Internationella kvinnodagen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Heh! Guilty as charged. Men tycker att på just den här dagen så ska vi ändå uppmärksamma kvinnor. Särskilt mtp på alla deprimerande nyheter.

https://www.theguardian.com/global-...omen-and-girls-being-cut-new-fgm-data-reveals

https://eige.europa.eu/publications...tal-well-being-men?language_content_entity=en

https://www.oxfam.org/en/why-majority-worlds-poor-are-women

När hälften av jordens befolkning är förlorarna i princip alla kategorier, hälsa, ekonomi, utbildning pga av ett x och ett y.

Jag blir så förbannad och förtvivlad. Att om det iaf uppmärksammas en dag av 365 då får det vara så. Precis som första maj är den dagen man uppmärksammar arbetare.
Brukar du uppmärksamma arbetare genom att gratulera de arbetare du känner eller bara råkar få syn på på 1:a maj?
 
Brukar du uppmärksamma arbetare genom att gratulera de arbetare du känner eller bara råkar få syn på på 1:a maj?

Jag firar 1:a maj, ja. Jag går inte runt och gratulerar enskilda arbetare, men just den dagen känns det som en dag på året man uppmärksammar de som arbetar. Inklusive kvinnorna och flickorna som sliter i slav arbeten för att vi i Sverige ska kunna köpa en t-shirt för en hundring och sedan dumpa i Västfrika.
 
Inget konstigt alls med det lönesättningssystem vi har idagpå många arbetsplatser. Det är tex olagligt att diskriminera någon för att de är föräldralediga men de generella lönesättande chefen idag är rätt konflikträdd och det är alltid mindre jobbigt att ge lägre lönehöjningar till människor som inte är närvarande på arbetsplatsen eftersom upprördhet kring en dålig ökning inte blir lika påtagligt.
Jag kan på ett sätt vara avundsjuk på "arbetarna" på jobbet, där facket förhandlar deras lön. Sen har alla samma lön, finns en lönetrappa beronde på antal arbetade år. Facket har varit väldigt bra på att förhandla deras lön.
 
Klockan är knappt lunch och jag har sett flertalet personer (obs som framstår som rätt "normala") lagt ut grattis på internationella kvinnodagen. Måste fan andas i en påse eller ngt
Äh, andas bara 😊
Finns värre psykbryt än störa sig på folk som bara menar väl.
Tyckte att den var riktigt pinsam! Inte träffsäker överhuvudtaget, försöker uppenbarligen provocera men utan vettigt underbyggda argument.
 
Det här var tråden som jag hade tänkt starta igår men inte riktigt hade tid till. Varifrån kommer egentligen idiotin att gratta kvinnor på internationella kvinnodagen? I min värld är det något jag har sett bara de senaste åren, men det kanske har varit utbrett länge?
 
Jag tycker det är talande att kvinnodagen är väldigt stora fenomen i stater som Ryssland och Kina.

Tycker grattandet är något som hållit på i några år, men inte speciellt länge?
 
Det här var tråden som jag hade tänkt starta igår men inte riktigt hade tid till. Varifrån kommer egentligen idiotin att gratta kvinnor på internationella kvinnodagen? I min värld är det något jag har sett bara de senaste åren, men det kanske har varit utbrett länge?
Jag har nog aldrig riktigt varit medveten om något annat än att sådana tendenser funnits, tror jag.
 
Jag menar det jag skriver. I Ryssland är Internationella kvinnodagen en väldigt stor högtid då kvinnor "ska" få blommor och i Kina uppmärksammas också dagen mycket stort; kvinnor får t.ex ledigt då.

Inget av länderna är väl direkt kända för sin framstående jämställdhet i samhället, varken mellan kön eller olika minoriteter.
 
Jag menar det jag skriver. I Ryssland är Internationella kvinnodagen en väldigt stor högtid då kvinnor "ska" få blommor och i Kina uppmärksammas också dagen mycket stort; kvinnor får t.ex ledigt då.

Inget av länderna är väl direkt kända för sin framstående jämställdhet i samhället, varken mellan kön eller olika minoriteter.
Fast jag fattade inte riktigt om du syftade på det du skrev i första stycket om "firande" med bla. ledighet etc. eller mer bara drog parallellen om att det inte är länder som är framstående vad gäller jämställdhet. Men nu förstår jag att du menade både och :)
 
Jag upplevde att för några år sedan var det mest att (både män och en del kvinnor) himlade sig med ögonen och det var bara PK feministmaffian/manshatare som brydde sig om det öht. I allmänhet var det ett skämt eller whataboutmän.

Att det uppmärksammas är för mig ett litet framsteg.
 
Att gratulera kvinnor på internationella kvinnodagen är väl som att gratulera hiv-smittade på internationella aidsdagen.
Hmm nu fick man sig en tankeställare.
Men att säga att man uppmärksammar dagen då, är det ok? Eller lyfta någon kvinna man beundrar? Eller hur ska man "hantera" denna dag?
 
Jag tycker ändå att om jag som själv är kvinna säger grattis på kvinnodagen så äger jag "rätten" att säga det och fira det.

Om man börjar störa sig på såna här saker kommer folk inte snart våga öppna munnen överhuvudtaget och då kommer ingenting uppmärksammas.

Istället för att störa sig på ordet grattis. Vad har du/ni gjort den här dagen för att uppmärksamma folk på att den här dagen tyvärr finns? Är det bara att blajja runt och störa sig på ordet grattis så är det ganska sorgligt och hjälper inte kvinnans väg framåt överhuvudtaget.

Världen idag är sorglig när man petar på små ord som "grattis" som är menat väl men hör och häpna att det tydligen är förnedrade att säga det ordet - vilket jag fick höra häromdagen och då är jag kvinna. Men sure, ska vi som alltid skriva skit om varandra så why not do it på kvinnodagen också eftersom vi gör det alla andra dagar också istället för att lyfta upp varann och påminna folk om varför dagen uppmärksammas.
 
Jag tycker ändå att om jag som själv är kvinna säger grattis på kvinnodagen så äger jag "rätten" att säga det och fira det.

Om man börjar störa sig på såna här saker kommer folk inte snart våga öppna munnen överhuvudtaget och då kommer ingenting uppmärksammas.

Istället för att störa sig på ordet grattis. Vad har du/ni gjort den här dagen för att uppmärksamma folk på att den här dagen tyvärr finns? Är det bara att blajja runt och störa sig på ordet grattis så är det ganska sorgligt och hjälper inte kvinnans väg framåt överhuvudtaget.

Världen idag är sorglig när man petar på små ord som "grattis" som är menat väl men hör och häpna att det tydligen är förnedrade att säga det ordet - vilket jag fick höra häromdagen och då är jag kvinna. Men sure, ska vi som alltid skriva skit om varandra så why not do it på kvinnodagen också eftersom vi gör det alla andra dagar också istället för att lyfta upp varann och påminna folk om varför dagen uppmärksammas.
Ja, du har såklart rätten att vilja fira och inte ta illa vid dig av ett "grattis". Men andra kvinnor har också rätten tycka att det är missriktat med ett grattis eftersom att de anser att det är en dag för att påminna sig om kampen som varit och kampen som för många aldrig slutat, och/eller börjat bli svårare igen. Är det inte lika sorligt att du inte lyfter dem istället för att haka upp dig på att de tycker annorlunda än vad du gör?

Kvinnor har såklart olika politiska åsikter och erfarenheter.
 
Ja, du har såklart rätten att vilja fira och inte ta illa vid dig av ett "grattis". Men andra kvinnor har också rätten tycka att det är missriktat med ett grattis eftersom att de anser att det är en dag för att påminna sig om kampen som varit och kampen som för många aldrig slutat, och/eller börjat bli svårare igen. Är det inte lika sorligt att du inte lyfter dem istället för att haka upp dig på att de tycker annorlunda än vad du gör?

Kvinnor har såklart olika politiska åsikter och erfarenheter.
Jag vet inte om jag vill lyfta upp personer som sitter i en tråd och skriver att de vill spy eller få ett psykbryt över att jag skrev grattis i vad gör vi tråden. Vilket jag förstår var riktat mot mig främst i den här tråden och såna personer tänker jag verkligen inte lyfta upp.

De har såklart rätt till sin åsikt men jag kan tycka det är patetiskt att sitta i denna tråden och säga till trådstartaten att "håll dig borta från VGV tråden" eller sitta och göra sig rolig på andra kvinnors bekostnad.
 
Jag vet inte om jag vill lyfta upp personer som sitter i en tråd och skriver att de vill spy eller få ett psykbryt över att jag skrev grattis i vad gör vi tråden. Vilket jag förstår var riktat mot mig främst i den här tråden och såna personer tänker jag verkligen inte lyfta upp.

De har såklart rätt till sin åsikt men jag kan tycka det är patetiskt att sitta i denna tråden och säga till trådstartaten att "håll dig borta från VGV tråden" eller sitta och göra sig rolig på andra kvinnors bekostnad.
Jag själv tycker inte att man måste lyfta alla kvinnor bara för att - men du skrev något om att man istället för att störa sig så borde man istället lyfta varandra? Alla kvinnor definierar inte jämställdhet och feminism på samma vis - det finns olika ideologiska övertygelser och alla vill inte samma sak. I mina ögon är det inte så att man bör vara tacksam i ett grattis, för att om man är för "otrevlig" så kommer ingen vilja ta upp kvinnofrågor. Liknande saker har sagts i många herrans år, och uppenbarligen har ingen slutat prata om internationella kvinnodagen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp