Islandshester dog av ekollonförgiftning i Norge

Sv: Islandshester dog av ekollonförgiftning i Norge

Usch,det var ju tråkigt! Väldigt tråkigt!:( :mad: :cry:

Usch vad hemskt!
Jag förstod nästan allt i texten och det kan verkligen inte vara roligt för ägarna :(

Jag vet vad det innebär och hur fruktansvärt det är. Jag förlorade min favoritislandshäst så här. Han överlevde dock mirakulöst nog förgiftningen men njurarna förtvinade och han dog i njurkollaps 10 månader senare. Precis som med fallet i Norge hade vi haft hästar i den hagen i flera år utan att någon blivit sjuk men vi hade två ekollonår på rad här 1998 och 1999. Min häst blev förgiftad av gamla ekollon som han grävde fram i mars 2000.

OBS! Det finns saker som antyder att just islandshästar är känsligare för ekollon enligt de veterinärer jag pratat med och det är i så fall inte underligt. Det finns ingen ek på Island nämligen så de är genetiskt inte ens anpassade att äta små mängder. Å andra sidan kommer de från våra länder ursprungligen, i alla fall delvis för det är ju mer än en ras i islandshästen, så det kan nog variera mycket mellan olika individer.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det som är giftigt, bladen el själva ekollonet? Alltihop kanske?

giftet finns i ekollonet och hästarn blir oftast inte sjuka (visa syntom) fören 2/3 året som de äter dem. Hästarna dör oftast av akut njusvikt eller som sambaengis häst senare. På djuskuhuset har man i bland fått in hästar med dåliga njurar som efter utredning visade sig troligen berode på ekollon.

hästar älskar verkligen att äter ekollen och detta gör dem extar farliga.

Nej vad trist :( ska verkligen se till så hästarna inte får tag på några sådana i hagen utanför det havfärdiga stallet, där det finns två enorma ekar.

Hela eken innehåller garvämnen som är mycket skadligt för hästens njurar och lever. Värst är ekollonen men knoppar, blad och bark kan också ge förgiftning. Gamla ekollon är tvärtemot vad folk tror, farligast. I dem finns ofta svampmycel som genom nedbrytningprocessen ökar mängden av de farliga ämnena i ekollonen.

Vad ledsen jag blir att läsa detta.. Min Faxa blev sjuk efter precis samma sak och fick tyvärr avlivas 4 år senare efter en massa sjukhusbesök och en massa provtagning.. Fruktansvärt att se hästarna lida på det viset.. Hoppas fler börjar inse hur farligt det är med ekträd och ekollon.

Liknande trådar

E
Trav Hva er det som får folk til å gjøre noe så bestialsk som dette???:devil: Tatt ut fra Dansk Trav og Galop Amatørkusk anmeldt for...
Svar
7
· Visningar
2 183
Senast: Erikaoghestene
·
V
Ridning I en utgave av Equs kunne man lese en artikkel om Eva Jälmbrandt av Ingela Lantz Westermark. Eva bor utenfor Umeå i Sverige og er en... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 056
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka