Investera i tävlingshästar - kan det vara lönsamt?

@tara - mitt svar gällde ett specifikt inlägg.

Beträffande själva affärsidén känns den tveksam så som den beskrivs. I alla fall om inte investerarna betalar en träningskostnad per månad som man gör inom trav och galopp. Vilken ryttare vill få tre ungästår och sen, när hästen börjar komma upp sig ska den säljas? Många ryttare säljer hästar de tagit fram själva men då väljer de ju tidpunkten.
 
Lövsta satsar väl inte primärt på hästhandel? Och apropå "vanligt folk" så känns faktiskt Sveriges sjunde rikaste invånare inte som den bästa representanten.
Deras jag främst syftade på var att om det gick att tjäna pengar på en sån verksamhet så skulle hon nog göra det.
 
https://www.tidningenridsport.se/tre-satsande-ryttare-soker-3-000-hastagare/

Jag gissar det är denna typ av upplägg TS syftar på. Då är det förrutom den initiala kostnaden för att köpa hästen även en månadskostnad med i bilden. Därmed tror jag det är väldigt få som kommer tjäna pengar på det.

1,5 mille för en treåring? (500 kr/andel och 3000 andelar). Det var inte dåligt. Sedan tillkommer månadspris. Känns som att ska man ge sig in i en sådan sak så bör det inte vara för att man tror att man ska tjäna något på det.
 
1,5 mille för en treåring? (500 kr/andel och 3000 andelar). Det var inte dåligt. Sedan tillkommer månadspris. Känns som att ska man ge sig in i en sådan sak så bör det inte vara för att man tror att man ska tjäna något på det.
Nja, det är 3000 andelar fördelade på tre hästar.
 
Jag förstår fortfarande inte hur det är svar på min fråga.
Din fråga var "Varför tror du det? " och jag svarade att jag tror det därför att jag har träffat henne. Det är väl ett gaska klart svar? Känner inte att jag behöver motivera närmare varför då det är en personlig uppfattning jag fått.
 
Din fråga var "Varför tror du det? " och jag svarade att jag tror det därför att jag har träffat henne. Det är väl ett gaska klart svar? Känner inte att jag behöver motivera närmare varför då det är en personlig uppfattning jag fått.

Det är inte viktigt för mig men jag förstår inte din formulering.
 
Det är inte viktigt för mig men jag förstår inte din formulering.
Förstår inte riktigt vad som är oklart om jag ska vara ärlig. Hon har själv sagt att hon skulle satsa på en annan hobby om hennes mål var att tjäna pengar. Men det vill hon inte eftersom hon redan har bevisat för både sig själv och andra att hon uppenbarligen kan tjäna pengar på annat.
 
Släpp den skiten ni diskuterar och kör det i PM.

Jag tycker att jag vill vara positiv till hela upplägget.

Det är en möjlighet för en yngre förmåga att då en bra häst. Pengar in till hästsporten. Upplägget är liknande det som finns på travet där största förtjänsten är, precis som i travet, för investerare och ryttare är erfarenhet och fratinisera sig och bli bekant med dessa miljöer, dvs tillgång till kontakter och "stallplan". Samtliga har möjlighet att blogga, kicka och youtuba och få reklamfinansiering dvs hög aktivitet i sociala medier och större reklamintäkter. Om en svensk avlare lyckas få sälja en häst till det priset vore det väl underbart och skulle säkert resultera i åtminstone 5 föl till, tror jag!
 
Förstår inte riktigt vad som är oklart om jag ska vara ärlig. Hon har själv sagt att hon skulle satsa på en annan hobby om hennes mål var att tjäna pengar. Men det vill hon inte eftersom hon redan har bevisat för både sig själv och andra att hon uppenbarligen kan tjäna pengar på annat.

Nu förklarade du ju hur du menar :).

Men bara för att hon inte tjänar pengar på hästhandel (vilket jag bedömer är en väldigt liten del av Lövstas omsättning, jag ser det snarare som att de mer är köpare än säljare iofs) så betyder ju det inte att andra inte gör det.

Så nej, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med Sveriges rikaste kvinna som exempel.
 
Nu förklarade du ju hur du menar :).

Men bara för att hon inte tjänar pengar på hästhandel (vilket jag bedömer är en väldigt liten del av Lövstas omsättning, jag ser det snarare som att de mer är köpare än säljare iofs) så betyder ju det inte att andra inte gör det.

Så nej, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med Sveriges rikaste kvinna som exempel.
Det finns ofta ett klart samband mellan människor som är vana att vara extremt högpresterande på jobbet även ofta gör det på fritiden. Alltså har jag svårt att föreställa mig att någon som har den personlighetstypen på sin fritid skulle driva någonting "sämre" än vad man potentiellt kan. Därav tycker jag att det är intressant att titta på hästverksamheter som drivs av den typen av personer. Går de enormt mycket back när de dessutom har bra kontakter och mycket pengar att driva verksamheten med så är det antagligen ännu svårare att gå med vinst om man har små medel att driva någonting liknande med. Det eftersom det ofta är billigare i längden att satsa på stora volymer och kvalitet som håller länge när det gäller inköp än om saker är hårt budgeterat och man måste satsa på mindre inköp och sämre kvalitet.
 
Det finns ofta ett klart samband mellan människor som är vana att vara extremt högpresterande på jobbet även ofta gör det på fritiden. Alltså har jag svårt att föreställa mig att någon som har den personlighetstypen på sin fritid skulle driva någonting "sämre" än vad man potentiellt kan. Därav tycker jag att det är intressant att titta på hästverksamheter som drivs av den typen av personer. Går de enormt mycket back när de dessutom har bra kontakter och mycket pengar att driva verksamheten med så är det antagligen ännu svårare att gå med vinst om man har små medel att driva någonting liknande med. Det eftersom det ofta är billigare i längden att satsa på stora volymer och kvalitet som håller länge när det gäller inköp än om saker är hårt budgeterat och man måste satsa på mindre inköp och sämre kvalitet.
Är hon extremt högpresterande? Är hon inte född i rätt familj och normalpresterande? Tja inte vet jag. Men naturligtvis duktig för hon kan hålla ihop allt.

Naturligtvis är det ett företag men i längden för att vara ett företag, 10-20 år kanske vet ej, måste vinst visas för Skatteverket. Jag har också fått intryck på väldigt långt avstånd att hästar är hennes affärsmässiga hobby och med den ekonomiska bakgrunden hon har kan hon gott unna sig en alldeles förtjusande hobby. Alla som jobbar där är säkert jättenöjda. Det finns väl oräkneliga företag som har liknande upplägg, typ klädbutiker, heminredning etc.
 
https://www.tidningenridsport.se/tre-satsande-ryttare-soker-3-000-hastagare/

Jag gissar det är denna typ av upplägg TS syftar på. Då är det förrutom den initiala kostnaden för att köpa hästen även en månadskostnad med i bilden. Därmed tror jag det är väldigt få som kommer tjäna pengar på det.
Det stämmer att det är det upplägget jag tänker på. Den kampanj jag läste var hästens pris 200 000:- och en andel kostade 500:-. Sedan tillkom en månadskostnad om 25:-. Det framgick inte om det var per andel eller per person.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp