Internationella Kvinnodagen

Jag skrev det här på FB igår, och bifogade en bild med citatet "Feminism - the radical notion that women are people":

"Please don't congratulate me for being a woman. Statistically speaking, being a woman is actually pretty shit and not something to be congratulated for.

Please don't buy flowers, or a cake, or a gift, and a think that that's it - you've 'done International Women's Day right'. And if you do, at LEAST let it be accompanied by a sensible, open-minded conversation about (in)equality.

Please use this day to reflect on various women's situations around the world, and understand how much work we still have left to do before we're even close to achieving gender equality.

Please use this day to think about what you - man or woman - can do to make the world a better place for the nearly 4 billion women who live in it.

Please use this day to reflect on what things you do - perhaps subconsciously - that may contribute to the consolidation of harmful gender roles that lead to inequality. Trust me, we all have a few of those.

Please use this day to think about the huge amount of issues that face predominantly women today, and what YOU can do to help prevent them. We're talking objectification, discrimination, pay gaps, rape culture, honour crimes, period poverty, lack of rights to one's own body... The list goes on.

Please use this day to count your blessings, acknowledge your privileges and ask yourself "what can I do with the power that comes from being a privileged member of society?".

Please use this day to pay tribute to the strong women that have fought for their rights - for their rights to be acknowledged as people.

And whatever you do, please do NOT use this day to voice any sort of whataboutism. Just don't.

See this day for what it is: A reminder to reflect, discuss, and highlight the long list of issues at hand. To work to improve the lives of a group that represents nearly 50% of the global population.

And let's repeat the above tomorrow too. And the day after that. And the day after that.
"

Jag fick faktiskt ganska bra respons, från både kvinnor och män, men naturligtvis var det en (kvinnlig) bekant som var tvungen att ställa frågan "Men varför finns det ingen International Men's Day?" Jag tror att hon missade stycket som jag inleder med "And whatever you do"... :banghead: Jag trodde först att hon skämtade, men så visade sig inte vara fallet tyvärr. Det blev en rätt, hrm, hetsig diskussion i kommentarerna och jag är glad att hon inte är mer än en avlägsen bekant :angel:

Hur kan någon 2021 fortfarande vara omedveten kring att det finns en internationell mansdag?

Märkligt nog är det ju inte den 19 november, som är den dagens datum, som man påminns av den. Icke! Det är 8 mars. Varje år. När man måste besvara just den whataboutism-kommentaren.
 
Att kvinnor med samma utbildning och arbete inte får samma lön räknas inte?

Finns många faktorer som påverkar arbetsinsats utöver det så, nej.

Om jag drar det vitt skulle jag hävda att de största nackdelarna med att vara kvinna är.
1) I offentlig granskning eller offentliga uppdrag får hon tyvärr räkna med mängder av hat och hot.
2) Risk för att bli våldtagen

Detta är dock inget jag skulle vilja hävda är ett privilegium en man har. Det är en konsekvens av att det finns många arga galna män i samhället.
 
Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm. Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Tycker ändå att det är rätt att ge duktiga kvinnor och inte duktiga män uppmärksamhet på kvinnodagen.

Samt att arbeta för kvinnors rättigheter i de delar av världen där de inte har fullvärdiga rättigheter.

Som vanligt i dessa trådar där män(niskor) dyker upp och ifrågasätter förekomsten samt omfattningen av ojämställdheten så kommer jag med ett boktips. Mitt vanliga boktips. Det är en favorit just för att den är kort, kärnfull, lättsam och begripligt skriven. Inte minst viktigt så består en betydlig del av bokens tjocklek av källhänvisning, vilket ifrågasättande män(niskor) hela tiden vill ha, bevis för att fakta är fakta och inte hittepå.
Den finns på de flesta nätbutiker och kanske även bibliotek (men det vet jag inget om för jag äger den och lånar ut den flitigt i studiesyfte till alla jag känner och föreslår den även till de jag önskade att jag slapp diskutera med). Jag hoppas att du och likasinnade tar sig tid att läsa den, efter det kan det vara mer givande för alla parter att sitta på forum och diskutera sakfrågorna. Missförstå inte, jag pratar gärna med er om privilegier och annat matnyttigt kopplat till kön, men det blir så segt att först behöva förklara, sen förklara igen och sen ta om det en gång till. Det är mest tidsbesparande både för mig och er att ni redan får alla källor och förklaringar samlat i ett och samma. Då blir ju utgångspunkten bättre för att diskutera det vi faktiskt vill diskutera, tex normer, varför de ser ut som de gör, verkligt självbestämmande osv.


Titel: Jag har aldrig märkt att kön har haft någon betydelse

Författare: Nanna Gillberg

Baksida: Jämställdheten har gått för långt, hävdar vissa. Vad som menas med för långt är, som alltid, en definitionsfråga. Kvinnor i Sverige får rösta, öppna bankkonto, räknas som vuxna och vistas utomhus utan en manlig släkting. Samtidigt visar metoo-rörelsen, lönestatistik, föräldra-ledighets uttag och fördelningen av samhällets makt och resurser att frågan om jämställdhet inte är redo att läggas till handlingarna i "världens mest jämställda land". Med nuvarande utvecklingstakt beräknas samhället bli jämställt år 2205. Det är om 187 år. I den här boken uppmärksammas de informella mekanismer som gör att jämställdhet, trots lagstiftning, officiell retorik och politiska initiativ, låter vänta på sig.
 
Finns många faktorer som påverkar arbetsinsats utöver det så, nej.

Om jag drar det vitt skulle jag hävda att de största nackdelarna med att vara kvinna är.
1) I offentlig granskning eller offentliga uppdrag får hon tyvärr räkna med mängder av hat och hot.
2) Risk för att bli våldtagen

Detta är dock inget jag skulle vilja hävda är ett privilegium en man har. Det är en konsekvens av att det finns många arga galna män i samhället.

Jag skulle säga att den största nackdelen med att vara kvinna idag är alla dessa män som ska tala om för oss vad som är för- och nackdelar med att vara kvinna, samtidigt som de förnekar kvinnornas egna påståenden och upplevelser och därmed bidrar till att bevara ojämställdheten.
 
Jag tror många måste sluta reducera feminismen till en smal stereotyp. Feminismen är en oerhört bred rörelse med många olika inriktningar och många olika individer som har olika angreppssätt. Jag är en av många feminister, det betyder givetvis inte att jag håller med om allt som någonsin sagts av andra feminister. Jag har många egna idéer om bakgrunden till olika problem och vilka angreppssätt som bör prioriteras. Gemensamt är att vi har en vision om ett jämställt samhälle och en delad bild av att vi ännu inte är där. Så när det diskuteras, så dyker det alltid upp något snille som börjar prata om att kvinnor måste få baka. Tack för ditt oerhört intelligenta bidrag, Sherlock. Kan vi höja ribban lite?

Att vända sig emot hela feminismen som rörelse för att man stör sig på enstaka individer är ungefär lika intelligent som att bli rasist för att ens granne från Burma är en idiot. Å andra sidan så är det väl samma personer som inte klarar av annat än banala tankegångar, som blir både rasister och antifeminister. Att skilja individer och grupper åt verkar ju hemskt svårt, det där.
 
Jag skulle säga att den största nackdelen med att vara kvinna idag är alla dessa män som ska tala om för oss vad som är för- och nackdelar med att vara kvinna, samtidigt som de förnekar kvinnornas egna påståenden och upplevelser och därmed bidrar till att bevara ojämställdheten.

Män överlag som roffar åt sig tolkningsföreträde. Ingen bryr som om du själv ”bara tycker att det är lite kul om någon klämmer en på rumpan i baren”, Göran. Du kanske inte har blivit objektifierad hela ditt liv, tappat räkningen av oönskade händer på din kropp redan i 14-års åldern, blivit sexuellt trakasserad av skolanställd, kompisens farsa och våldtagen bakom skolgården. Säg mig en gång till att jag överreagerar, om du vågar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp