Investera i tävlingshästar - kan det vara lönsamt?

Det stämmer att det är det upplägget jag tänker på. Den kampanj jag läste var hästens pris 200 000:- och en andel kostade 500:-. Sedan tillkom en månadskostnad om 25:-. Det framgick inte om det var per andel eller per person.
Antagligen per andel. Då blir månadskostnaden för hästen 10 000 kr vilket är rimligt. Frågan är ju hur länge hästarna ska behållas. Det kan säkert löna sig i endel fall men generellt så tror jag det är en förlustaffär som de flesta hästaffärer.
 
Jag snubblade för någon/några månader sedan över en annons här på Bukefalos om ett företag som heter My horse. Idén med företaget är att utomstående investerar i inköp av en tävlingshäst till en tävlingsryttare. När hästen säljs får delägarna dela på vinsten - 10% som går till ryttaren.

Min fundering sedan jag såg detta är
A) Finns intresset inom ridsporten för denna typ av investering?
B) Är det något som lönar sig att investera i?

Det finns säkert fler företag i branschen. Men jag har bara snubblat över detta.
Kollar man på de 3 som myhorse försöker sälja in nu så verkar inte intresset vara på topp. Kampanjerna har passerat sitt slutdatum och det är få andelar tecknade. Inte konstigt, det ska mycket till att 100-tals människor ska investera i en okända ryttare. Och att man sen ska betala en månadsavgift gör det ännu mer oattraktivt. Jag tror jag kunnat skänka någon hundralapp eller två om jag var på rätt humör men att betala en månadsavgift, om än låg, gör att man binder upp sig.
 
Kollar man på de 3 som myhorse försöker sälja in nu så verkar inte intresset vara på topp. Kampanjerna har passerat sitt slutdatum och det är få andelar tecknade. Inte konstigt, det ska mycket till att 100-tals människor ska investera i en okända ryttare. Och att man sen ska betala en månadsavgift gör det ännu mer oattraktivt. Jag tror jag kunnat skänka någon hundralapp eller två om jag var på rätt humör men att betala en månadsavgift, om än låg, gör att man binder upp sig.
Precis. SWART får ju in pengar till att skänka hästar till ryttare, men en månadsavgift gör det mindre attraktivt.

Sedan undrar jag vad som händer om hästen behöver dyr veterinärvård eller liknande, vem står för den kostnaden?
 
Precis. SWART får ju in pengar till att skänka hästar till ryttare, men en månadsavgift gör det mindre attraktivt.

Sedan undrar jag vad som händer om hästen behöver dyr veterinärvård eller liknande, vem står för den kostnaden?
Det känns naturligt att hästägarna står för vetkostnaderna också
 
Så 3 år blir 500+25*36(månader)=1400 kronor. För att ens få igen pengarna behöver priset stiga till 622 222 kr om jag inte räknat fel. Säljs hästen för en miljon tjänar varje delägare 850 kronor? Nu är jag inte extremt insatt i prisbilden för tävlingshästar (det finns garanterat de som säljs för mycket mer än så) men spontant känns det som en ganska hög risk för en ev. liten avkastning.
 
Så 3 år blir 500+25*36(månader)=1400 kronor. För att ens få igen pengarna behöver priset stiga till 622 222 kr om jag inte räknat fel. Säljs hästen för en miljon tjänar varje delägare 850 kronor? Nu är jag inte extremt insatt i prisbilden för tävlingshästar (det finns garanterat de som säljs för mycket mer än så) men spontant känns det som en ganska hög risk för en ev. liten avkastning.
Den sponsrade vill ha del av eventuell vinst också....
 
Överlag tycker jag det är en intressant idé och har själv funderat på att köpa en andel framöver. Främsta anledningen är att för att det låter intressant följa en häst/ekipage o se hur det går. Däremot verkar det väldigt osäkert, som nån nämnde tidigare i tråden det här med veterinärkostnad om den blir skadad och risken är att gå back. Intresset verkar ju va rätt svalt också och det står inget om vad som händer om kampanjen inte blir lyckad. Om bara hälften av andelarna köps, vad händer då? Pengarna tillbaka o ingen häst el en billigare häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp