Islandsträns - varför ingen käkrem?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 069
E

eiwo

Har funderat på detta ett tag ;) Varför finns det (vad jag sett) ingen käkrem på träns till isisar medan det alltid finns på träns till 'andra hästar'? Varför behövs det till 'stora bruna' och inte till isisar? Vad gör den egentligen?

Letar efter ett träns med remont, har hittat ett skitfint men det är från islandsavdelningen och det kunde man visst inte ha till en 'vanlig' ponny, enligt sällskapet. Köpte det ändå, men började fundera över käkremmen som inte finns på detta träns, och insåg att jag aldrig sett ett isisträns med käkrem. Dagens fundering :)

Sv: Islandsträns - varför ingen käkrem?

Jag har för mig att det är för att de har så mycket man och pannlugg att tränset sitter stadigt på plats utan att en käkrem behövs för stabiliteten.

Fast borde inte tjock man och pannlugg ha motsatt effekt? En nordis vi hade tidigare hade gudatjock man och pannlugg, och där fick vi raka honom i nacken för att tränset skulle sitta och ibland fick vi även fläta fast nackstycket i manen. Man kan ju inte spänna en käkrem hur hårt som helst, så man kan ju således inte "dra ned" nackstycket med käkremmen.

Käkremmen finns sällan där för att de flesta modellerna enligt traditionen nog skall vara smidiga och enkla att hantera och byta. I grund och botten tycker iallafall inte jag att pannband eller käkrem egentligen behövs, och själv tycker jag bäst om dem så absolut enkla som möjligt!

Dock finns det såklart flera med käkrem, pannband och annat "onödigt" ;) Även om man kanske inte ser de så ofta idag. Finns ett väldigt klassiskt träns som jag kommer ihåg hur "alla" hade för några år sedan...
3f8c6de2ec875.jpg

Käkremmen finns ju till för att hålla tränset på plats när man leder hästen, till exempel vid krig då man nästintill fick dra fram hästarna. Så vitt jag förstått leder islänningarna inte sina hästar ifall dom blir för trötta, utan isf tar en annan, därav vill man istället att tränset ska vara smidigt och enkelt att byta till nästa häst.

Dessutom tycker jag det är svårt att få en käkrem sitta bra ifall man ska tölta och så, det blir ganska fort för snäv.

Lite nyfiken bara:) men hur menar du med att den blir för snäv när man töltar?

Ja den skall ju helt enkelt hålla tränset på plats, tycker dock inte att det behövs överhuvudtaget. Jag har iafll aldrig uppleft det.

Undrar också varför käkremmen skulle bli för tight vid tölt?

Jag vet inte heller, de är bara något jag har fått för mig :p :) Men, jag tycker även att den blir för snäv vid en högre mer samlad form på storhästar med, alltså helt enkelt i en högre form, som oftast ses på islandshästar vid tölt.
Jag upplever att den hamnar tightare då för att halsen lite trycker på, men jag vet inte.

*kl*

Det man funderar på är ju huruvida käkremmen egentligen behövs på "stora bruna", eller om den hade kunnat slopas på alla träns...

Jag har sett flertalet ryttare göra en markdimp framåt och fått med sig hela tränset när käkremmen varit för löst spänd. Så behövs är väl en definitionsfråga, men när vi t.e.x hade en tjurig B-ponny lös utan träns på en hoppträning bland 7 andra hästar önskade man att ryttaren satt remmen bättre.

Jag har däremot slopat pannbandet på min häst (stor brun), de är oftast för korta och tränset klämmer bakom öronen på honom.

Han har små öron och maaassor med tjock man, så tränset åker lätt över öronen, därför vill jag gärna ha käkrem på huvudlaget som en lite extra säkerhet. Pannband är dock inget som behövs.

Vid korrekt samling ( sträckning av halskotpelaren ist för komprimering) så ökas vinkeln vid ganachen, inte minskar. Så ja, om man drar ihop halsen på hästen så blir det trångt vid käkremmen...

/Migo
som måste ha käkrem på nordisen med mycket man, annars räcker det att hon böjer ner halsen för att det ska åka över öronen.

Fast jag kan ändå inte hålla med om det. Det du säger är rätt, helt klart. Men jag kan inte få fram riktigt vad jag menar. Jag vet inte hur jag ska förklara en känsla. Men, de är min fixidé så det skadar inte att någon annan har käkrem! ;)

Jag har såhär :)
32562311.jpg

Jag har aldrig haft problem med att det inte sitter kvar.
Har 2 fjordingar & en kallblodstravare

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 721
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 182
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 867
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka