Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att du ska vara med :) I sämsta fall får du ett träningstillfälle på aktiv tävlingsplats så att säga. Bolla med din tränare om vilka klasser om du vill det annars ta de lättaste (T8 lättaste töltklassen och V5 lättaste fyrgången). Det är ganska enkelt, ni är flera på banan och visar gångarterna på speakerns kommando.
Om vi kommer i transporten tror jag jag ska vara med! 😊 ser det då som du säger som träningstillfälle!
 
Nu har jag bokat in att ta bort nalles vargtänder också, det gör vi om knappt två veckor. När jag besiktigade honom vid köpet sa veterinären att om jag märker han börjar visa obehag med bett så kan det vara värt att ta bort vargtänderna och jag har på sistone märkt att han verkar visa något obehag. Jag tog ganska stora förhållningar på ovalbaneträningen men på filmerna jag analyserar syns han gapa och så, det har kommit på sistone. Så veterinären ska komma ut och ta en koll och om lämpligt ta bort vargtänderna vid det besöket. Det är efter klubbmästerskapet om jag ska vara med, sen blir det tid att läka efter det (inte planerat utefter det utan det var första tiden de hade ledigt).
 
Senast ändrad:
Har jag förstått rätt att man inte får tävla i remontnosgrimma (låg nosgrimma nedanför bettringarna), och med engelsk nosgrimma gäller utan snokrem ”plain cavesson”, betyder det att den inte får ha stenar och utsmyckningar heller? Vill minnas jag fick svar tidigare i tråden att det går bra helt utan nosgrimma.
 
Det här menar jag ser inte så kul ut för min häst, kommer i hög fart på bedömningssträckan, in mot kortsidan och tar förhållning men det Borde inte resultera i att han ser ut så här tänker jag, det är ett tvådelat bett här med D-ringar.

150BFEF1-6544-4E1C-9AA2-0E8CE7043B5F.jpeg
 
Har jag förstått rätt att man inte får tävla i remontnosgrimma (låg nosgrimma nedanför bettringarna), och med engelsk nosgrimma gäller utan snokrem ”plain cavesson”, betyder det att den inte får ha stenar och utsmyckningar heller? Vill minnas jag fick svar tidigare i tråden att det går bra helt utan nosgrimma.
Det gäller bara med stångbett. Med tränsbett får du ha både remont och snokrem och nosgrimman får vara utsmyckad.
 
Det här menar jag ser inte så kul ut för min häst, kommer i hög fart på bedömningssträckan, in mot kortsidan och tar förhållning men det Borde inte resultera i att han ser ut så här tänker jag, det är ett tvådelat bett här med D-ringar.

Visa bifogad fil 114948
Det är inte en ganska kraftig och ”seg” förhållning då? Vanligt att hästar gapar sådär om man blir lite hängande i tygeln och inte nog snabb med eftergiften, eller missar att driva in i förhållningen (lätt att glömma när det går i hög fart).
 
Försökt läsa de nya reglerna, men de är ju extremt dåligt översatta, Så förstår typ ingenting. Får man tävla med Baucherbett.
 
Det är inte en ganska kraftig och ”seg” förhållning då? Vanligt att hästar gapar sådär om man blir lite hängande i tygeln och inte nog snabb med eftergiften, eller missar att driva in i förhållningen (lätt att glömma när det går i hög fart).
Så kan det vara, det var inte att han gapade konstant i förhållning som det ser ut på filmen men väldigt ”gapande” tuggningar, men definitivt att det kan bara vara pga min ridning 🥺
 
Min lille häst lyckades ha tappat en sko i hagen igår så det fick bli träning i ridhuset på mjuka fibersanden, längtar ut i skogen men det är så stenigt, hovis kommer förhoppningsvis på fredag 🤞 jag tror jag faktiskt såg honom tappa den utan utan att jag då fattade det för jag var uppe till hagen när jag inte brukar vid 10:30 på morgonen och när lille nalle fick syn på mig var det inte bara gnägg utan han körde en helomvändning av glada krumsprång till staketet. Jag tror han trodde han skulle få en tidig lunch 🤣 det blev bara lite godis och kli 🤭
På kvällen hittade jag skon precis där han krumelurade som högst 🤪
 
Jag blir inte klok av att läsa de nya bettreglerna :banghead: Har någon listat ut om golden wings-betten är tillåtna? Med vanliga ringar då.
 
Jag blir inte klok av att läsa de nya bettreglerna :banghead: Har någon listat ut om golden wings-betten är tillåtna? Med vanliga ringar då.

Lyssnade på tävlingsinfo med Åsa William igår. Minns faktiskt inte om det blev klarare utifrån det. Men jag ska försöka lyssna på den info om bett som kommer i nästa vecka, efter att domarseminarie på Island har varit. Då kanske det är ännu lite klarare.

Hon sa däremot att wheel hack är ok, det diskuterades väl tidigare i tråden.
 
Vilken vecka jag haft med min häst, det känns som det var minst två veckor sen vi var iväg på ovalbanan men det var ju bara förra söndagen! Vi hade tappsko, islandsträning 1, helskoning, SNÖKAOS 🤯, hoppträning och hittade en sadelutprovare för begagnad hoppsadel. Förhoppningsvis! Fick den lite roliga kommentaren att islandshästar är lite ”speciella” så det kan ta tid att hitta rätt sadel :confused: Alltså jag tycker min häst är speciellast i världen men har jag helt fel som tänker det är ungefär lika svårt/lätt att passa in sadel till islandshäst som nån annan ponny? (Det tar emot att säga ponny men för sadelutprovaren kan hon ju helt enkelt tänka ponny). Plus att jag har liten rumpa så öppnar verkligen upp för ponnysadlar. 🤪
Nåväl hon verkar väldigt trevlig och duktig så håller tummarna. Inte för att hoppsadel löser allt men det är en viss sitsutmaning att skutta i islandssadel (tog lite stillbilder från film, ligger på insta, oj så fin nalle är och oj vad ”intressant” sätt jag hänger med på över skutten) 🤣

Fina hästen har börjat så smått prova på att byta till rätt galopp över hinder, med frambenen, bakbenen kommer säkert snart, om det inte vore för korsgaloppen ibland har han riktigt fin galopp efter hinder som är supertretaktig och inte springig! 😍 vi jobbar på!

Denna veckan har vi Islandsträning på tisdag och fredag och tror vi ska lastträna också. Jag har beslutat att det är prio att ta det lugnt med det över klubbmästerskapet så vår tävlingsdebut får vänta. Tråkigt för de lottar också ut grymt fina priser och det är inte så jättejättemånga anmälda så man har stor chans att vinna fina grejer 🤩 Men men, allt i sin tid.

2D167F04-82BA-4A7C-9622-17029FF5748C.jpeg
 
Streamingtjänster för islandshästtävlingar, finns det flera? Vilken har isf mest och bäst tävlingar? Inte andra sorters filmer utan just tävlingar :)
 
Streamingtjänster för islandshästtävlingar, finns det flera? Vilken har isf mest och bäst tävlingar? Inte andra sorters filmer utan just tävlingar :)
Jag prenumererar på Alendis, den är ju (precis som alla andra) inte heltäckande, men man får ju bl.a. Meistaradeildin från Island, vi streamade Landsmót i somras och nu i helgen blir det Icehorse Festival :) Det ingår dock nästan inga svenska tävlingar, men där har man ju större möjlighet att åka o titta live, så kan inte säga att jag saknar det. Nordiska Mästerskapen streamades av Töltridning nu senast och då köpte vi den som enstaka tävling, annars har de ju också prenumeration (men kanske med tonvikt på annat än just tävling).
 
Idag lasttränade jag nalle för första gången sen traumat med lastningen för lite över en vecka sen.

Det började inte så bra, jag försökte med metoden bla Steve Young Horsemanship använder, en specifik variant av press utanför släpet, lugn/eftergift inne i släpet. Det gick inte så bra, kändes inte bra, kanske min tajming är fel och det blev fel ”energi” både för mig och min häst. Vi kom inte i närheten av in i transporten (det kanske vi hade gjort vem vet) men jag hade bara precis börjat när:

Som tur är kom stallägaren och frågade hur det gick, jag hade pratat med henne dagen innan lite, men hon hade inte tid då att förklara hela hennes metod, bara början med att hästen ska gå tvärs över rampen flera gånger från bägge håll så man ser att den är bekväm med alla fyra hovar på rampen, och det hade jag redan gjort utan problem.

Nåväl så hon hade tio minuter att hjälpa mig och det gjorde all skillnad! Metoden går ut på små steg i repitioner med backa ut emellan och ibland liten paus. Först ville nalle gå på rampen med framhovarna och då fick han göra så flera gånger med att hon backade ut honom emellan.
Om han själv började backa höll hon emot tills han gick på så långt som innan igen och sen bak när hon bestämde. Efter flera gånger så ville hon se hovarna längre fram på rampen, repetera.
Sen en bakhov på rampen, backa ut, repetera flera gånger. Krävde endast så små framsteg med flera repetitioner så han var bekväm med det innan hon krävde ett till steg. Det tog bara tio minuter så hade nalle gått hela vägen in, men ville själv backa ut, så då höll hon emot och repetera tills han backade när hon sa.
Då hade vi mellanväggen så långt öppet det gick, men egentligen rekommenderade hon att ta bort all inredning men eftersom jag lånar transporten kunde jag inte göra så. Sen var hon tvungen att åka men det hade redan höjt mitt självförtroende att det gick så bra så snabbt med hennes hjälp!

Jag fortsatte själv och först gick det lite bakåt med tvekan på rampen men han fick inget hö eller slickgodis om han inte var hela vägen in och han fick inte äta från golvet eftersom frambommen låg på. Det gick så bra att jag provade att sätta på mellanväggen och gick med honom in i hans bås och repeterade många många gånger. Sen gick jag bredvid hans bås med grimskaft och repeterade om och om igen. Sen provade jag lägga på bakbom en kort stund. Jag gjorde pauser och ledde runt honom och ibland fixade med lite grejer i transporten, då ville han själv gå in. Men jag gav tecken om han skulle in eller ut eller in lite sen ut eller ut lite sen tillbaka in osv, så att han kändes styrbar framåt och bakåt och inte alltid skulle vara helt ut eller gå på innan jag var redo. Hade bommen på och stängde luckan men körde ingenstans utan lastade ur och repeterade. Väldigt lugn energi hela tiden, inget spö eller mer press än att leda i grimskaftet (när vi var i stadiet när han själv gärna ville backa ut var det mer ”följ med här” och behöva hålla emot i grimskaftet en del).

Men snart fattade han det var trevligt i transporten. Vi hade börjat i paddocken så då körde vi ut på stallplanen för att prova att lasta på en annan plats. Jag fick då börja om lite med att gå med honom in i hans bås. Repetera. Sedan gå med i båset bredvid. Sedan gick han in själv när jag knäppte loss grimskaftet och jag kunde lägga på bommen själv.

Vi repeterade allt flera gånger! Sen körde vi tillbaka in i paddocken med nalle lastad, och lastade ur lugnt och sen fick det räcka (ca 2 timmar totalt varav ca 1 1/2 timme var olika moment när han kunde lastas hela vägen in).
Över all förväntan och vi ska göra om på måndag tror jag och då åka runt till ridskolans gårdsplan och se hur han lastar där. Sen i nästa skede åka till ovalbanan och kolla lastningen där (alltså när det är helt lugnt och så, inte i en tävlingssituation först av allt).

Är så stolt över min modiga fina häst ❤️
 
Jag prenumererar på Alendis, den är ju (precis som alla andra) inte heltäckande, men man får ju bl.a. Meistaradeildin från Island, vi streamade Landsmót i somras och nu i helgen blir det Icehorse Festival :) Det ingår dock nästan inga svenska tävlingar, men där har man ju större möjlighet att åka o titta live, så kan inte säga att jag saknar det. Nordiska Mästerskapen streamades av Töltridning nu senast och då köpte vi den som enstaka tävling, annars har de ju också prenumeration (men kanske med tonvikt på annat än just tävling).

Just mästerskap känns det som att de streamas av olika tjänster varje gång, så då får jag väl köpa enstaka tillfällen om jag vill titta på det tänker jag. Just nu lutar det åt Alendis då det är tävlingar som är intressantast och Island är ju lite roligare än Österrike om man ska titta på just tävlingar :)

När jag tittar på kommande live-event så finns det inget längre fram i tiden än 14/4, vet du om det brukar vara så?
 
Just mästerskap känns det som att de streamas av olika tjänster varje gång, så då får jag väl köpa enstaka tillfällen om jag vill titta på det tänker jag. Just nu lutar det åt Alendis då det är tävlingar som är intressantast och Island är ju lite roligare än Österrike om man ska titta på just tävlingar :)

När jag tittar på kommande live-event så finns det inget längre fram i tiden än 14/4, vet du om det brukar vara så?
Ja, jag gillar de isländska tävlingarna, brukar dessutom vara bra kommentatorer (på alla språken)!

Har inte tänkt på hur lång tid innan som event annonseras, men det varierar nog. Kan tänka mig att det blir ett litet "glapp" efter att meistaradeildin tar slut och innan utomhussäsongen börjar "på riktigt"!
 
Idag lasttränade jag nalle för första gången sen traumat med lastningen för lite över en vecka sen.

Det började inte så bra, jag försökte med metoden bla Steve Young Horsemanship använder, en specifik variant av press utanför släpet, lugn/eftergift inne i släpet. Det gick inte så bra, kändes inte bra, kanske min tajming är fel och det blev fel ”energi” både för mig och min häst. Vi kom inte i närheten av in i transporten (det kanske vi hade gjort vem vet) men jag hade bara precis börjat när:

Som tur är kom stallägaren och frågade hur det gick, jag hade pratat med henne dagen innan lite, men hon hade inte tid då att förklara hela hennes metod, bara början med att hästen ska gå tvärs över rampen flera gånger från bägge håll så man ser att den är bekväm med alla fyra hovar på rampen, och det hade jag redan gjort utan problem.

Nåväl så hon hade tio minuter att hjälpa mig och det gjorde all skillnad! Metoden går ut på små steg i repitioner med backa ut emellan och ibland liten paus. Först ville nalle gå på rampen med framhovarna och då fick han göra så flera gånger med att hon backade ut honom emellan.
Om han själv började backa höll hon emot tills han gick på så långt som innan igen och sen bak när hon bestämde. Efter flera gånger så ville hon se hovarna längre fram på rampen, repetera.
Sen en bakhov på rampen, backa ut, repetera flera gånger. Krävde endast så små framsteg med flera repetitioner så han var bekväm med det innan hon krävde ett till steg. Det tog bara tio minuter så hade nalle gått hela vägen in, men ville själv backa ut, så då höll hon emot och repetera tills han backade när hon sa.
Då hade vi mellanväggen så långt öppet det gick, men egentligen rekommenderade hon att ta bort all inredning men eftersom jag lånar transporten kunde jag inte göra så. Sen var hon tvungen att åka men det hade redan höjt mitt självförtroende att det gick så bra så snabbt med hennes hjälp!

Jag fortsatte själv och först gick det lite bakåt med tvekan på rampen men han fick inget hö eller slickgodis om han inte var hela vägen in och han fick inte äta från golvet eftersom frambommen låg på. Det gick så bra att jag provade att sätta på mellanväggen och gick med honom in i hans bås och repeterade många många gånger. Sen gick jag bredvid hans bås med grimskaft och repeterade om och om igen. Sen provade jag lägga på bakbom en kort stund. Jag gjorde pauser och ledde runt honom och ibland fixade med lite grejer i transporten, då ville han själv gå in. Men jag gav tecken om han skulle in eller ut eller in lite sen ut eller ut lite sen tillbaka in osv, så att han kändes styrbar framåt och bakåt och inte alltid skulle vara helt ut eller gå på innan jag var redo. Hade bommen på och stängde luckan men körde ingenstans utan lastade ur och repeterade. Väldigt lugn energi hela tiden, inget spö eller mer press än att leda i grimskaftet (när vi var i stadiet när han själv gärna ville backa ut var det mer ”följ med här” och behöva hålla emot i grimskaftet en del).

Men snart fattade han det var trevligt i transporten. Vi hade börjat i paddocken så då körde vi ut på stallplanen för att prova att lasta på en annan plats. Jag fick då börja om lite med att gå med honom in i hans bås. Repetera. Sedan gå med i båset bredvid. Sedan gick han in själv när jag knäppte loss grimskaftet och jag kunde lägga på bommen själv.

Vi repeterade allt flera gånger! Sen körde vi tillbaka in i paddocken med nalle lastad, och lastade ur lugnt och sen fick det räcka (ca 2 timmar totalt varav ca 1 1/2 timme var olika moment när han kunde lastas hela vägen in).
Över all förväntan och vi ska göra om på måndag tror jag och då åka runt till ridskolans gårdsplan och se hur han lastar där. Sen i nästa skede åka till ovalbanan och kolla lastningen där (alltså när det är helt lugnt och så, inte i en tävlingssituation först av allt).

Är så stolt över min modiga fina häst ❤️
Låter som en rimlig och bra metod att göra hästen lastbar! Jag tror också på att göra det så lugnt och odramatiskt som möjligt, och som du säger inte mer press än grimma o grimskaft!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 356
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 351
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp