Bukefalos 28 år!

Intjänade röda dagar

Emuliiaa

Trådstartare
Jag jobbar 50% som servitris och har varit på samma ställe i 1,5 år nu. Jag har 7 röda dagar att ta ut, min kompis sa att arbetsgivaren inte har rätt till att neka när man vill lägga ut dessa.

Stämmer det? Kan jag själv bestämma när jag vill ha dom utan att arbetsgivaren får neka? Jag har ingen koll.

Om jag googlar står det mest att arbetsgivaren har sista ordet ang. ledighet.

På en månad med 5 helger jobbar jag oftast 3 hela, 1 ledig helg lör-sön och en "halv" ledig sön-mån. Hade önskat lägga mina röda dagar efter jul men det är då vi personal behövs som mest. Förvirrad!
 
Du kan lägga in önskemål om vilka dagar du vill ha ledigt, men arbetsgivaren har ändå rätten på sin sida om han lägger dessa dagar på en annan tid som passar honom bättre, han behöver inte ens lägga dem tillsammans utan dela upp ledigheten på dagar som han anser gynna firman.
 
Du kan lägga in önskemål om vilka dagar du vill ha ledigt, men arbetsgivaren har ändå rätten på sin sida om han lägger dessa dagar på en annan tid som passar honom bättre, han behöver inte ens lägga dem tillsammans utan dela upp ledigheten på dagar som han anser gynna firman.

Okej, tack för svar!
Läste något om att en av dagarna måste läggas under jul, stämmer det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: mumin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 686
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 987
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp