Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens uteritt i snön var helt magisk, och så fort jag sitter upp försvinner ångesten :love: Vi var ute länge och skrittade genom snön. Lite tölt, trav och galopp fick vi med också. S var dock väldigt upptagen med att hålla koll på vart alla hästätande vägbrunnar var under snön. Han vet ju EXAKT vart de är i vanliga fall, men nu kunde han ju inte se dom :nailbiting: Det var mycket dividerande om vart de var stundtals :D Men oftast fick han själv bestämma vart vi skulle gå, och han valde hellre snön framför de plogade vägarna och jag litade på honom hela tiden. Som jag älskar min häst :heart

20231130_132831.jpg
 
Jag önskar att jag kunde gå i ide. Snö, kallt, fruset vatten, inga snösulor och hovslagaren är planerad till Lucia nästa gång.

Jag har sen jag flyttade i augusti känt att det gått helt ok utan ridhus men nu börjar jag sakna det ganska rejält.
Vi har faktiskt inte haft snösulor på flera år. Ytterst få gånger vi inte kunnat rida pga det, och även ytterst få gånger hästarna inte klarat att gå i hagen. Bor i södra Halland, har oftast inte så värst långa perioder med snö, och när vi har det är grusvägarna runtomkring plogade, så blir jättefint underlag med "bara" brodd. Ridhus har jag inte haft regelbunden tillgång till sedan 1996, dvs hela mitt "islandshästliv" har varit utan. Det går det med, även om det såklart finns perioder då man längtar rätt intensivt.... :D
 
Här är det fortsatt viloläge, men inte (främst) pga kylan utan på grund av nyfödd bebis. Men nu hoppas jag verkligen på att kunna börja rida åtminstone sporadiskt från mitten av januari.

Annars är vädret positivt, minusgrader och snö. Vinterhagen hann frysa innan hästarna gick dit så den är jättefin. Termobaren är värd sin vikt i guld! Och nu är hästarna vinterskodda.

Imorgon är det islandshästar på TV! Ska ni titta?
Grattis till bebisen!! :love:

Jag har försökt prata med Tomten om att jag behöver en thermobar, men hittills verkar han helt kallsinnig till detta, tyvärr. Så här blir det en hel del bärande av varmvatten...

Yes, ska absolut titta på islansdshästarna på SIHS - tittar på alla sändningar jag kan :)
 
Vi har faktiskt inte haft snösulor på flera år. Ytterst få gånger vi inte kunnat rida pga det, och även ytterst få gånger hästarna inte klarat att gå i hagen. Bor i södra Halland, har oftast inte så värst långa perioder med snö, och när vi har det är grusvägarna runtomkring plogade, så blir jättefint underlag med "bara" brodd. Ridhus har jag inte haft regelbunden tillgång till sedan 1996, dvs hela mitt "islandshästliv" har varit utan. Det går det med, även om det såklart finns perioder då man längtar rätt intensivt.... :D
Ridning verkar gå bra utan att det blir styltor men han får lite i hagen. Jag är rätt säker på att snön kommer försvinna ungefär när hovslagaren kommer ändå. Kommer inte ringa ut henne innan för att få på snösulor.

Detta är första hösten/vintern sen jag skaffade egen häst som jag står utan ridhus och jag tänkte att jag nog skulle vänja mig men jag vet inte riktigt... Jag har ju även en del smärtproblematik i perioder som blir värre i kylan. Då är det skönt att kunna komma undan vinden och regnet (som oftast är jobbigare än snö/is-perioden).
 
Tack! Eller hur, mycket vältimat :p Och små bebisar är så praktiska, inga egna åsikter om vad som ska visas på TV.
Och det är nu du börjar indoktrineringen! Hästar på TV, följa med till stallet, om några månader prova att sitta på häst etc. Så gjorde jag och 23 år senare har jag en dotter som är minst lika hästnördig som jag och faktiskt tagit det ännu ett steg längre genom att också jobba med hästar! :D
 
Och det är nu du börjar indoktrineringen! Hästar på TV, följa med till stallet, om några månader prova att sitta på häst etc. Så gjorde jag och 23 år senare har jag en dotter som är minst lika hästnördig som jag och faktiskt tagit det ännu ett steg längre genom att också jobba med hästar! :D

Min äldsta satt på en häst för första gången när hon var 1 månad gammal och eftersom vi har hästarna hemma så har hon varit med från första dagen hos dom 😅 Samma med den yngsta. Den äldsta är riktigt nördig och en kopia av mig när jag var i samma ålder. Den yngsta tycker också det är kul men är inte riiiktigt lika nördig än 😂
 
Och det är nu du börjar indoktrineringen! Hästar på TV, följa med till stallet, om några månader prova att sitta på häst etc. Så gjorde jag och 23 år senare har jag en dotter som är minst lika hästnördig som jag och faktiskt tagit det ännu ett steg längre genom att också jobba med hästar! :D
Absolut! Bebisen har en storebror som snart är två år. Han var en vecka gammal när han fick hänga med och hämta hö, och sen dess har han fått hänga med allt från akuta nattliga körningar till veterinär till tävlingar. Han har även varit med som publik på SM både förra och detta året, så indoktrinering pågår! När han var 18 månader och skulle på kontroll ville de att han skulle kunna peka ut kroppsdelar. Det var han inte så bra på, däremot så kunde man i stallet fråga honom "Var är *hästnamn*?" och då pekade han på rätt häst :D
 
Dottern har fått prova att ha Mist nu några veckor. Och det blir precis som för mig, dvs tiden räcker inte till för 2 ridhästar.
Mist får gå för lite.
Hon red en ridlektion som gick suveränt. Lugn o fin häst. Men det är ju konsekvent arbete som krävs regelbundet hemma sen, för att bibehålla det lugna.

Ska man sälja till lågt pris som hon är här och nu? Eller lämna bort för tillridning och försäljning till ett då högre pris?
 
Red Misten nyss. Barbacka i paddocken. Hon var jättetrevlig. Ökade hon på böjde jag henne till att sänka farten. Hon tölade på i form lugnt och fint i bägge varven. Bjöd på en galopp, kort tempo, i form, på volt.
Känner mig salig.
 
Var på clinic igår - härligt att komma iväg lite, träffa folk, se lite god ridning och fina hästar och få lite inspiration. Blev till och med SÅ inspirerad att jag tränade min häst när jag kom hem. Trots 13 minusgrader och mörker! (tyglarna i biothane kändes helt konstiga och stela i kylan :D)

Nu verkar den värsta kylan ge med sig, dock. SMHI säger temperaturer runt nollan och bara enstaka minusgrader kommande vecka. Verkligen skönt! Det var nog fem centimeter is i vattenbaljan i morse när jag släppte ut hästarna (ner till -15 inatt). Det hade varit skönt att "bara" kunna fylla på med varmt/ljummet vatten på morgnarna istället för att behöva hacka fram hela baljan ur ett tjockt istäcke!
 
Var på clinic igår - härligt att komma iväg lite, träffa folk, se lite god ridning och fina hästar och få lite inspiration. Blev till och med SÅ inspirerad att jag tränade min häst när jag kom hem. Trots 13 minusgrader och mörker! (tyglarna i biothane kändes helt konstiga och stela i kylan :D)

Nu verkar den värsta kylan ge med sig, dock. SMHI säger temperaturer runt nollan och bara enstaka minusgrader kommande vecka. Verkligen skönt! Det var nog fem centimeter is i vattenbaljan i morse när jag släppte ut hästarna (ner till -15 inatt). Det hade varit skönt att "bara" kunna fylla på med varmt/ljummet vatten på morgnarna istället för att behöva hacka fram hela baljan ur ett tjockt istäcke!

Kul! Vem höll i clinicen?
 
Ni som har tillgång till ovalbana, tränar ni på den på vintern? Funkar det bra fruset med snölager eller underhålls banan på något sätt?
 
Ni som har tillgång till ovalbana, tränar ni på den på vintern? Funkar det bra fruset med snölager eller underhålls banan på något sätt?
Har inte längre, men hade under många år. Den banan plogades i allmänhet och hade superbra underlag alla årstider! Enda gången det INTE blev så bra var om det kom mycket blötsnö och sedan frös så det blev skare innan gårdsägarna hann ploga. Men oftast blev det plogat och därmed bra underlag! Jag tränade på banan året om, både på tävlingshästar och andra.
 
Jag tittar precis på tölten från SIHS och är det bara jag eller är det inte ovanligt många oroliga munnar? Så många överläppar som stretar och gapande munnar, tycker inte jag sett mycket sånt tidigare inom islandshästvärlden men nu har jag ju inte varit på VM eller SM på rätt många år.
 
Jag tittar precis på tölten från SIHS och är det bara jag eller är det inte ovanligt många oroliga munnar? Så många överläppar som stretar och gapande munnar, tycker inte jag sett mycket sånt tidigare inom islandshästvärlden men nu har jag ju inte varit på VM eller SM på rätt många år.
Jo, jag håller med. Ett lysande undantag på SIHS var dock Rasmus Möller Jensen och Röskur, som kom tvåa. Lite friare form på hästen och HELT lugn i munnen - gillar den typen av ridning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
289
· Visningar
18 801
Senast: Cavallo
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 863
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 635
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp