Bukefalos 28 år!

Invänjningsperiod för hösilage

malinsky

Trådstartare
Förrådet av hö börjar sina och jag ska få silaget hem idag.

Hur ser er invänjningsperiod för silage ut? *kliar mig i huvudet och undrar om jag måste köpa mer hö...*
 
Sv: Invänjningsperiod för hösilage

Nu ger ju jag hö året om men en invänjningsperiod av nytt foder bör ta minst 2 veckor så att floran i grovtarmen hinner ställa om sig.
//marti
 
Sv: Invänjningsperiod för hösilage

Jag försöker vänja in på ett par veckor ungefär. Men ibland har man ju ingen möjlighet till det utan får byta snabbare/tvärt. Det har aldrig varit något problem för min häst, men jag ger då alltid någon form av magstabiliserande medel 1-2 veckor(helst Probimin, men mag/tarm eller likn. funkar ju också).
 
Sv: Invänjningsperiod för hösilage

Mag/tarm finns att köpa på granngården, men det som funkar absolut bäst och som blir billigast är probimin. Säljs av veterinärer och kan även beställas här:

http://www.top-speed.se/present.htm

Ringer man o beställer så skickar dom omgående, mail däremot verkar dom inte svara på..
Jag har sån tur att jag bor 5 min. däremot, bara att åka förbi och köpa:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Lobelia
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Murray
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 587
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp