Bukefalos 28 år!

Intressant från FEI möte

Sv: Intressant från FEI möte

"The frangible pin [which is used in Britain and America] is the only thing which has been scientifically tested, and is therefore the only tool we have to prevent the rotational fall without changing the nature of the sport. We recommend that the FEI implements this system world-wide - on fences such as the back rail of an oxer, coffins and sunken roads. We have the technology - we must use it."

Någon som vet vad detta är för något?
 
Sv: Intressant från FEI möte

Det är dom så kallade "brytbara pinnar" som man kan bygga hinder med. Dessa pinnar ska visst monteras fast i "stöden" på hindret sen ska man på pinnarna lägga "bommen (stocken)".
Vid ett eventuellt stopp eller misslyckat hopp där hästen landar på stocken så ska dom brytbara pinnarna gå sönder så att stocken faller rakt ner istället för att sitta fast i hindret eller följa med framåt.
Enkelt beskrivet en typ av säkerhetshållare för fälttävlanshinder.
 
Sv: Intressant från FEI möte

Men vad händer med stocken när den trillar ner, finns det något sätt att få den att ligga still så den inte rullar iväg när hästen slår i?
Det är det jag tycker är det läskiga med rivbara hinder, man vill ju inte ha tunga stockar rullandes runt benen på hästen :crazy:
 
Sv: Intressant från FEI möte

Jag vet inte alls vad som händer med stocken, har inte sett någon typ av beskrivning eller liknande av vad som händer när stocken väl faller.
Därför säger jag varken JA eller NEJ till dessa brytbara pinnar för jag har själv samma funderingar som du i detta fall.
 
Sv: Intressant från FEI möte

Utforlig beskrivning finns pa engelska sidor. Oversta bommen ligger pa en brytbar pinne, och spanns med rep nedat Den Vid stor vertikal belastning faller den ner, och avbryter darigenom rotation hos hasten. Stocken kan inte rora sig annat an nedat.
 
Sv: Intressant från FEI möte

Utforlig beskrivning finns pa engelska sidor. Oversta bommen ligger pa en brytbar pinne, och spanns med rep nedat Den Vid stor vertikal belastning faller den ner, och avbryter darigenom rotation hos hasten. Stocken kan inte rora sig annat an nedat.

Låter ju faktiskt som en bra idé tycker jag!
 
Sv: Intressant från FEI möte

Tydligen så va det någon i Tyskland som hade gjort stockar i papp som skulle gå av vid krasch. hade visst fungerat bra och va visst billiga att göra.
 
Sv: Intressant från FEI möte

Hoppas det inte regnar då ;):rofl::rofl:;)

"Nova och Skimmeln är på väg mot hinder nr 16 i fin stil....men vänta nu?? VAR är hinder nr 16???? och vad är det för grå papperssörja på marken?"

Behöver jag tillägga att det regnade hela sommaren 2007?:angel::devil:
 
Sv: Intressant från FEI möte

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: eftermiddagskramp, jag tror jag dör av skratt
 
Sv: Intressant från FEI möte

:rofl: tror att dom här är något väder tåliga. annars vet man ju inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 475
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp