Bukefalos 28 år!

Isklumpar i hovskägget

mian1

Trådstartare
Vi brukar ju inte ha så mycket snö, men nu är det vitt och äckligt kallt :mad:

Shettisen är det värst med. Hon har massor av hovskägg och på kvällen har hon stora isklumpar runt hovarna. Vi har kallstall så vi måste tina isklumparna manuellt för att få bort dem (trasa med varmt vatten och en massa pillande).

Ni som är vana vid snö och isklumpar, finns det något lättare och smidigare sätt att slippa dem eller att lätt få bort dem?
 
När vi hade som kallast, så fick vårt ena sto massor av iskristaller under hakan( efter att ha druckit ur vattnekaret), så när hon gick så lät det som musik, pling pling...stackare,men de försvann.Vi funderade på att klippa av håret under hakan.. men det tycker jag inte att du ska göra med hovskägget, det ger ju en viss värme till hästarnas ben mot kylan, svårt det där...
 
Det brukar tina upp efter att dom har legat och sovit.Värms upp av bädden.Nu har jag visserligen ingen häst med kopiöst med hovskägg,det skulle kanske vara isisen förstås.Men inga problem av att det finns kvar då jag nattfodrar :bow:
 
Varför måste du ta bort dom, stör dom på nåt sätt? Jag har aldig tänkt på det under alla år, och min pålle har hovskägg.
 
Måste säga att jag aldrig tänkt på isklumpar i hovskägget som ett problem. Det tinar ju, fast iofs så har jag ingen aning om hur kallt det är i erat kallstall. Men blir det 0 el nån plusgrad så borde det ju tina.

Men så länge det inte stör hästen så är det väl inget problem?
 
Det har jag inte tänkt på förrän igår när jag red. Hade benskudd på och isklumparna slog mot nemskydden, frt lät roligt :D

Men jag tar inte bort det, borstar bort och det som blir kvar, blir kvar.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 827
Senast: Mirre
·
Islandshäst Nu närmar det väl sig ändå slutet av knottsäsognen. Hur ser er eksembehandling ut såhär mot slutet? Jag har fuskat med att...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp