Ipod utan Itunes?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Qyenn97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 312
Q

Qyenn97

Jag fick en liten Ipod av mamma igår, men det går inte att installerna Itunes på min dator för jag har fel uppgradering av min dator eller något sånt. Men kan man göra på något annat sätt utan Itunes?

Sv: Ipod utan Itunes?

Finns nån plug-in man kan köra i Winamp och på så sätt skippa iTunes. Har dock inte koll på detaljerna, vet bara att min inneboende kör så.

Installerade Winamp nu men nu kopplar inte Ipoden till datorn:confused:

Jag fick en liten Ipod av mamma igår, men det går inte att installerna Itunes på min dator för jag har fel uppgradering av min dator eller något sånt. Men kan man göra på något annat sätt utan Itunes?
Det sämsta med iPod är iTunes, tycker jag och en hel del andra. :angel: Men det brukar gå att installera på de flesta datorer, om man följer anvisningarna och uppdaterar (eller till att börja med installerar) de hjälpprogram som krävs. För den som inte är så datorkunnig är iTunes nästan en förutsättning för att hantera sin iPod smidigt, även om iTunes har en mängd begränsningar och det bara går att göra saker på det vis Apple har bestämt.
Tack o lov finns det andra program som låter användaren göra som h*n vill med sin iPod och inte bara som Apple vill. Ett sådant program heter TuneTools men det finns några andra varianter också. Kolla på exempelvis download.com efter gratisprogram eller shareware.

Vad är det för nackdelar med iTunes enligt dig?
En stor nackdel är att det bara går att synkronisera material till en iPod, inte från den. Du kan med andra ord inte ansluta en "främmande" iPod till din dator och importera material till iTunes. Upphovsrättsliga skäl, visst, men likväl irriterande. Av samma anledning är det onödigt omständligt att köpa musik från iTunes store. Visst, köpet är hyfsat smidigt men låtarna kan i princip bara spelas upp på just den iPod - eller ur just den iTunes-installation - som de köpts till. Med fyra iPod i familjen (en till varje vuxen och en var hos två av barnen) bilr musikadministrationen fullkomligt löjeväckande jämfört med att hantera egenrippade filer från köpta skivor. Som musikanvändare i Apple-världen sitter man i tvångströja och löplina som jag ser det.

Men hårdvaran och användargränssnittet är underbara - jag älskar min iPod! :bow:

Senast ändrad:

Upphovsrättsliga skäl, visst, men likväl irriterande.

Fast vad har Apple för val här? De följer ju faktiskt bara de lagar och regler som finns :cool:

Att många tycker iTunes är krångligt beror nog mer på oviljan att lära sig något som de är "tvingade" till att använda än på programmet som sådant. Allt är krångligt om man inte sätter sig in i hur det fungerar.

Av dom jag har pratat med så har problemet varit just det att de är "tvingade" och inte har koll alls vad man kan göra.

Snubbelfot - Det går ju att flytta saker från iPoden om man lägger det bland dom vanliga filerna och jag upplever det inte som något större problem, nåt sätt att få filerna på finns det alltid.
Har också några iPods själv och upplever inte heller några problem att organisera allting. Jag har inte hittat något musikprogram där det är så lätt att betygsätta, skapa listor och organisera musiken som i iTunes...

jag kan inte heller använda iTunes, bara för att jag använder linux. (eller ja, sista jag kollade kunde jag fortfarande inte...) använder ett gratisprogram som heter Amarok, fungerar typ på samma sätt och ska finnas till windows också.

Att många tycker iTunes är krångligt beror nog mer på oviljan att lära sig något som de är "tvingade" till att använda än på programmet som sådant. Allt är krångligt om man inte sätter sig in i hur det fungerar.
För min del har mitt delvis negativa intryck av iTunes inte ett dugg att göra med att jag skulle uppleva programmet som krångligt eller svårt. Programmet är intuitivt och lättbegripligt, men tillåter mig som användare likväl inte att hantera mina musikfiler så smidigt som jag skulle önska.
Jag har mycket stor vana vid datorbaserade ljudproduktions- och hanteringssystem sedan närmare 20 år, min reserverade hållning mot iTunes beror nog snarare på att jag vet vad jag skulle vilja kunna göra.;)

Senast ändrad:

Jodå, att du vet hur du hanterar programmet förstod jag. Det var den lagliga biten som inte var populär hos dig, vilket jag förstår men Apple kan inte göra så mycket annat där. Jag kanske var otydlig, men jag syftade mer på andra användare när det gällde att programmet skulle vara krångligt. :)

Det var den lagliga biten som inte var populär hos dig, vilket jag förstår men Apple kan inte göra så mycket annat där.
Fast min uppfattning är att Apple är mer restriktiva än de skulle behöva vara, som ett sätt att "blidka" skivbolagsbranschen. Och det borde, tycker jag, gå att hitta sätt att lämna laglydandet åt den enskilde användaren hellre än att skapa en rigid miljö åt alla. Exemplet med lagligt köpt musik tycker jag är tydligt; skivor (jag köper sådana fortfarande...:D ) som jag har köpt i butik behöver importeras en gång till varje iTunes i hushållet vilket känns litet överkurs. Inget större problem för en skiva eller två, men om man vill importera 600-700 skivor ur sin befintliga samling blir det litet frustrerande att göra det tre-fyra gånger. Därav TuneTools. :)

Med importera menar du alltså "kopiera" in till programmet?
Ja, ungefär så. En smidig lösning i vårt fall har varit att rippa (kopiera till hårddisk) skivorna i ett annat program, exempelvis Mediaspelaren, samla filerna på vald plats, kopiera över hela rasket till musikmappen i iTunes i respektive dator, och därefter välja "Lägg till..." för att inkludera filerna i iTunes index.

Fast det funkar ju lika bra att rippa dom i iTunes och sen kopiera över dom till andra bibliotek. Det lät nästan som du rippade dom för varje bibliotek...

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
172
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Härom dagen fick jag nedanstående meddelande på min dator. Det går inte att klicka på knapparna och jag kommer inte in i datorn. När...
Svar
11
· Visningar
452
Senast: Görel
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 362
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka