinnor och män ökar i USA (nu tjänar en kvinna ca 83 cent för varje dollar en man tjänar). I Sverige har löneskillnaden slutat minska. Jämför man livslön blir skillnaderna ännu större.

Rätten till abort begränsas just nu i alltfler länder.

I Sverige kritiserar man muslimers kvinnosyn - samtidigt som man glatt vägrar iranska kvinnorättsförkämpar asyl.

I flera av USAs delstater kan gravida kvinnor inte skilja sig. I Sverige är det alltför vanligt att kvinnor inte upplever att de inte kan lämna ett partnerskap för att de inte kan lösa sitt boende på egen hand.

Talibanerna är tillbaka i Afganistan. IS flexar musklerna igen. När världen inte längre kunde handla med Tyssland började man gulla vilt med regimer som den Saudiska och UAE.

Allt fler unga kvinnor i Sverige upplever sig utsatta för sexuellt tvång. Och rapporterar om grova kränkningar från pojkvänner - kränkningar som de upplever som "normala"

Men vi har en dag, så vi ska väl inte klaga utan vara tacksamma.
Jag läste att den disponibla inkomsten mellan män och kvinnor ökar i Sverige
 
Jag läste att den disponibla inkomsten mellan män och kvinnor ökar i Sverige
Japp
Om det fortsättwe såhär tar ser 100 år innan vi når lika-lön...

För ett gäng år srdan sa en partikamrat att det tjafsades för för mycket om feminism. Det var uppenbarligen inget han gillade,

Jag gick upp och varnade, för hur vi kunde uppfattas,

-Så länge vi inte har hela lönen och halva makten kommer jag att vara feminist.
 
Jag läste att den disponibla inkomsten mellan män och kvinnor ökar i Sverige
Inget konstigt alls med det lönesättningssystem vi har idagpå många arbetsplatser. Det är tex olagligt att diskriminera någon för att de är föräldralediga men de generella lönesättande chefen idag är rätt konflikträdd och det är alltid mindre jobbigt att ge lägre lönehöjningar till människor som inte är närvarande på arbetsplatsen eftersom upprördhet kring en dålig ökning inte blir lika påtagligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 931
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp