invänjing av gräs

S

SpaCe

Hej!
Jag har köpt en ny häst som flyttar hem till mig om några dagar :):)

Vi har gräshagar med ganska mycket gräs i, men denna häst har endast gått i sand/grus hage, dvs inte ätit något gräs (i år)...

Hur kan jag bäst vänja in henne vid gräset? Jag har fixat en hage utan gräs, men tänkte att jag kan släppa henne i gräshagen några timmar om dagen och resten i den utan gräs, och sedan utöka.

Frågan är hur mycket ska jag börja med och hur mycket ska jag öka per dag?
Hon ska även på bete i mitten av juni är det tänkt, så man vill ju att hon ska vara ordentligt invand tills dess.

JÄTTE tacksam för svar!
 
Sv: invänjing av gräs

Min storhäst har jag vant på så sätt att han i några dagar har gått på gräs i ungefär 5-6 timmar. Ska när som helst gå över till att ha han på gräs hela dagen.
Man får ju se lite till hästen, om den blir jättelös i magen till exempel. är det sen en ponny bör man vara mer försiktig pga fångrisken som är större hos ponnyer.
 
Sv: invänjing av gräs

Rutinerna är väl ungefär så här

Handbetning en stund varje dag - öka succesivt tills du slutligen har hästen betande i en gräshage några timmar om dagen.

Det ligger i bakhuvudet någonstans att invänjningsperioden ska ta ca 3 veckor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 780
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 390
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 643
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp