Irco Marco blodet

Lokalt sett i viss mån, ja. Men Flyinges hingstar flyttades ju runt mellan regionerna, så genetisk variation fanns det nog fortfarande en hel del av.

Exakt så!
När man avlade mer svenskt var det ju en period lögn att hitta en svensk häst utan Utrillo, t ex, så det är väl tveksamt om det var bättre förr i termer av risk för matadoravel i SWB.
 
Såvida det inte är liknande härstamningar bakom de internationella hingstarna också.
Det är ju många olika söner och olika kombinationer från olika förbund man avlar på även när det gäller de dominerande linjerna. Ta Cornet Obolensky, t ex Bravour och Corlensky G är ju helt obesläktade på mödernet, så även om de tillhör samma hingstlinje, så är det rätt stor genetisk variation - jämfört med förut, när det var olika kombinationer av ett fåtal svenska hingstlinjer bakom det mesta.
 
SWB har ju skjutit sig i foten. De vill, på sina premieringar, tester osv se elektriska högställda hästar med 3 bra gångarter och superbra hoppning. Och generellt ger inte Irco Marco-blod det även om det klart finns undantagsfall. Människor med sådana hästar, kanske lite lågställda, lite sena i utvecklingen, blir ju påhoppade av SWB-folk och "kända" uppfödare och såklart vill man inte visa efter det.

De där hästarna är ju lite som de irländska hunters, de passar de flesta hästägarna, hållbara, rör sig så man kan rida de osv. Men "inte fina" nog för andra.

Jag skulle gärna ha Irco Marco-blod, framförallt skulle jag vilja betäcka med Irco Mena eller Lars Irco G. Eller Irco Marco himself om man kan få tillgång till det.
Fast om du tar fram en hingst för godkännande tycker jag inte själva nämnden på bruksprovet strävar efter högställd modell med tre bra gångarter på hopphingstarna. Det är inte prrmieringarna och testerna som tar ut/ godkänner hingstarna.
 
Vi betäckte ett sto med Hip Hop ett år. Om det blev en hingst var hingstägarna intresserad. Tyvärr kastade hon. Men de har nog försökt hitta nått hingstmatrrial efter honom ett tag och med tanke på hur mycket han betäckt de senaste åren borde nått ämne dyka upp!
 
När man avlade mer svenskt var det ju en period lögn att hitta en svensk häst utan Utrillo, t ex, så det är väl tveksamt om det var bättre förr i termer av risk för matadoravel i SWB.
SÅ himla svårt var det inte att hitta hästar utan Utrillo.
Det är ju många olika söner och olika kombinationer från olika förbund man avlar på även när det gäller de dominerande linjerna. Ta Cornet Obolensky, t ex Bravour och Corlensky G är ju helt obesläktade på mödernet, så även om de tillhör samma hingstlinje, så är det rätt stor genetisk variation - jämfört med förut, när det var olika kombinationer av ett fåtal svenska hingstlinjer bakom det mesta.
Så länge det är samma hingstlinjer som förekommer över hela världen, kommer den genetiska variationen på sikt bli väldigt smal. Särskilt eftersom många uppfödare linjeavlar en hel del.
 
Det är ju många olika söner och olika kombinationer från olika förbund man avlar på även när det gäller de dominerande linjerna. Ta Cornet Obolensky, t ex Bravour och Corlensky G är ju helt obesläktade på mödernet, så även om de tillhör samma hingstlinje, så är det rätt stor genetisk variation - jämfört med förut, när det var olika kombinationer av ett fåtal svenska hingstlinjer bakom det mesta.
Nu är jag ingen expert, men så mycket genetisk variation finns inte..
Corelensky G:s möderne går tillbaka på Pilot i flera linjer. Du har Nimmendor, Cor del la Bryere etc Hästar som det är svårt att undvika i hoppaveln.

El Gaucho XX som finns i Bravours möderne finns också bakom Heartbreaker. Så ju mer man petar ju mer gemensamma nämnare hittar man
 
Nu är jag ingen expert, men så mycket genetisk variation finns inte..
Corelensky G:s möderne går tillbaka på Pilot i flera linjer. Du har Nimmendor, Cor del la Bryere etc Hästar som det är svårt att undvika i hoppaveln.

El Gaucho XX som finns i Bravours möderne finns också bakom Heartbreaker. Så ju mer man petar ju mer gemensamma nämnare hittar man
Absolut, går man tillräckligt långt tillbaka så... Men det gäller ju även de ”svenska” linjerna. Vad har det någonsin funnits för svenska hingstar som inte har något blod gemensamt med europeiska linjer? SÅ isolerad har väl ändå inte svensk avel varit.
 
Om jag har ett sto med dessa hingst i Dylan N- Balu-Lambrusco Ask så finns det mycket få hingstar att välja på om jag vill utavla, Briar finns ju.

Hur många hästar i avel det finns här inget att göra med hur stor genspridningen är.
 
Jag har 2 ston hemma efter King-Louie så kommer att avla på dom. Vet även att på fölauktionen på Strömsholm den 19 oktober kommer det att finnas med en hingst efter King-Louie. kan inte påstå att mina avkommor efter King-Louie är jätte grova men bra gång har dom. Ena stoet fick även ett föl i maj så där för vi vidare blodet också :)
Vad kul att du har två st. Det känns dock som om det finns fler ston än hingstar kvar med detta blod, kanske har fel men har mest sett att folk skriver de har ston. Du vill inte lägga in en bild på dina ston för att kunna se modellen på dem?

Jag tycker också det är synd att Hip Hop inte har någon godkänd son efter sig. Däremot så finns ju blodet i en del stolinjer på hingstar tex. så har Main Cornet Irco Marco som mormorsfar.
Ja precis, undra varför tex inte Main Cornet nämndes. Kanske är för långt bak i leden?

Jag älskar Irco Marco-ättlingar:love:

De är ofta åt det grövre hållet och sent utvecklade, vilket kan göra att de är mindre intressanta för de som inte har koll eller vill ha snabba resultat. Det kan också vara anledningen till att många inte sparas som hingstämnen eftersom de inte är mogna för att gå bruksprov som 3-4-5-åringar. T ex så visades Isac e Hip Hop - Master som fyraåring men gick inte vidare. Jag var inte där så jag såg inte.

Men de hoppar fantastiskt, är positivt inställda till arbete, är samarbetsvilliga, trevliga att hantera, och ofta korrekta i sina ben.

Jag har för mig att det finns kvar fryst efter Hip Hop, Feliciano och även Irco Marco själv. Jag har använt Feliciano och hade planerat att använda Hip Hop på det stoet jag har nu.

Då är vi två 🥰
Det har du kanske rätt i. Har hört det förut att de utvecklas sent och kan säkert vara en anledning till att det inte är tillräckligt intressant..Synd!
Har för mig det även finns kvar på Irco Mena.
 
SWB har ju skjutit sig i foten. De vill, på sina premieringar, tester osv se elektriska högställda hästar med 3 bra gångarter och superbra hoppning. Och generellt ger inte Irco Marco-blod det även om det klart finns undantagsfall. Människor med sådana hästar, kanske lite lågställda, lite sena i utvecklingen, blir ju påhoppade av SWB-folk och "kända" uppfödare och såklart vill man inte visa efter det.

De där hästarna är ju lite som de irländska hunters, de passar de flesta hästägarna, hållbara, rör sig så man kan rida de osv. Men "inte fina" nog för andra.

Jag skulle gärna ha Irco Marco-blod, framförallt skulle jag vilja betäcka med Irco Mena eller Lars Irco G. Eller Irco Marco himself om man kan få tillgång till det.

Är det verkligen så som du skriver i övre delen av texten? Himla synd isåfall!
Håller med dig ang det andra. Skulle vilja se mer Irco Marco hästar. Perfekta för hobbytävlingsryttare skulle jag vilja påstå.
 
Aerline H lever väl än? eller är han också borta? Tobajo Pices finns väl i Norge så det räknas nästan.

Håller med om Gaspari och jag har ju ett gott öga till Ganesco - där finns väl Lambourgini (kvar även om han knappt verkat i aveln) och Amercano GJ (e. Back Coffee) så lite finns kvar där ändå
Tror inte Aerline H lever längre tyvärr, har för mig han gick bort för ett par år sen. Född -93. Kanske finns fryst på honom..
 
Jag har inte koll på vilka som finns kvar, därav mitt frågetecken. Men det har ju inte direkt tillkommit några nya. Är det bara Aerline kvar i Cortez linje så är den väl lika hotad som Irco Marcos - fast man kanske tänker att Cor de a Bryères blod finns mer utspritt så att det inte är lika illa?
Jag bara tänker högt...

Läste på Fb att ett föl föddes i år efter Cortez. Vet ej om det var hingst eller sto dock.
 
En kompis till mig har ett sto, sportig, "kort", modell. Vig som en katt och med trevligt temperament även om den kan va rätt "stoig" i vissa perioder.. fast jag red den när den var 4-5 år, den lär ha landat betydligt mer nu..

Den är e Carte 'dor ee Cor de la Bryere och
ue Irco Mena

Jag som inte kan nåt alls om linjer i swb avel, vore denna en häst, stamtavlemässigt, "bra" att avla på nu i och med detta?
(Tror dock inte ägaren har intresse i att avla).
 
En kompis till mig har ett sto, sportig, "kort", modell. Vig som en katt och med trevligt temperament även om den kan va rätt "stoig" i vissa perioder.. fast jag red den när den var 4-5 år, den lär ha landat betydligt mer nu..

Den är e Carte 'dor ee Cor de la Bryere och
ue Irco Mena

Jag som inte kan nåt alls om linjer i swb avel, vore denna en häst, stamtavlemässigt, "bra" att avla på nu i och med detta?
(Tror dock inte ägaren har intresse i att avla).
Carte D’Or är väl kanske inte det bästa Cor de la Bryere-blodet, men om det är en fin individ, säkert. Beror ju på mödernet också, hur stofamiljen ser ut.
 
@ameo jag Har ett sto hemma E: Cortez-Ceylon,3 avkommor hemma efter henne 1 valack en hingst och ett sto och hon är dräktig igen Hon har flertalet avkommor
 

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp