Irish cob + fullblod

Sv: Irish cob + fullblod

Om det är welsh cob som gäller tror jag att det kan bli bra. Fölet lär inte få några direkt dåliga förutsättningar för fälttävlan i alla fall. Det är ju inte ovanligt att korsa welsh och fullblod, och raserna är inte extremt olika så att man riskerar en oproportionerlig klump. Antar att målet är att få fram ett lite robustare fullblod med snyggare gångarter?

Härär en gammal tråd på ämnet.
Trodde aldrig jag skulle hurra för korsningsavel hahaha
 
Sv: Irish cob + fullblod

Väcker lite livi denna tråden då jag själv funderarpå attbetäcka mitt fullblodsstomed Welsh Cob...
Hon är doch ca 162i mankhöjd så för att det ska bli ponny är väl säkrast att ta en C-ponny?
Vart hittar man info om hingstar och även priser?
Och vart blir de registrerade?
Får de full stam och fulla papper?
 
Sv: Irish cob + fullblod

Väcker lite livi denna tråden då jag själv funderarpå attbetäcka mitt fullblodsstomed Welsh Cob...
Hon är doch ca 162i mankhöjd så för att det ska bli ponny är väl säkrast att ta en C-ponny?
Vart hittar man info om hingstar och även priser?
Och vart blir de registrerade?
Får de full stam och fulla papper?
Man kan registrera dem hos ASRP eller som welsh partbred hos Welshponnyföreningen. (eller båda, man kan tilläggsregistrera som WPB) Hos ASRP borde de få raskod 93, som förstakorsning, om jag fattat saken rätt. Den är stamboksberättigad. Och den får fulla papper som WPB också.

Jag kopierar in mitt inlägg från tidigare i tråden. Pappa till ponnyn på filmen är 132 cm och mamman är knappt 160 (ögonmått, men absolut inte över 160). Ponnyn ifråga mättes till 145 cm på kvalitetsbedömningen.
okej, här är ett exempel...
http://youtu.be/rPIz3DK3byM
Pappa welsh av cobtyp, mamma fullblod
En bekant till mig betäckte sitt halvblodssto, 157 cm själv och som generellt lämnat små avkommor, med en welsh sek B-hingst på 137 cm och den avkomman lyckades de skaffa ett mätintyg till på 148 cm som treåring, så den kunde gå treårstestet. Men idag är den närmare 155 cm...
Alltså, det är ingen garanti att man får en ponny bara för att man betäcker ett ganska litet "större" sto med en C-ponnyhingst.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 736
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 136
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
21 622
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 452
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp