Internationella Kvinnodagen

Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm. Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Du menar liksom vita inte har några privilegier i förhållande till svarta, eller infödda svenskar inte har några privilegier i förhållande till invandrare?
 
Orkar inte skriva så mycket om det.
Men jag har studerat en konstnärlig utbildning på universitet och sett hur män höjs upp hela tiden av omgivningen. Inte för att de gjort bättre arbeten, utan för att de varit män.

Det är inte svårt att hitta motsvarande kvinnor. I vissa sammanhang får du mer positiv uppmärksamhet som man. Ibland mer positiv uppmärksamhet som kvinna.
 
Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm. Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Tycker ändå att det är rätt att ge duktiga kvinnor och inte duktiga män uppmärksamhet på kvinnodagen.

Samt att arbeta för kvinnors rättigheter i de delar av världen där de inte har fullvärdiga rättigheter.
orättvist.jpg


Behöver du något mer?
 
Det där är inga privilegier du får för att du är en man. Du kan vara man och välja att spendera mer tid med barnen men kommer då få lägre lön och pension. Det är inte könet som avgör utan hur du väljer att leva ditt liv.
Varför är då kvinnor mer välutbildade men ändå har lägre lön? Tror du att det är något de har valt?

Eller de 22 kvinnor som blev dödade av sina män, var det deras val?
Eller den timme om dagen kvinnor ägnar sig åt oavlönat hushållsarbete?

Jag tycker att bilden var tillräckligt enkel för att alla skulle förstå, men uppenbarligen inte
 
Varför är då kvinnor mer välutbildade men ändå har lägre lön? Tror du att det är något de har valt?

Eller de 22 kvinnor som blev dödade av sina män, var det deras val?
Eller den timme om dagen kvinnor ägnar sig åt oavlönat hushållsarbete?

Jag tycker att bilden var tillräckligt enkel för att alla skulle förstå, men uppenbarligen inte

Varför är det inte ett kvinnligt privilegium att få bra utbildning om det är ett manligt privilegium att få bra lön?
 
Jag tänker att vi kvinnor inte ska behöva utbilda en man om hans manliga privilegier, såhär dagen till ära (även om själva dagen var igår).
Tyvärr verkar kvinnor behöva utbilda män i det mesta varje dag året om. Antalet män som inte kan se samhällsstrukturer eller ta till sig information som är annat än extremt detaljerad med kataloger av exempel för varje punkt verkar oändligt.
 
Tyvärr verkar kvinnor behöva utbilda män i det mesta varje dag året om. Antalet män som inte kan se samhällsstrukturer eller ta till sig information som är annat än extremt detaljerad med kataloger av exempel för varje punkt verkar oändligt.

Det är ju en del av att inneha privilegier - man är oftast blind inför dem, och det är förstås inte gynnande för män att exponera privilegierna heller. Ett motstånd är att vänta sig. Jag håller helt med dig.
 
Jag skrev det här på FB igår, och bifogade en bild med citatet "Feminism - the radical notion that women are people":

"Please don't congratulate me for being a woman. Statistically speaking, being a woman is actually pretty shit and not something to be congratulated for.

Please don't buy flowers, or a cake, or a gift, and a think that that's it - you've 'done International Women's Day right'. And if you do, at LEAST let it be accompanied by a sensible, open-minded conversation about (in)equality.

Please use this day to reflect on various women's situations around the world, and understand how much work we still have left to do before we're even close to achieving gender equality.

Please use this day to think about what you - man or woman - can do to make the world a better place for the nearly 4 billion women who live in it.

Please use this day to reflect on what things you do - perhaps subconsciously - that may contribute to the consolidation of harmful gender roles that lead to inequality. Trust me, we all have a few of those.

Please use this day to think about the huge amount of issues that face predominantly women today, and what YOU can do to help prevent them. We're talking objectification, discrimination, pay gaps, rape culture, honour crimes, period poverty, lack of rights to one's own body... The list goes on.

Please use this day to count your blessings, acknowledge your privileges and ask yourself "what can I do with the power that comes from being a privileged member of society?".

Please use this day to pay tribute to the strong women that have fought for their rights - for their rights to be acknowledged as people.

And whatever you do, please do NOT use this day to voice any sort of whataboutism. Just don't.

See this day for what it is: A reminder to reflect, discuss, and highlight the long list of issues at hand. To work to improve the lives of a group that represents nearly 50% of the global population.

And let's repeat the above tomorrow too. And the day after that. And the day after that.
"

Jag fick faktiskt ganska bra respons, från både kvinnor och män, men naturligtvis var det en (kvinnlig) bekant som var tvungen att ställa frågan "Men varför finns det ingen International Men's Day?" Jag tror att hon missade stycket som jag inleder med "And whatever you do"... :banghead: Jag trodde först att hon skämtade, men så visade sig inte vara fallet tyvärr. Det blev en rätt, hrm, hetsig diskussion i kommentarerna och jag är glad att hon inte är mer än en avlägsen bekant :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp