isfritt vatten i hagen på vintern?

annaa

Trådstartare
Finns det inga andra lösningar än de tunnorna då man måste ha el? Lösdrifthagen ligger dumt till, har inte tillgång till el öht. Men jag vill ju ändå ordna på något sätt så hästarna har tillgång till vatten hela tiden..

Om det är någon som sitter inne med en lösning på det här omöjliga problemet är jag oändligt tacksam för svar..

Sv: isfritt vatten i hagen på vintern?

Kan man inte lägga något som flyter i vattnet, t.ex. en boll eller en petflaska eller något? Då bildas det iaf ingen is på ytan har jag för mig. Sedan får man väl kolla varje dag ändå så det inte frusit för mycket från botten.

det finns mycket lättlagda värmekablar (sånna man ska ha under golvet egentligen) som man kan använda, antingen fasttejpade runt karet eller inuti kopparrör I karet, (rören för att hästarna inte ska kunna bita i sladdarna)
fråga på en byggfirma hur man gör och vilka sladdar man köper för att få isfritt i vattenkaret :)

en boll eller en flaska räcker nog inte långt när kylan kommer. det fryser nog på nolltid ändå.

ja, det låter ju inte helt tokigt. om det inte vore för att en vämekabel torde kräva el, vilket vi som sagt inte har tillgång till..

Om det är vår gemensamma lösdrift du menar så är det ju väldigt svårt eftersom de är så många så måste det ju vara rinnande vatten, annars tar det slut direkt...

De hade ju tänkt installera varmvattenkoppar, men såg att hästarna dricker i bäcken/diket och håller den öppen dygnet runt även när det är som kallast (älven fryser dock på). Vet inte hur planerna ser ut nu...

Eller har du hittat plats till M?

BeastieBabe skrev:
det finns mycket lättlagda värmekablar (sånna man ska ha under golvet egentligen) som man kan använda, antingen fasttejpade runt karet eller inuti kopparrör I karet, (rören för att hästarna inte ska kunna bita i sladdarna)
fråga på en byggfirma hur man gör och vilka sladdar man köper för att få isfritt i vattenkaret :)

Det låter LITE läskigt, tycker jag, men jag har väldig skräck för elektriska saker ;) . Är det verkligen inte farligt med sådana här anordningar, typ att hela karet eller tunnan inklusive vatten kan bli strömförande?

Vi har klarat oss ganska bra.
Häller man i vatten på morgonen vid utsläpp brukar det inte bli så hård isbildning.Hästarna har en förmåga att slå hål på skorpan.
PÅ kvällen tömmer vi ut vattnet. :bow:

Jag har ev hittat plats till M :)
men vi har varken el eller ens rinnande vatten. får släpa vatten hemifrån. men problemet är ju då att det fryser på nolltid..

så gjorde jag förra vintern. Fyllde på MASSOR av vatten på morgonen, men var det riktigt kallt så frös det ju snabbt under dagen ändå. hästarna hade ingen chans att slå hål på det då.

Och i år är det ju en lösdrift, som jag skrev ovan, med andra ord finns inga morgonutsläpp då folk kan passa på att fylla på vatten samtidigt.

Den finns ju nån tunna som är övertäckt och sen där hästarna/korna ska dricka är det en boll som de får trycka ner för att få vatten. Lär väl vara lite tillvänjning, men då lär ju vattnet hålla sig lite längre iaf. Borde ju gå att fixa på nåt sätt själv?

den tunnan låter intressant. vet du vart sådana säljs? gissar att de är relativt dyra, men det kanske kan vara en idé att kika på den ändå, få lite inspiration till ett eget projekt.

Jag har för mig Granngården ska ha något .Kolla med dom :bow:

Frigolit runt vattenkaret. Ett relativt stort kar så att man kan hacka hål med jämna mellanrum.

Själva använder vi värmda vattenkoppar men de kräver ju el! :D

det är därför man antingen har kabeln runt/under karet eller i kopparrör, för att de inte ska gå sönder.. alla uppvärmningsbara vattenkoppar har el i sig..
btw så går denna kabel att ansluta till ett bilbatteri..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
2 940
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 372
Senast: Johanna1988
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 336
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur