Internationella Kvinnodagen

SACO har gjort en undersökning (hittar den inte just nu) att det egentligen inte lönar sig för kvinnor att studera vidare eftersom deras löner och förlorade arbetsföra år (särskilt när de går ner i tid och vabbar och tar ut merparten av föräldraförsäkringen) inte vägs upp av löne och karriärutveckling.

Jag tror att en del kvinnor inte inser hur mycket arbete som återstår och hur de själva har formats sedan barndomen av 'duktiga flickan' mallen. Varför ser man att allt eftersom ett yrke blir mer kvinnodominerat går löneutvecklingen ner generellt?
 
Men sen skrev de också att kvinnor äger hälften av vad män gör. DET reagerade jag verkligen på. För det visar på att även om vi "nästan är ikapp" lönemässigt så visar detta på hur stor den ekonomiska ojämlikheten verkligen är.

Jag tror den enkla förklaringen är att kvinnor lägger sina pengar på förbrukningsvaror som mat, kläder och annat till hemmet. Och männen köper kapitalvaror. Rent generellt. Men jag har ingen källa på det men det är vad jag antar av att ha läst om omjämlikheterna generellt.
 
Du lät så uppgiven i ditt första inlägg och många gånger när man ser hur mycket arbete det är kvar att göra så är det lätt att misströsta, att tappa orken. Då kan det vara bra att se hur mycket man faktiskt åstadkommit, men inte för att nöja sig utan för att få kraft och ork för att fortsätta kämpa.

Jag tror att min personliga uppgivenhet handlar om vad jag ser varje dag och varje vecka. Jag jobbar i en helt mansdominerad bransch, det är en annan miljö än den som än vissa av mina feministvänner som jobbar på universitet eller inom andra områden med en annan kultur så att säga, befinner sig i. Vi upplever lite olika sidor av hur långt vi kommit i jämställdhetsarbetet, minst sagt, och har upplevelser därefter.

Där jag bokstavligen fått slåss genom åren för att accepteras på lika villkor, går i bräschen för att framtida kvinnor ska kunna göra vad jag gör (och tjäna samma pengar) och får vakta mig hela tiden för hur jag framstår och framställs. Så får man på fritiden höra kvinnor som surar över att "varför får jag själv inte välja om jag ska vara hemma och baka bullar?". Då känner jag liksom en uppgivenhet, för det handlar inte om att hon inte får gå hemma och baka bullar. Det handlar om att alla vi kvinnor som Inte vill gå hemma och baka bullar, ska få slippa förväntas baka bullar istället för att gå till välbetalda jobb, leva jämställt och behöva försvara oss mot alla normer om vad som anses kvinnligt görande och inte.
 
Mina rosor på kvinnodagen går till alla de kvinnor som vägrar att sätta sig i offerrollen utan tar ansvar och kämpar på. Fantastiska föredömen för alla unga tjejer där ute.
 
Jag tror den enkla förklaringen är att kvinnor lägger sina pengar på förbrukningsvaror som mat, kläder och annat till hemmet. Och männen köper kapitalvaror. Rent generellt. Men jag har ingen källa på det men det är vad jag antar av att ha läst om omjämlikheterna generellt.

Även om det med all säkerhet är helt sant var det inte så mycket privatekonomi jag tänkte på i första hand. Utan mer vilka som äger företagen i landet, vilka som handlar på börsen, vilka som äger fastigheter (utöver bostäder vilka också i större utsträckning ägs av män). Att även om vi skulle komma upp i ett jämställt ägande inom det som rör respektive hushåll så är det ännu värre utanför dem om du förstår vad jag menar.
 
Jag tror att min personliga uppgivenhet handlar om vad jag ser varje dag och varje vecka. Jag jobbar i en helt mansdominerad bransch, det är en annan miljö än den som än vissa av mina feministvänner som jobbar på universitet eller inom andra områden med en annan kultur så att säga, befinner sig i. Vi upplever lite olika sidor av hur långt vi kommit i jämställdhetsarbetet, minst sagt, och har upplevelser därefter.

Där jag bokstavligen fått slåss genom åren för att accepteras på lika villkor, går i bräschen för att framtida kvinnor ska kunna göra vad jag gör (och tjäna samma pengar) och får vakta mig hela tiden för hur jag framstår och framställs. Så får man på fritiden höra kvinnor som surar över att "varför får jag själv inte välja om jag ska vara hemma och baka bullar?". Då känner jag liksom en uppgivenhet, för det handlar inte om att hon inte får gå hemma och baka bullar. Det handlar om att alla vi kvinnor som Inte vill gå hemma och baka bullar, ska få slippa förväntas baka bullar istället för att gå till välbetalda jobb, leva jämställt och behöva försvara oss mot alla normer om vad som anses kvinnligt görande och inte.

Att skapa fler förtryckande normer (att kvinnor inte ska få baka) är knappast en bra lösning för att motverka andra normer.

Tycker samhället är på god väg att förstå det för möter större öppenhet överallt. Mer acceptans för att kvinnor vill vara hemma med barn liksom större acceptans för att andra kvinnor vill gå all in på karriär. Människor är olika och det är inte rimligt att kräva att alla ska in i samma fack.
 
Hur menar du då?

Män ska inte ha rosor på kvinnodagen.

Internationella kvinnodagen finns i syfte att uppmärksamma det förtryck och och den ojämställdhet som kvinnor världen över utsatts för under alla tider. Det är inte någon sorts enkönad alla hjärtans dag.

Män som på denna dag ger kvinnor rosor i för att visa att de uppskattar att kvinnorna tar tag i sin situation och är förebilder för andra kvinnor visar bara på att de inte har begripit något öht.

Jag tycker man kan strunta i alla rosor denna dag. Men om det är någon grupp som borde ta ansvar och vara förebilder i frågan och få uppskattning för detta när de faktiskt gör det så är det inte kvinnorna.
 
Att skapa fler förtryckande normer (att kvinnor inte ska få baka) är knappast en bra lösning för att motverka andra normer.

Okej, jag säger såhär: Kvinnor och män får baka precis hur mkt de vill för mig. Du har missat hela poängen, men du verkar främst vara ute efter att provocera och flytta fokus från huvudfrågan, inte att ha en konstruktiv dialog. Jag känner igen det från en yrkeskarriär så att säga, varpå jag väljer att inte lägga min fritid på att diskutera samma saker med samma mönster och med samma sorts män(niskor) som jag får göra på arbetstid. Jag sköter dessa åtaganden alldeles tillräckligt mkt, så jag hoppas det finns andra som orkar lägga sin tid på att argumentera mot dig.
 
Exakt. Medan mat och kläder är uppätet och förbrukat. Inte så mkt kapital kvar att leva på. Precis detta stod det om i en artikel jag läste för många år sedan som jag tror hette Kvinnor - framtidens fattigpensionärer. Minns ej vart den publicerades men det går nog att googla.

På det sättet är jag enormt glad över att vara särbo... alla kapitalvaror här hemma äger jag.
 
Det stora problemet out there är inte kvinnorna det är männen som inte vill släppa på sina privilegier så de män som faktiskt är intresserade och kämpar för kvinnor är väldigt, väldigt viktiga för just kvinnokampen

Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm. Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Tycker ändå att det är rätt att ge duktiga kvinnor och inte duktiga män uppmärksamhet på kvinnodagen.

Samt att arbeta för kvinnors rättigheter i de delar av världen där de inte har fullvärdiga rättigheter.
 
Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm.M Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Tycker ändå att det är rätt att ge duktiga kvinnor och inte duktiga män uppmärksamhet på kvinnodagen.

Samt att arbeta för kvinnors rättigheter i de delar av världen där de inte har fullvärdiga rättigheter.
Män har inga privilegier idag?
Vilken värld lever du i?

Jag har sett hur många män som helst som höjs till skyarna för att de är just män.
 
Visst är män viktiga för jämställdhet. För att arbeta emot destruktiva normer om att män inte ska städa, tvätta och laga mat mm. Men några direkta privilegier har inte en man i väst idag. Det tillhör en svunnen tid.

Tycker ändå att det är rätt att ge duktiga kvinnor och inte duktiga män uppmärksamhet på kvinnodagen.

Samt att arbeta för kvinnors rättigheter i de delar av världen där de inte har fullvärdiga rättigheter.
Tyckte länge du hade ett lite tråkigt nick. Nu förstår jag: Du har döpt dig efter känslan du vill framkalla hos oss som läser :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp