Irco Marco blodet

Jag tror att det är för att han inte är av Irco Marcos hingstlinje - han har blodet fast på stosidan
Då kommer nästa fråga - om blodet/generna är säkrat, spelar det verkligen roll om det är genom hingstlinjen än på sto-sidan?

(Många föreställningar vi har om husdjursavel är egentligen skumma idéer från en patriarkal värld och människor familjer och släktskap)
 
Då kommer nästa fråga - om blodet/generna är säkrat, spelar det verkligen roll om det är genom hingstlinjen än på sto-sidan?

(Många föreställningar vi har om husdjursavel är egentligen skumma idéer från en patriarkal värld och människor familjer och släktskap)

Genetiskt tror jag inte att det spelar någon större roll. Däremot verkar det finnas något sentimentalt i att hingstlinjer försvinner även om generna finns kvar
 
Då kommer nästa fråga - om blodet/generna är säkrat, spelar det verkligen roll om det är genom hingstlinjen än på sto-sidan?

(Många föreställningar vi har om husdjursavel är egentligen skumma idéer från en patriarkal värld och människor familjer och släktskap)
Det borde kunna påverka till viss del. Sönerna har ju sin fars Y-kromosom. Även om den inte innehåller så mycket genetisk information så ärvs den exklusivt på hingstsidan. Mitokondrie-DNA ärvs på mödenet så även där så blir det en viss skillnad i en stolinje jmf med en hingstlinje. Sen så har det förmodligen ingen större praktisk större skillnad men kan vara intressant att gräva i :D
 
Fast det kan ju vara en hingst med blodet på mödernet. Tror som @cirkus att det mest är av sentimentala skäl att man vill ha blodet på fädernet. En framgångsrik hingst ska lämna en dynasti av söner och sonsöner efter sig, starta en hingstlinje.

Aha, det visste jag inte. Märkligt att 'strunta' hingstar med linjen på mödernet, varför räknas inte de? :idea:
 
När man avlade mer svenskt var det ju en period lögn att hitta en svensk häst utan Utrillo, t ex, så det är väl tveksamt om det var bättre förr i termer av risk för matadoravel i SWB.
När vi inte skickade sperma över hela välden så fanns det möjlighet att hämta obesläktat från andra länder (vilket Flyinge gjorde då och då) och det kunde avlas ut igen, nu skulle det krävas inhämtning från reser utanför raserna som tillhör dom varmblodiga tävlings ridhästarna för att lösa sådant problem, tur swb inte har stängde stambok.
 
Vad gör vi när fler och fler hingstlinjer försvinner och avelsbasen minskas? Samma med stolinjer.

Vi borde inte hamna där för att vi vet bättre. Avelsorganisationerna får styra hårdare/ge rabatter/fördelar om Blyger med sitt enda sto vill avla på en poppishingst. Eftersom det bör vara deras ansvar i stort och inte varje enskild stoägare (vi kan inte kräva att alla med ston ska bli genetiker).
 
20170723_131416.jpg

Här är en av stona efter King louie
 
Jag tycker det är oerhört tråkigt om en sådan hingstlinje försvinner av den enkla anledningen- hållbarhet. Det är något jag tror att det kommer läggas mycket vikt på längre fram när man ”ledsnat” på de här hästarna med för stora rörelser för vad deras kroppar klarar av. För det känns som TS skrev att även hoppfolk verkar vilja ha mer gångarter idag än förr.
 

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp