Bukefalos 28 år!

Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Eftersom du har detta helt klart för dig så är jag nyfiken på vad du räknar på för summor i bidrag och ditt egna hö , strö på vintern , stall , renoveringar ,el staket ,inköp av verktyg och om pålle skulle bli sjuk .


Nu blir det ju ett exempel som visar hur det kan vara.

Har man 'magra och botaniskt värdefulla' hagar kan man nog hävd att hästen kan klara av och beta av 3 ha. Säg sen att man kan får 2 500:- per ha i EU-bidrag.

Då har man inkomster på 7 500:-


Har man då eget hö + eget stall (jag lägger till eget strömedel (halm)) och kan verka själv kan jag inte ens komma upp i närheten av 7500:- för att hålla den hästen.

Bokföringsmässigt så är jag osäker på om man ens behöver ta upp eget hö till egna hästar som en kostnad. Det finns kanske någon regel om att det ska göras, men i praktiken blir det ju svårt. Hästar äter ju väldigt olika mycket och kan klara sig olika länge på utomhusbete. Samma sak med strö. Vissa hästar har ju toahörn och gör knappt av med strö alls, medan andra blandar allt. Likaså har du ju ingen bokföringsmässig kostnad för stallplats ifall du äger stallet själv. Och veterinärkostnader måste ju ses som undantagsfall.

Även om man skulle ta upp allt till produktionskostnad så tror jag ändå inte man kommer upp i 7500:- ifall man har det mesta egetproducerat.




Hur du får detta till vinst i pengar skulle vara intressant ? För då är det en lysande ide som många skulle kunna ta del av .

Det finns de som gör det så det är ingen magi inblandat.



Allra hellst de som avlar ,efter som de stona dessutom går dräktiga och även så inbringar en inkomst ?

Jag känner flera som föder upp travhästar och de har inga problem att ta upp kostnader för avelsston och föl i bokföringen. En av dem har till och med en erkänt nitisk person (ifrågasätter alla kvitton som är de minsta tveksamma) som har hand om bokföringen så där tror jag inte det gått igenom ifall det varit några tveksamheter.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Enligt skatteverket är "pensionärer" just hobbyhästar, man får inte dra av för att ha en häst som betesdjur.

Finns det någon källa på det? Särskilt om man kan visa att hästen inte duger som ridhäst.

En 25 åring som man kan rida skogsturer med kan jag tänka mig att skattemyndigheten kan se som hobbyhäst.

Men om samma 25-åring inte ens är inriden eller av medicinska skäl inte duger att rida på så lär det bli svårt för skattemyndigheten att hävda hobbyhäst. Till vilken hobby ska de hänvisa? Kanske ifall de får igenom att mocka boxar är en hobby.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Ett vbl sto som vi har får inte vara med i företaget pga att hon inte är i travträning eller avel. Vi måste ha henne privat och dessutom betala in till vårat eget företag för henne varje månad, även för hösilaget vi tagit själva.

Det är dessutom på håret att våra avelstona godkänns då det kostar lite för mycket för att ta fram ett föl och försäljningspriserna nu är förlåga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Nu är det ju inte bara hö och halm som det kostar att hålla en häst eller att man kan verka hästen själv ?

För att ta det egna höt så kräver det ju skötsel av marken samt skördning ,redskap eller betala den som tar höt , stängsel av 3 hektar mark ,stall, underhåll osv .

Och en pålle på 25 årig
varmbloddstravare klarar sig utan något tillskottsfoder låter inte helt sannorlikt . Dessutom torde det kosta även i underhållen tandvård på den pållen .

Jag tror du lever i en dröm till Skatteverket att du går med Vinst på den hästen för att den ger dig inkomster i form av Eu bidrag .

Sen kan man alltid försöka göra en Glädje budget på en häst som du gjort att den äter lite hö och halm ... Frågan är om skatteverket tror på denna ?

Vi får väll se den dagen du åker på en Revision om de anser att det är hållbart ?

Men jag tror faktiskt inte du själv sitter och drar av din pensionärshäst själv på detta sätt ...
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Ett vbl sto som vi har får inte vara med i företaget pga att hon inte är i travträning eller avel. Vi måste ha henne privat och dessutom betala in till vårat eget företag för henne varje månad, även för hösilaget vi tagit själva.

Det är dessutom på håret att våra avelstona godkänns då det kostar lite för mycket för att ta fram ett föl och försäljningspriserna nu är förlåga.


Det finns massor med folk som föder upp travhästar och som får dra av kostnader för avelsston som är för gamla för tävlingsbanan. Så antingen har du otur med din skattehandläggare eller så är det något annat skäl.


Jag vet att uppfödning av travhästar ofta inte är någonn lönsam verksamhet. MEn syftet med uppfödningen är ju ändå att gå med vinst.

Skulle det vara förbjudet att dra av kostnader för dessa företag så skulle det också vara förbjudet för att dra av kostnader för nystartade bioteknikföretag. Det är dåliga odds på att sådana ofta i början rena forskningsbolag någonsin ska göra vinst. Sen skulle väl aldrig skattemyndigheten låtit SAAB Automobil få fortsätta ifall man hade vinstkrav som villkor för att dra av kostnader.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Nu är det ju inte bara hö och halm som det kostar att hålla en häst eller att man kan verka hästen själv ?

För att ta det egna höt så kräver det ju skötsel av marken samt skördning ,redskap eller betala den som tar höt , stängsel av 3 hektar mark ,stall, underhåll osv .


För att avgöra ifall du går med vinst skattemässigt så är det ju vad som syns i bokföringen.
Med de förutsättningar jag beskrev innan är jag övertygad att du kan hålla en häst för under 7500 kronor om året.



Och en pålle på 25 årig
varmbloddstravare klarar sig utan något tillskottsfoder låter inte helt sannorlikt . Dessutom torde det kosta även i underhållen tandvård på den pållen .

Räknar du 1 kr per kg för havre och en tandraspning om året så är jag övertygad att du inte spräcker budgeten.



Jag tror du lever i en dröm till Skatteverket att du går med Vinst på den hästen för att den ger dig inkomster i form av Eu bidrag .

Med de förutsättningar jag beskrivit så är jag övertygad att det är möjligt.



Sen kan man alltid försöka göra en Glädje budget på en häst som du gjort att den äter lite hö och halm ... Frågan är om skatteverket tror på denna ?

Som näringsidkare har man ju ett intresse att ta upp kostnader eftersom de är avdragsgilla, så någon glädjebudget har man ju egentligen ingen anledning att göra. I exemplet ovan är det väl bäst om man kommer så nära 7500 kr om året som möjligt.

Vi får väll se den dagen du åker på en Revision om de anser att det är hållbart ?

Men jag tror faktiskt inte du själv sitter och drar av din pensionärshäst själv på detta sätt ...


Jag har inte de grundförutsättningar som krävs, men jag vet de som har det.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Det finns massor med folk som föder upp travhästar och som får dra av kostnader för avelsston som är för gamla för tävlingsbanan. Så antingen har du otur med din skattehandläggare eller så är det något annat skäl.

Ja om dom är i aveln ja, men hästen jag skriver avlas det inte på.
Jag vet också flera som har dragit av för gamla "trotjänare" som fått finnas kvar efter sin karriär vilket har gått bra tills det har blivit revision och blivit tvugna att redovisa exakt vad varje häst används till och vilja kostnader de är knutna till. Det har då blivit väldigt stora onödiga kostnader i efterhand.


Jag vet att uppfödning av travhästar ofta inte är någonn lönsam verksamhet. MEn syftet med uppfödningen är ju ändå att gå med vinst.

Det räcker inte med att syftet är att tjäna pengar utan man måste även visa att man kan tjäna pengar annars är det hobby.

Skulle det vara förbjudet att dra av kostnader för dessa företag så skulle det också vara förbjudet för att dra av kostnader för nystartade bioteknikföretag. Det är dåliga odds på att sådana ofta i början rena forskningsbolag någonsin ska göra vinst. Sen skulle väl aldrig skattemyndigheten låtit SAAB Automobil få fortsätta ifall man hade vinstkrav som villkor för att dra av kostnader.

Nystartade företag får gå med förlust de första åren, men måste sen visa att de kan gå med vinst.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

För att avgöra ifall du går med vinst skattemässigt så är det ju vad som syns i bokföringen.
Med de förutsättningar jag beskrev innan är jag övertygad att du kan hålla en häst för under 7500 kronor om året.





Räknar du 1 kr per kg för havre och en tandraspning om året så är jag övertygad att du inte spräcker budgeten.





Med de förutsättningar jag beskrivit så är jag övertygad att det är möjligt.





Som näringsidkare har man ju ett intresse att ta upp kostnader eftersom de är avdragsgilla, så någon glädjebudget har man ju egentligen ingen anledning att göra. I exemplet ovan är det väl bäst om man kommer så nära 7500 kr om året som möjligt.




Jag har inte de grundförutsättningar som krävs, men jag vet de som har det.

Intressant att du så självsäkert utalar dig att Skatteverket godkänner det ;)
När du överhuvudtaget inte själv har erfarenhet eller din *kompis* har åkt på en revision ....
Klart det går så länge det går .... frågan är vad skatteverket sen godkänner och anser ?
Inte vad du eller din kompis anser ?

End of diskussionen för min del Mia
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Ja om dom är i aveln ja, men hästen jag skriver avlas det inte på.
Jag vet också flera som har dragit av för gamla "trotjänare" som fått finnas kvar efter sin karriär vilket har gått bra tills det har blivit revision och blivit tvugna att redovisa exakt vad varje häst används till och vilja kostnader de är knutna till. Det har då blivit väldigt stora onödiga kostnader i efterhand.

Fast hade de kunnat visat att de gjort vinst på hästen så hade de säkert fått göra avdrag. Hela mitt inlägg handlar ju om att du faktiskt kan tjäna pengar på pensionären.



Det räcker inte med att syftet är att tjäna pengar utan man måste även visa att man kan tjäna pengar annars är det hobby.


Nystartade företag får gå med förlust de första åren, men måste sen visa att de kan gå med vinst.


Det finns bioteknikbolag på stockholmsbörsen som inte gjort vinst sen de startades för över 10 år sedan. De får garanterat dra av sina kostnader. Annars de man ju åtminstone kunna dra av i 10 år innan skattemyndigheten lägger sig i. Samma regler ska väl gälla alla slags företag.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet


Nu har jag inte läst hela dokumentet då det vara ganska omfattande. Men jag hittade i varje fall följande:

--- Utdrag ur skatteverkets dokument.
För att en häst ska kunna anses ingå i ekonomisk verksamhet
ska denna häst fortlöpande generera intäkter eller så ska
avsikten att den ska göra det kunna styrkas.
---

Så ifall man kan visa att den genererar vinst som i mitt tidigare exempel, eller ifall man kan visa att syftet är att visa vinst (Exempelvis avel) så borde det ju vara ok att dra av kostnader.,

Är det något jag missuppfattat? Jag tycker det framgår ganska klart.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Intressant att du så självsäkert utalar dig att Skatteverket godkänner det ;)
När du överhuvudtaget inte själv har erfarenhet eller din *kompis* har åkt på en revision ....
Klart det går så länge det går .... frågan är vad skatteverket sen godkänner och anser ?
Inte vad du eller din kompis anser ?

End of diskussionen för min del Mia


Ifall du kollar mitt föregående inlägg (och inlägget jag svarade på) så borde du inse att det finns en del stöd för mitt synsätt.

Däremot undrar jag varifrån du fått din uppfattning att man aldrig ska kunna dra av hästar?
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

För häst i avel kan du dra av om du kan visa att det är tänkt att gå med vinst, vilket en heldel små uppfödare inte riktigt klarat av att leva upp till och fått verksamheten klassad som hobby.

Men den 25-åriga travaren du tänkt använda som "gräsklippare" får man inte dra av för.
 
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

ATL har en serie artiklar som berör just detta.

En jurist säger här:
"Skatteverket har uppmärksammat hästföretagarnas problem och utlovade tidigare i år ordning och reda redan under våren.
Så här långt har bara en så kallad styrsignal skapats, en styrsignal som enligt Fredrik Rosén är märklig
Ur Skatteverkets synvinkel är det endast hästar som bearbetar jorden eller används i skogen som automatiskt ingår i näringsverksamhet. Hästar som "bara" betar får inte räknas dit.

-Skatteverket har ändrat begreppet jordbruk. Det innebär att om man erhåller bidrag för att hålla landskapet öppet genom bete och för detta använder hästar, så är bidraget en skattepliktig intäkt. Hästarna får däremot inte höra till näringsverksamheten och kostnaderna för dem får inte dras av."

Här en artikel om
"Uppfödning av hästar på jordbruksfastighet är inte näringsverksamhet bara på grund av hästarnas anknytning till fastigheten. Det slår Regeringsrätten fast.", men denna dom är överklagad[/URL till EU och EU-komissionen har bett Finansdepartementet om svar.

Snurrigt värre tycker jag, det känns som om myndigheterna motsäger varandra. Jordbruksverket m fl puffar för verksamheter inom hästnäringen, medan Skatteverket gör allt för att misstänkliggöra och försvåra.

Stämmer det att bidrag är skattepliktiga? För mig känns det som "hål i huvudet" om det skulle vara så. Vi bidrar med pengar till EU (våra pengar via skattsedeln) och när de sedan kommer tillbaka lite i form av bidrag så ska det skattas för pengar som utgjorde våra skattepengar från början?? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Investeringar i samband med uppstart av verksamhet

Snurrigt värre tycker jag, det känns som om myndigheterna motsäger varandra. Jordbruksverket m fl puffar för verksamheter inom hästnäringen, medan Skatteverket gör allt för att misstänkliggöra och försvåra.


Visst är det snurrigt. Det visar väl bara att det finns alltför många skattefinansierade småpåvar som pinkar revir.

Stämmer det att bidrag är skattepliktiga? För mig känns det som "hål i huvudet" om det skulle vara så. Vi bidrar med pengar till EU (våra pengar via skattsedeln) och när de sedan kommer tillbaka lite i form av bidrag så ska det skattas för pengar som utgjorde våra skattepengar från början?? :confused:

EU-bidraget ses som en inkomst i rörelsen så den beskattas.

Effekten är väl att det blir svenska staten som drar in mest pengar på EU-bidragen vilket man sällan hör i debatten. Med tanke på att staten är bland de största nettobetalarna till EU så kan man ju förstå att de vill ha tillbaka lite. Fast med det tankesättet hade det ju varit bättre att inte vara med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 708
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 199
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp