Istadig islandshäst

M

molofsso

Äger en islandshäst sedan ett år tillbaka. Första halvåret gick han som en klocka. Känslig för hjälperna och pigg och framåt. Säkert var han då ganska stressad av ny miljö osv.

Problemet som jag har är att han de senaste månaderna har blivit grymt istadig. Han går fram men med en konstant idragen handbroms (både på bana och i skogen). Alla som jag frågat om råd tycker att jag ska gå på honom med spöt, vilket jag oxå gjort... till leda :cry: eftersom det inte hjälper ett dugg!! Jag är trött på att piska och han är trött på att bli piskad. Berömmer honom naturligtvis i överflöd då han visar minsta tecken till framåtbjudning.

Han är genomgådd av kiropraktor och tandläkare utan anmärkning. Någon som har några tips på hur 17 ska jag få honom att bjuda framåt som tidigare??? NH? Tömkörning?
Ska tillägga att han har hästkompisar som han verkar trivas med och är annars en jättetrevlig och mycket intelligent individ.
 
Sv: Istadig islandshäst

Kan han ha "fång-känning" i hovarna? En isis jag red hade det, var seg och saknade framåtbjudningen, men gick ändå. Och hon var i vanliga fall pigg och med mycket framåtbjudning. Men hon hade ont i hovarna :cry:
 
Sv: Istadig islandshäst

Varken en kiropraktor eller en tandläkare har röntgensyn. du bör ju utreda hästen på klinik. Ändrat beteende kan vara vad som helst och man bör ta det på allvar. Sluta piska din häst ( det var det värsta jag HÖRT ) och försök förstå att ett ändrat beteende oftast brukar ha med något fel att göra...UTRED !
 

Liknande trådar

L
Träning Suck. Kommer min ridning någonsin bli så när som okomplicerad? Det känns som att min häst aldrig kommer att ändra sig vid ridningen. O...
Svar
17
· Visningar
1 411
Senast: bubbel
·
L
Träning Suck. Kommer min ridning någonsin bli så när som okomplicerad? Det känns som att min häst aldrig kommer att ändra sig vid ridningen. O...
2
Svar
23
· Visningar
2 205
Senast: bubbel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp