Investera i tävlingshästar - kan det vara lönsamt?

Ja, det finns många hästar för den summan, majoriteten av dom kommer att sjunka i pris om dom inte är exceptionellt bra hästar och dom hittar man inte för den låga summan. Det är i hästsammanhang inte en särskilt hög summa.

Nej? Det är ju det jag menar. Det finns hästar att köpa till bra pris som har potential att öka mycket i värde. Säljs massor av såna bara inom landet (som folk tjänat pengar på). Det är det bästa ledet i branschen anser jag, hitta lovande talanger för 1-400 tusen och sälj för miljoner.
 
Jag snubblade för någon/några månader sedan över en annons här på Bukefalos om ett företag som heter My horse. Idén med företaget är att utomstående investerar i inköp av en tävlingshäst till en tävlingsryttare. När hästen säljs får delägarna dela på vinsten - 10% som går till ryttaren.

Min fundering sedan jag såg detta är
A) Finns intresset inom ridsporten för denna typ av investering?
B) Är det något som lönar sig att investera i?

Det finns säkert fler företag i branschen. Men jag har bara snubblat över detta.
Vinsten? Alla kostnader ska alltså dras först? Då blir det nog inte många korvören.
 
Nej? Det är ju det jag menar. Det finns hästar att köpa till bra pris som har potential att öka mycket i värde. Säljs massor av såna bara inom landet (som folk tjänat pengar på). Det är det bästa ledet i branschen anser jag, hitta lovande talanger för 1-400 tusen och sälj för miljoner.
Näe, man tjänar inga pengar på det om man inte har rejält med tur och att ha den turen att hitta just en av få hästar som klarar sig upp till toppen och kan säljas för miljoner är väldigt väldigt liten. Tror det är väldigt få som chansar på sånt, och dom som chansar på sånt är oftas rika från början och har råd att förlora stora summor.
 
Näe, man tjänar inga pengar på det om man inte har rejält med tur och att ha den turen att hitta just en av få hästar som klarar sig upp till toppen och kan säljas för miljoner är väldigt väldigt liten. Tror det är väldigt få som chansar på sånt, och dom som chansar på sånt är oftas rika från början och har råd att förlora stora summor.

Nåja det finns ju ändå ett antal människor bara i Sverige som faktiskt lever just på detta. Så bara tur handlar det verkligen inte om.
 
Nåja det finns ju ändå ett antal människor bara i Sverige som faktiskt lever just på detta. Så bara tur handlar det verkligen inte om.
Nu vet jag inte exakt hur konceptet som TS refererar till är utformat. Men jag tänker att det är stor skillnad på om man själv har kunskapen att bedöma en hästs potential och sedan antingen själv, eller genom att anlita någon som man vet kan, kan utveckla hästen.
Om man jämför med trav-/galopphästandelar så kan man ju gå in som totalt okunnig om hästar. Man får lita till andra helt enkelt, för tränarna finns det dock ganska bra statistik tillgänglig. När det gäller ryttare kan man visserligen läsa TDB, men den säger inte så mycket om en ryttares förmåga att ta fram en unghäst till toppnivå (i vilket fall så är det ganska omständigt och kräver en del kunnande för att kunna läsa ut).

Edit: Läste att My horse hadlar om att stötta relativt (i alla fall för mig helt) okända unga ryttare för att de t ex ska kunna rida championat eller för att utveckla till GP.
 
Nåja det finns ju ändå ett antal människor bara i Sverige som faktiskt lever just på detta. Så bara tur handlar det verkligen inte om.
Jaha, jag har aldrig träffat någon tror jag som lever på att köpa unghäst och sälja dyrt, då måste dom ju ta fram otroligt många hästar på högre nivåer varje år. Man ska ju leva under tiden hästen utbildas också, det är många år och då är det inte lätt att överleva utan något annat vid sidan av. Men det är klart det finns en del rika som har råd som sagt att riskera att köpa en häst och chansa på att den blir något.
 
Nej det är nog inte lönsamt och intresset lär vara begränsat. Jag har sett dessa upplägg dyka upp med juniora ryttare och där tror jag det är svårt att få tillbaka några pengar.
 
Jaha, jag har aldrig träffat någon tror jag som lever på att köpa unghäst och sälja dyrt, då måste dom ju ta fram otroligt många hästar på högre nivåer varje år. Man ska ju leva under tiden hästen utbildas också, det är många år och då är det inte lätt att överleva utan något annat vid sidan av. Men det är klart det finns en del rika som har råd som sagt att riskera att köpa en häst och chansa på att den blir något.
2 stora är Sven Ingvarsson och Royne Zetterman, sedan Lisen även om hon inte tävlar upp hästarna själv längre är några som tävlar upp hästarna till högre eller högsta nivå.
Sedan finns ju dom som säljer redan vid 5 eller 6 års ålder, sälja som yngre innebär mindre risker och mindre pengar.

Tror många glömmer att hästen inte behöver klara dom högsta klasserna för att inte gå minus utan räcker med en lättriden och välriden, vacker och trevlig häst som går 130, bla USA ger bra för den typen av hästar, även om det inte är det typen man ska rikta in sig på vid ett sådant upplägg.
 
Det är ju två omvända världar ridsporten och galoppen tex.Galoppen ger inkomster under tiden du har hästen och få fullblod säljs för stora summor (jo ibland på auktion), ridsporten ger sällan inkomst under tiden du har hästen (möjligen breeders), men kan ge stora pengar vid försäljning
 
2 stora är Sven Ingvarsson och Royne Zetterman, sedan Lisen även om hon inte tävlar upp hästarna själv längre är några som tävlar upp hästarna till högre eller högsta nivå.
Sedan finns ju dom som säljer redan vid 5 eller 6 års ålder, sälja som yngre innebär mindre risker och mindre pengar.

Tror många glömmer att hästen inte behöver klara dom högsta klasserna för att inte gå minus utan räcker med en lättriden och välriden, vacker och trevlig häst som går 130, bla USA ger bra för den typen av hästar, även om det inte är det typen man ska rikta in sig på vid ett sådant upplägg.
Fast det är ju inte riktigt "vanliga" personer det handlar om. Det är inte personer som köper in en unghäst för att sedan låta någon annan rida upp den och lever på just den försäljningen sen. Dom har ju en hel del runt omkring också, träningar osv, dom har ju inkomster vid sidan av också.

Sen en välriden ridhäst som går såpass låga klasser är inte värda några miljoner. Ska man prata miljonhästar så är det ju hästar som väl redan prestar bra på höga nivåer.
 
Sen en välriden ridhäst som går såpass låga klasser är inte värda några miljoner. Ska man prata miljonhästar så är det ju hästar som väl redan prestar bra på höga nivåer.

Inte till USA.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "vanliga personer" men de flesta har ju jobbat sig upp till den nivå de är idag. Och det finns många fler än Sven och Royne...
 
Inte till USA.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "vanliga personer" men de flesta har ju jobbat sig upp till den nivå de är idag. Och det finns många fler än Sven och Royne...
Vanliga människor menar jag vanliga personer som inte själva rider på hög nivå och utbildar hästarna själv. Det är väl självklart att det finns folk som utbildar hästar och lever på det. Men det är inte vad jag trodde det pratades om utan att man köper en häst och väntar tills någon annan rider upp den i klasserna och säljer den dyrt och tar del av vinsten.

Att det finns dom som lever på verksamheter med hästar är det ju självklart. Men där är ju inte huvudinkomsten säljandet av hästarna utan dom lever ju även på att hålla träningar osv. Ha inridningshästar och sånt. Det är ju en väldig skillnad. Dom har ju inkomster vid sidan av. Dom lever inte på säljandet av hästarna helt och hållet.
 
Men där är ju inte huvudinkomsten säljandet av hästarna utan dom lever ju även på att hålla träningar osv. Ha inridningshästar och sånt. Det är ju en väldig skillnad. Dom har ju inkomster vid sidan av. Dom lever inte på säljandet av hästarna helt och hållet.

Nähä ok.
 
Vanliga människor menar jag vanliga personer som inte själva rider på hög nivå och utbildar hästarna själv. Det är väl självklart att det finns folk som utbildar hästar och lever på det. Men det är inte vad jag trodde det pratades om utan att man köper en häst och väntar tills någon annan rider upp den i klasserna och säljer den dyrt och tar del av vinsten.

Att det finns dom som lever på verksamheter med hästar är det ju självklart. Men där är ju inte huvudinkomsten säljandet av hästarna utan dom lever ju även på att hålla träningar osv. Ha inridningshästar och sånt. Det är ju en väldig skillnad. Dom har ju inkomster vid sidan av. Dom lever inte på säljandet av hästarna helt och hållet.

Jag tror nog att de som säljer hästar på den internationella marknaden och är duktiga på det tjänar bra mycket mer på det än på att ha träningar.
Hur många träningstimmar måste du hålla för att få samma omsättning som i en enda bra hästaffär? Så nog kan hästhandel vara huvudinkomsten.
 
Tror att det är extremt svårt att tjäna pengar på hästar i Sverige. Håller man på med trav och har en enorm tur så går det kanske.
Det finns antagligen en anledning till att ex Lövsta stuteri är den jordbruksverksamhet i landet som går med stöst förlust och då är ändå hon som har den verksamheten som hobby en enormt framgångsrik affärskvinna som vet hur man gör för att tjäna pengar och de har hästar etablerade på toppnivå.
 
Jag snubblade för någon/några månader sedan över en annons här på Bukefalos om ett företag som heter My horse. Idén med företaget är att utomstående investerar i inköp av en tävlingshäst till en tävlingsryttare. När hästen säljs får delägarna dela på vinsten - 10% som går till ryttaren.

Min fundering sedan jag såg detta är
A) Finns intresset inom ridsporten för denna typ av investering?
B) Är det något som lönar sig att investera i?

Det finns säkert fler företag i branschen. Men jag har bara snubblat över detta.
Jag hade lätt kunnat tänka mig att bli delägare till en häst åt en satsande ryttare. Kul idé, jag förutsätter att det är kapitalet till att köpa hästen som behövs, inte uppstallning, startavgifter o.s.v. som avses.
Blir ju såklart en chansning, men tycker samtidigt att det finns många ryttare som jobbar hårt utan föräldrar som kan sponsra.
Alltså, har man en bra tränare i ryggen som jag förutsätter att ryttaren har (kommer i sådana fall se till att den ryttaren jag hade valt att sponsra har det) så räknar jag med att ryttaren kan glida lite på dennes kontakter. En unghäst till bra pris som tävlas upp och säljs efter 2- 4 år kan öka rätt bra i värde.
Men det är ju såklart en risk att hästen skadar sig och så står du där utan pengar.
 
Tror att det är extremt svårt att tjäna pengar på hästar i Sverige. Håller man på med trav och har en enorm tur så går det kanske.
Det finns antagligen en anledning till att ex Lövsta stuteri är den jordbruksverksamhet i landet som går med stöst förlust och då är ändå hon som har den verksamheten som hobby en enormt framgångsrik affärskvinna som vet hur man gör för att tjäna pengar och de har hästar etablerade på toppnivå.

Lövsta satsar väl inte primärt på hästhandel? Och apropå "vanligt folk" så känns faktiskt Sveriges sjunde rikaste invånare inte som den bästa representanten.
 
Jag tror nog att de som säljer hästar på den internationella marknaden och är duktiga på det tjänar bra mycket mer på det än på att ha träningar.
Hur många träningstimmar måste du hålla för att få samma omsättning som i en enda bra hästaffär? Så nog kan hästhandel vara huvudinkomsten.
Fast tråden började inte som det utan en investeringsfirma ville köpa häst för 300 000 kr och låta en ryttare få 10% av försäljningsvärdet efter 3 års utbildning av hästen.

Hästhandlare finns det som säkert fungerar affärsmässigt med hästar på olika nivåer med vit arbetskraft men kanske inte med detta koncept.

Jag har funderat och tror att visst finns det intresserade ryttare men på något sätt så tycker jag att investerare ska inse att konceptet har svårt att ge en ryttare schyssta arbetsvillkor. Det är frågan om ideelt arbete i princip. 10 % kräver ett väldigt högt pris på en utbildad 6- åring. Absolut finns det säkert ryttare som vill ha tillgång till en bra häst. Betalar investerarna vedertagen avgift för träning så borde det fungera också som de gör med liknande koncept i travet. 10 % av försäljningsvärdet måste vara för lite. Eller har jag fel??.?

Däremot lägger ryttaren ned egna eller lånade pengar och behåller försäljningsvärdet själv. Eller tar hjälp med försäljning av kapabel vältränad häst. Så är situationen annorlunda. Dvs utbildning och försäljningsfirma av egna hästar och andras hästar med kostnadstäckning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp