Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Bansan

Trådstartare
Hur beter era vuxna hundar sig mot valpar av olika åldrar?
Hur introducerar ni dem för varandra?
Är det skillnad beroende på valpens kön och olika från valp till valp hur den vuxna beter sig?
Annat man bör tänka på när man introducerar valp & vuxen?
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Jag gör så att jag har valpen i knät. Sen antingen sätter jag mig på golvet eller på en stol. Sen får de andra hundarna nosa och kolla läget.
Nu har jag så många hundar, så de får gå fram några i taget. Och den som är ivrig och bara ska på, får vänta lite och kika på avstånd..

Har funkat jättebra att göra så. Men sen är mina vana vid att det kommer många hundar hit, så de brukar inte tycka det är så märkvärdigt :)
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Jag gör ingenting. Släpper in valpen så de stora får kolla vem det är, sen är det inte mer med det.
De kan säga till valpen lite men gör aldrig illa den.
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Jag gör ingen större affär av det. När jag köpt valp har min andra hund alltid varit med i bilen. Då det blivit några mils resa, har de hunnit se varandra innan vi är hemma igen. Sedan har jag tagit in valpen först så att den i lugn och ro hunnit nosa runt och bekanta sig med sitt nya hem.
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Jag gör ingen affär av det,men mina hundar är vana vid att det kommer och går hundar i olika åldrar här då vi har valpköpare som springer här titt som tätt och även en o annan import hund som mellanlandar.
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

De fick träffas ute första gången. Inget särskilt, hålla lite koll så inte vuxna hunden var allt för övrig mot försiktig valp.
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Har tidigare alltid släppt ner ny valp i trädgården och det har aldrig varit problem. Tidigare hundar har alltid varit snälla, men haft pondus nog att säga ifrån om valp tar sig friheter.

Numera får jag dock vara lite mer försiktig om det blir ny valp hemma, då jag har en tik som inte alltid är så snäll mot främmande valpar i början - min yngsta fick däng som valp av henne. Hon klår inte upp så det blir skador, men hon skrämmer rejält och dunkar till. Tiken är tuff och revirhävdande, men samtidigt lyhörd för matte så man får ta det lite mer försiktigt.

Man får helt enkelt se lite hur ens egna hund är och avgöra hur man ska gå tillväga:)
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Normalt är det inga problem, eftersom ytterst få äldre hundar är elaka mot valpar. De känner direkt på lukten och beteendet att det är en valp, könet på valpen spelar ingen som helst roll.

Gör inte för stor affär av det, ha valpen i knäet först, låt den gamla hunden nosa igenom den, släpp sedan ner valpen på golvet/marken och låt dem bekanta sig. Se till att utrymmet är begränsat, så att valpen inte kan rusa iväg eller gömma sig på något olämpligt ställe, om den mot förmodan skulle drabbas av panik.

En del av våra äldre hundar har ibland snäst ifrån, om valpen blivit för jobbig, och valpen skriker då ibland som om kniven satt i den, men det har aldrig varit så mycket som ett märke på den efteråt.

Det man kan behöva tänka på är däremot att en ung och lekfull valp ibland kan bli väldigt jobbig för en äldre hund, särskilt om den är lite till åren. Se därför till att gamlingen har en plats där den kan dra sig tillbaka för att få vara ifred, t.ex ett utrymme eller en möbel som valpen inte kan nå p.g.a sin storlek.
 
Sv: Introducera vuxen hund & valp för varandra?

Jag har 2 hanar, far o son. När jag hämtade valpen fick den gamle stanna hemma. När jag kom hem fick valpen vänta i bilen tills jag hämtat ut den gamle. Tog ut honom ur bilen och de luktade på varandra. Sen gick vi en liten skogsrunda. Valpen var 11 veckor och koppelvan så det gick bra. När vi kom hem släppte jag båda lösa inne. Valpen gick runt och luktade och den gamle gick efter och kollade vad han gjorde. Så lekte de lite, fick mat och sen somnade de intill varandra, klämde ihop sig i korgen. Enda gången jag delade på dem var när den lille gick valpkurs. De fick dela på allt, inklusive buren i bilen. Det har aldrig varit gruff på allvar mellan dem och de leker/busar ofta. Den gamle har alltid ignorerat det han inte har velat ställa upp på. De är nu 12½ år och snart 4 år. De hade träffats 2 ggr hos uppfödaren.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 870
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 451
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 056
Senast: Snurrfian
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 647
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp