Det är väl iofs ganska vanligt att inte alla som kvalat till SM uppnår kvalpoängen på själva SM. Tittar jag på mitt eget favoritekipage så har de under säsongen haft ett par resultat över kvalet, några fler precis under och så något som varit sämre pga missar. Och på SM låg resultatet ganska långt under alla resultaten tidigare under säsongen, men då hade de några grövre missar och inte tillräckligt tempo i ökade tölten, så det är i sig inget konstigt och det är ju inte heller så konstigt att det händer några fler ekipage - ovalbanegrenarna i sport är ju inte direkt förlåtande. Det jag tycker sticker ut med årets SM är att det var så många som gjorde i mina ögon helt okej ritter men ändå fick betydligt sämre poäng än de fått tidigare under säsongen. Och det var nästan ingen som stack ut på ett positivt sätt - visst var det flera som gjorde förväntade bra resultat (åtminstone placeringsmässigt) men inte heller de fick några superpoäng.
Brandväggarna gällande konfliktbeteenden har gällt sedan 1 april i år, så att det skulle bli en plötslig dipp på SM på grund av det känns osannolikt. Det man kan se - och kunnat se hela säsongen tycker jag - är att vissa hästar som tenderar att t.ex. gapa genomgående ett helt program - har haft svårt att nå de högre poängen i år generellt och det är ju i sin ordning. Jag tycker det är jättebra! Möjligtvis är det så att det tar ett tag innan de bedömningskriterierna "sätter sig" och bedöms lika av alla domare, men det är redan tydligt att man tar hänsyn till det.
Jamila/Toppur håller absolut världsklass när de är som bäst. De var i A-final på VM 2023, men då skadade sig Toppur så de avbröt sista momentet. Sedan dess har de bara tävlat på högre nivå tre gånger om jag minns rätt och inte några finaler, inte ens på SM. Så det känns ju lite osäkert vad han håller för, men är han 100% okej kan de absolut slåss om medaljer! Dock enbart T1, vet inte om de ens startar i V1.
James/Hálfmáni var också borta hela förra säsongen och har också tävlat sparsamt, men vunnit två nivå 1 och två sm-guld och jag TROR att Hálfmáni har en växel till. De har tidigare haft totalpoäng på över 8 i T1 och med såna poäng är de ju i final! Och det här ekipaget är lite mer jämnbra i T1 och V1, även om de också är bäst i T1.
Beatrice/Hördur är ganska jämna i T2 och V1, tog silvret i V1 på SM med minsta möjliga marginal till James/Hálfmáni (samma poäng), men där är jag inte lika säker på att det finns "en växel till".
Just V1 och T1 är väl dock de grenar som det är störst konkurrens i, så såklart också svårast att få till det på VM!