Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

Varför?

Det är därför som jag många gånger fortfarande önskar att jag bodde kvar i Norge, eftersom jag tycker att dom lyckats bevara bredden innom rasen kallblodstravare på ett mycket bättre sätt än i Sverige. Nakdelen är väl kanske at den norska hästen blivit för liten. En norsk hingst underkändes enbart på grund av mankhöjden, 142cm!

I dag premieras svenska hingstar endast med tanke på tidig prestation. Ser man på dom veterinära anmärkningarna som gjorts så är det minst sagt skrämmande, tycker jag. Inget att vara stolt över, ingen ljus framtid för rasen... :)

*
Men jag kan inte låta bli att skaka på huvudet. :bump:
I sort sett alla på detta forum envisas och säger nordsvensk-travare trots att den i dag heter kallblodstravare, varför ?
 
Re: Mer avel.

Har man ett klart avelsmål så utvecklas rasen åt det hållet. Det är väl därför hon ser klumpigare ut än dagens kallblodstravare.

Att hon såg för lätt ut då var väl att hon inte passade in i den tidens avelsmål, dvs en häst till att dra virke i skogen.
 
Re: Mer avel.

Jag tycker man ska ha ett klart avelsmål uppställt för rasen, annars kommer man ingenstans. Som det är i dag kan ston stamboksföras från 143 cm upp till 165 cm.I vilken annan ras än nordsvensken diffar det så mycket?

I dag har vi andra raser att tillgå så varför ska vi ha sådan spännvidd? Jag skulle vilja kapa uppåt, dvs inte godkänna alltför stora hästar som jag tycker faller ur typen. Jag skulle också vilja vara restrektiv mot att släppa fram hingstar i aveln med alltför små mödrar, vilket jag tror sker redan i dag. Åtminstone tror jag att Wången inte gärna tog in föl efter små mödrar.

Annars håller jag med dig om att det borde vara en större genetisk bredd inom nordsvensken. Jag tror inte den nordsvenska föreningen riktigt har fattat vad man tappar när hingstlinjer försvinner. Inte heller tror jag att de norska hingstarna är någon lösning då de har en än smalare genestisk bredd än i Sverige. Ett bra exempel tycker jag är russen som tar vara på udda hingstlinjer och med jämna mellanrum stannar upp och tänker efter vad som börjar bli udda. Mer av det i nordsvensken!

Avelsmålet kanske behöver förändras i nordsvensken för att passa in på marknaden. Finns det en förändringsvilja? :confused:
 
Tja, framförallt är det de BILLIGA hästarna - de som tingar såpass lågt värde att någon (hästhandlaren) kan köpa upp dem och skicka dem på slakt till Italien och TJÄNA på det.

Billiga är hästar som ingen, eller mycket få, vill ha.

Det har väldigt lite, eller nästan inget, att göra med vilka hästar som är "bra" eller inte - utan marknaden styr.

Idag finns det relativt få kallblodstravare och antalet betäckta ston är sämre än "nånsin" (mestadels för att det varit en period då de inte tingat några priser och det helt enkelt inte lönat sej att betäcka) - samtidigt som efterfrågan blir större och större = värdet stiger - och ju mer de kostar desto färre lär det hamna på slakttransporter till Italien.

Jag skulle gissa att de som hamnar på de här transporterna idag i stor utsträckning är varmblodstravare samt ardenner och säkerligen också korsningar. Inte för att de är sämre hästar, utan för att efterfrågan och tillgång är i rätt rejäl obalans åt "fel" håll.
 
Re: Avelsfrågan.

"... men precis som Lovisaleonora säger måste vi höja standarden, annars kommer vi ALDRIG någon vart. Oavsett hur många spöprov som avläggs."

Problemet man närmar sig är VAD är en standardhöjning? Det är inte samma sak för mig och Malin Baryard, det är jag övertygad om. Jag vill inte ha de hästarna som är som Butterfly Flip men med 40 % av Flippans kapacitet. Jag gissar att MB inte vill ha min fjordhäst Cider. För mig är han en perfekt häst med utmärkt temperament, en exteriör som kunde vara bättre på vissa punkter, men har en del att önska på andra o.s.v. Han har f.ö. en utmärkt härstamning.

Den gamla idén att hobbyryttarna får ta de hästar som inte passar för elitryttarna tror jag vi kan glömma i dagens ridsamhäller och tur är väl det! För faktum är att det är många hästraser som inte skulle ha funnits idag om alla hängt på denna inställning.

Vi skall komma någonstans...vart? För mig är det viktigt att alla Sveriges hästar får mer kunniga ägare och därigenom kan få ett bättre liv, men det är det enda mål jag tycker är värt att kämpa för. Det medför i sig att man arbetar mot större framgångar på tävling, men det är sekundärt. Jag ser inte ridning som något målinriktat. Ridning är en kultur, en livsstil och inget man kan beskriva med mätbara mål. Ridning är olika för alla ryttare och således är också den ideala hästen det. För vissa är den ideala hästen kanske en kallblodstravare, för andra ett prestationsavlat halvblod med GP-kapacitet. Kan det inte bara få vara så

Anneli
 
\"Buskavel\"

I "vår" värld här hemma, lång bort från snobberi och paragrafer, rider var och varannan människa runt på "buskavlade" hästar. De flesta av dessa hästar har inte exteriöra förutsättningar att komma någonstanns tävlingmässigt eller bli godkännda för avel. Men de uppfyller sina ägares krav, att vara trevliga kamrater att dela livet med. Visst finns problem, men jag anser inte dessa hästar generellt mindre korrekta än sina renrasiga kamrater med stam och papper. Exteriöra avvikelser finns, mentala likaså, hos båda parterna.

Kanske skulle inte dessa få finnas, men detta hade i såfall garanterat inneburit att många av dessa hästägare inte haft någon häst. En fritidsryttare/hobbyryttare har sällan råd eller lust att betala för en häst i prisklassen 30-40 tusen kronor. Det kan snackas i evighet om vad det måste kosta och vad man får kosta på sig, men i ärlighetens namn skulle detta isåfall inneburit att jag inte än på tio år skulle haft råd att skaffa mig en häst. Om jag är kompetent nog att äga en häst?, ja det skulle jag nog påstå! Likaså mina goda vänner, över lag.

Började själv min bana på buskavlade små ponnyhästar och har sedan avancerat till buskavlade korsningar av större variant. Kan med handen på hjärtat erkänna att jag aldrig köpt en häst för över tjugo tusen.. Någon större avelsverksamhet bedriver jag knappast, men jag drar mig inte för att avla på en korrekt och trevlig häst, även om den är utan papper och med okänd härstammning. Hanterar man fölet rätt det första halvåret och har någorlunda koll på vart det hamnar så tror jag inte det löper större risk att råka illa ut i livet än ett renrasigt.

Jag kan garantera att de "buskavlade" hästarna i min omgivning trivs bättre med livet än sina renrasiga kamrater som springer runt i ridhuset med graman och pressas till tävlingsresultat för att sedan vara utslitna vid tio års ålder. Och varför bortse från det stora mörkertal renrasiga, välavlade hästar som "försvinner" ut i hästhandlarbranschen för att de inte håller måttet?

Vilka hästar är knäppast? Fritidsryttarens korsningshäst eller de sönderavlade tävlingshästarna som inte går att hantera på normalt vis eller rida utan hjälptyglar, eller är detta enbart en fråga om hantering?

Vad är det vi ska diskutera, är det verkligen ifall man får avla på hästar utan papper som inte premierats? Är det inte snarare vilka som får avla och vilka som får köpa/sälja hästar?

Vad är det som säger att den som har mer pengar har mer kunskap?! Vi kan förvisso komma undan slakttransporterna genom att höja priserna, men okunskapen i hästhanteringen över lag kommer vi inte åt på det viset.

Jag har i min bekantskapskrets ett ypperligt exempel på araben som betäcktes med en travare för att få ett gulligt litet föl. Inte klokt, men en fin liten häst blev det, dessutom en mycket välfungerande och numera välskolad sådan. Varken knäppare, fulare eller mer benägen att hamna på en slakttransport än andra hästar.

Att slakta hästar som inte håller måttet drar jag mig för. Vilket mått är det de inte håller?? Ska man avliva de som är knäppa? Vem avgör isåfall det? Ska man avliva de som är exteriört inkorrekta..? Varför inte börja sterilisera ston isåfall? ;) För en vallack skulle jag inte anse farlig för framtida hästars påverkan, så varför skulle den inte få leva?

Jag vill inte kritisera någons åsikter, men man ska akta sig för att bli för enkelspårig.

Och vad gäller min Bellis, jo hon gick sönder.. Inte för att hon var korsning eller för att hon var billig, snarare för att hovbroskförbening är vanligt hos tyngre raser, framförallt nordsvensken. Ifall alla nordsvenskar borde friröntgas från denna åkomma för att godkännas i avel är en intressant fråga, men den ska inte tas upp här. :) Hursomhelst är hon frisk och glad och trivs med livet som promenadhäst.

Frida
 
Men - vad gäller all buskavel, hur ska man gå tillväga för att förhindra den buskavel som förekommer?
Vad gäller att man ska avla bara på nån sorts elit, tja, det kan jag väl inte känna är så aktuellt eller realistiskt. Vem ska avgöra vad som är elit och inte? När det gäller fysiska, mentala och psykiska egenskaper så kan man aldrig komma ifrån att alla hästmänniskor söker olika egenskaper, och olika egenskaper är bra inom olika discipliner. Fysiska defekter och genetiskt betingade sjukdomar är "enkelt" att sålla ut, men utöver detta så är det inte så svart eller vitt.
För min EGEN del är det absolut viktigaste temperament, hållbarhet och "sundhet". Andra egenskaper kommer sekundärt. Men inom mången avel är detta inte alls särskilt viktigt - man avlar på andra egenskaper. Vad är rätt och vad är fel?

Tyvärr har jag inget svar på exakt hur detta ska gå till. Jag är övertygad om att det är bra mkt lättare sagt än gjort, som det mesta. Att man bara ska avla på eliten anser jag inte, däremot tycker jag att det är viktigt att man tänker före man bestämmer sig för att betäcka och planerar det nogrannt. Så att det inte bara blev ett föl för att grannen hade en hingst och jag ett sto. Sådana ogenomtänkta beslut tror jag kan leda till att dessa hästar börjar vandra mellan hästhandlarna om de har otur. Temperamentet och sådana psykiska egenskaper är viktiga, det bästa vore att kombinera detta med en trevlig exteriör på en godkänd hingst, enligt mig.

Mvh//Sofia
 
Re: Mer avel.

Jag tror inte den nordsvenska föreningen riktigt har fattat vad man tappar när hingstlinjer försvinner. citat]

Precis! Sitter själv och äger två hingstar ur nästan utdöd hingstlinje och dessutom av gammal lantrastyp.
Hade dom varit tex linderödsgrisar hade dom använts i avel för rasens skull...

Men nu eftersom jag inte har plats och ekonomisk möjlighet att ha egna ston används dom inte alls i avel.

Diverse folk (kunniga och intresserade i ämnet) har sagt mig att åtminstone den ena skulle varit godkänd om någon annan ägt hingsten när han visades som unghäst (jag köpte honom långt senare). Men premieringsnämnden kom i delo med dåvarande ägarem och ville inte släppas fram en hingst ägd av denne person.

Synd när det går politik i avelsgodkännanden!

/KT
 
Re: Avelsfrågan.

Jag har världens finaste kallblodstravare vid namn Gullan (detta kan Spider intyga som har träffat henne).

När jag köpte Gullan hade jag funderat och letat häst ganska länge. Detta skulle bli min första häst. Mina urvalskriterier var:
-En lugn häst som inte stirrar upp sig för småsaker
-En häst som inte går sönder för småsaker utan är robust
-En häst som passar för westerngrenen trail som jag tyckte verkade kul samt för skogsridning och lite av varje

Jag bestämde mig för att köpa en nordsvensk, fick reda på att det fanns två typer och valde den lättare typen. Jag hittade min Gullan som är av Norsk kallblodstravarstam, dvs lättare i typen och hon har faktiskt det vackra arabliknande huvudet som någon har nämnt här :idea:
Detta var innan AR blev på tapeten, åtminstone hade inte jag hört talas om det.

Jag är glad och nöjd med min kallblodstravare och hon är dessutom dräktig så jag ska få ett litet gulligt föl! :devil:

Nu har ni väl något att reta upp er på, ni på detta forum som älskar att kivas
 
Re: Avelsfrågan.

Vad jag fick fundera först, men sen kom jag på vem det var. :D
Ja hon är verkligen vacker din lilla och hennes färg gillar jag också. :love:
 
Re: Mer avel.

Nej, jag pratar om kalla travare, inte bruks. :)Hon var för mycket "bloding" för att godkännas. Då såg ju travarna nästan ut som brukshästen gör i dag. I dag ser travarna nästan ut som strömmingar, inte mina dock... :D
 
Re: Mer avel.

Eftersom det var en bild ur en gammal tidning trodde jag att det var från innan rasklyvningen. Var det inte så?

Vad menar du med "bloding"? :confused:

Det fanns redan innan rasklyvningen väldigt lätta hästar. I FNH:s jubileumsbok från 1974 visas en bild på en dotter efter Solo som nog skulle kunna gå under epitetet strömming.
 
Re: Mer avel.

Oerhört trist om han stoppades pga av fel ägare! Hur gammal är han nu då? Är det för sent att försöka igen? Har du någon bild på honom som du vill visa?
 
Re: Mer avel.

Jag vet inte från vilket år denna bild var, men jag fick intryck att hon skulle premieras som "travare". :confused: Tyvärr så är det omöjligt att få tag i tidningen nu. Det stod massor om trav från Solvalla och om varmblod och så var det bilder på det där stoet och skrivet om att hon inte blev premierad...

Att döttrar till Solo är strömmingsliknande är väl inte så konstigt då många menar att han själv hade för mycket varmt i sig...

Bloding=varmblod
 
Re: Avelsfrågan.

Har betäckt med Svall-Ivar. Försökte tre gånger med Tand-Troll först på rekommendation från E.Jälmbrant men kemin stämde väl inte så när jag bytte hingst tog hon sig direkt. Blir nog en nätt och fin "strömming" :rofl:
Just nu ser dock mitt sto ut som en bruksnordis
 
Re: Avelsfrågan.

Ska vi bli bästa kompisar? ;) :D :bow:
Mitt sto ska oxå få avkomma e. Svall Ivar i sommar.
Sen har jag ett sto e. TandTroll.
:D :D

PM'a ifall du Vill se en fin bild på min fina runda blivande mamma i vintersolen...

Ang. avelsråd så kan man lika gärna ringa till Sleipners rådgivare, eller själv kolla på den kalla versionen på www.blodbanken.nu -för alla vill ha samma typ av häst, både travfolk och ridfolk. ;)
 
Re: Avelsfrågan.

:banana: Men...men... detta måste vi ju fira på nåt sätt!
Vilket sammanträffande! Gud vad roligt. Hur är din avkomma efter Tandtroll då? Önskade att det hade tagit sig med honom, han är ju så fin och mitt sto har samma färger som honom så det hade nog blivit fint. Men Svall-Ivar verkar ju ha en fin kroppsbyggnad. Har du sett hingstarna IRL?
När förväntas ditt föl komma?
Mitt sto ska föla ca 15 juni. Vi började hela ultraljuds och seminkarusellen redan i mars men hon hade korta och gäckande brunster och sen tog hon sig inte på tre inseminationer med Tandtroll så först omkring den 15 juli tog hon sig. Vi var först till kvarn när seminstation öppnade i våras och höll på till sista veckan de hade öppet! Hoppas nu bara att allting går bra. :love:
 
Re: Avelsfrågan.

Håll i dig! :eek: Detta är lite för mycket...

ca 14 juni beräknas hon föla. Hon hade först 3 försök med en annan hingst som visade sig vara näst intill omöjlig att få dräktigt med, så vi bytte till SvallIvar -fast han var till en början första valet, men jag ville testa en linjeavel på Jerker och valde då bort honom. Nu får jag 3+4 på Barry istället, vilket kan ge en tuff liten rackare, men chansen tar vi.

Tandtroll avkomman är den klokaste häst jag mött.Detta ex. är överkänsligt och gillar inte alla människor. Tyvärr (för travets del) ingen skjutkraft, bara bärkraft(synd at jag inte rider).
Hon är som en blandning mellan Pippi Långstrump och Kakmonstret. :love:

Jag tror att du får ta och flytta norrut! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
519
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 012
Senast: Lobelia
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 860
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp