Det israeliska politiska landskapet är väldigt komplicerat. Lite kortfattat kan man säga att det finns en ultrahöger som stöttar de mest extrema av de konservativa judar (tänk korkskruvslockar och skägg, hemmafruar med peruk, zionistisk superioritet, anser att bosättning är en religiös plikt).
De liberalare, socialdemokratiska falangerna har tidigare försökt att istället stötta Gazas utveckling, utbildning av befolkningen etc. Men dom förlorar röster om dom går för hårt åt bosättarna.
De mest konservativa judarna vill inte heller göra militärtjänst, vilket komplicerar det ytterligare.
Så eh ja bosättningar är tekniskt sett olagliga men det har passivt tillåtits för politiska poäng.
Jag förklarar inte bra nog tror jag, och kan inte nog om zionismens historia, men jag har själv bott i Israel en period och besökt flera gånger efter. Kortfattat: det är jävligt komplicerat. De flesta i befolkningen är "vanligt folk" av olika ursprung, tro, och politisk tillhörighet, men vill framförallt bara ha det normalt liksom. Och så finns det väldigt högljudda minoriteter som har stor påverkan på politiken.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Israel