Bukefalos 28 år!

Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

L

Lollo25

Suck. Kommer min ridning någonsin bli så när som okomplicerad? Det känns som att min häst aldrig kommer att ändra sig vid ridningen. O jag blir ledsen. För jag älskar honom. Vill inte ha någon annan!!!! Men varför har det börjat gå utför igen..? Problemen är som följer; Hans tittighet på saker och hans istadighet. Envishet och rädsla. Jag vet inte längre när det är vad. Jag har börjat tappa greppet om hur han fungerar. Haft honom i fyra år. Har alltid jobbat med honom och ridningen och det har gått två steg fram o ett steg bakåt. NH i all sin välsignelse, utan allt jobb med ledarskap skulle vi inte vara där vi är idag. O ändå känner jag mig lägre i min naturliga hantering än jag någonsin varit.. jag uppför mig så illa att jag skäms. Tålamodet är borta. Det rinner av mig. Våldet tar vid. För nu är jag trött på att inte kunna rida normalt. Hemskt trött.
Istadigheten fick jag tydligen vid köpet. Han gick inte en meter från stallplan till en början. Men vi har klättrat framåt. Och stundtals har det varit ett nöje att rida. Fast det kommer alltid något hinder, något han tittar till på och så var vi på andra sidan vägen igen, han är inte helt med mig, han bryr sig för mkt om allt runt omkring honom. Han är LÄRD som utställningsarb att titta på saker o reagera. Vad gör man. Kanske det aldrig försvinner. Kanske han aldrig blir ridbar som ridhäst, som man kan rida långa sträckor rakt fram utan att han hoppar till, skyggar eller stannar. Nu har problemen vid ridningen blivit värre igen. Bytte stall för 2 månader sen. Nu trivs han så bra att han inte vill gå därifrån. Samma problem som jag hade i första stallet. Jättetråkigt. Nu tittar han på allt o tvärstannar. Vill inte. Hjälper inte vad jag gör, o jag blir bara argare och argare, det blir soppa. Spöet hjälper inte. Skänklar hjälper inte. Röst hjälper inte. Som fastfrusen o jag hoppar av o leder- tillbaka på ruta ett. Varför? O varje gång det här händer känner jag att vi glider längre från varandra. Idag var han skräckslagen för mig. Jag snärtade varannan sekund med tygeln på hans rumpa då jag hoppat av o bad honom springa på framför mig, driva honom. Efter ett tag satt jag upp o då var tempot helt annorlunda, men det var också ingen harmoni över honom utan ett nervöst, titta men springa förbi saker så inte matte blir arg om jag stannar igen- beteende som grundade sig i rädsla. Jag hade honom i ett annat stall i vintras och då gick ridningen ute toppen- detta för att han tyckte det var roligt, eftersom det inte hände någonting i stallet och hagen. Därvid blev han motiverad till att bli riden! Men nu, trivs han så bra med hästkompisarna att han blivit omotiverad att ridas. Har ökat på havren men det hjälper inte. Han vill inte. Han vill stanna i stallet. Man ska ju inte behöva stå i ett trist stall för att få fram motiveringen till ridningen? Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag vet inte om jag ska lägga ner ridningen på honom. För jag vill inte att våran relation ska gå förstörd- då är det bättre att inte rida alls. Som det känns nu så bråkar vi bara o jag är ledsen varje gång, både på honom och mig själv. Mest känner jag mig som världens sämsta ryttare. Bäst o ta ett break nu. Men vad gör man åt ridningen? Känner mig så uppgiven. Har inte ens en padock eller rundcorall nu där vi kan leka o ha kul o träna lite tillit.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Han är FJORTON. Ja, folk har frågat om han är unghäst! O om jag är ute o miljötränar när de mött på oss i skogen....
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Har ingen erfarenhet av det du beskriver men min första tanke var ett helstängt huvudlag. Då ser h*n bara rakt fram och travhästarna brukar iallafall bli mer frammåt det. Prova......det kan funka.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Har tänkt tanken att det kanske är möjligt att använda något sånt eller några slags skygglappar! MEN, det tar fortfarande inte bort problemet...
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Jag är inte så erfaren, men ett råd jag fick av en tränare var att bara jobba från marken ett tag, inte bara med Nh-övningar,men för att stärka banden mellan mig o min häst - få undan alla dessa dåliga känslor, bli kompisar igen. Och tömköra.
Har provat att försiktigt göra join-up i en liten hage (har inte heller nära till något lämpligare), och det funkade bra, så det ska jag göra igen, när underlaget blir bättre.
HAr också tänkt tanken att jag inte är rätt ryttare till hästen, men hon ska få någon månad till.
Är det ingen annan som rider din häst?
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Du, förtrösta icke, det är är normalt för en häst att i ett nytt stall ta upp ett gammalt beteende....det brukar gå bort fortare än första gången.
Och varför ser du kliva av som ruta ett - om det är lösningen på problemet.
Jag tror du behöver öva din målbild - just nu ser du bara eländet.
Hela ditt psyke OCH kropp säger åt honom att han är ett jäkla problem.

Nästa gång - INNAN ni börjar bråka - vid minsta tvekan från honom att gå fram - hoppa av, ta tygeln o traska på, säg inget, var som om du satt på - hoppa upp igen när det känns bra. Kanske börja ridturen m att gå nån halvkilometer o prata m honom.

Angående tittigheten så är det enda att aldrig reagera själv (lätt att säga - javisst, men inte mindre sant) du som flockledare får INTE säga - Såja, såja inget farligt.
Du skall m skänkel o säte säga Gå fram. Du skall inte ens notera hans skyggning om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

ja nått proffs är jag inte, men jag har en tittig arab som har varit hopplös i vinter och jag blivit rädd. Men vi är på rätt väg och min glädje med att rida har kommit tillbaks. Sänk dina krav, man måste inte rida kör bara NH i några veckor från marken, han måste börja lita på dej igen även om ni är på ny plats. Har du tillgång till paddock? Jag har kört mycket miljöträning där, hängt upp allt som kan tänkas vara farligt, och de första gångerna var hon tokig där inne, nu rider jag henne där och hon går och gäspar :) Ge inte upp, framför allt om du vet att han är go i grund och botten. På min funkar det absolut inte att bli arg, hon blir bara värre då, så försök att vara lugn, och gör bara sånt ni klarar av nu så allt blir positivt igen.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

stackars dig.
vad gör han om du låter honom stå stilla och glo när han stannat? dvs inte driver.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Hade en likadan häst innan, efter 5 år gick det hyfsat bra och nu är han utlämnad på foder för han är för liten för mig, han är ett russ och dom är ju dessutom gjorda för att vara envisa, en blandning mellan sengångare och vildsvin enligt mig :rofl:
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Ibland kan man haka upp sig på ett problem och missa det som är runt omkring.

Här är mina tipps.

1. Jag hade ung samma problem med min häst för ett tag sedan, hon var mer rodeohäst och vi kom aldrig iväg från stallplan när vi var själva. Med annan häst var det aldrig några problem. Efter att ha gått på magkänsla åkte jag iväg till klinik och hittade 2 inflammationer i benen och en inflammation i ryggen..=/
Nu 2 veckor senare kommer vi iväg utan problem!=D

2. Ge hästen magnesium. Brist på denna vara kan ge ett betende som din häst har.

3. Be någon annan testa att rida några gånger som har mer erfarenhet än dig, det kan hjälpa väldigt mycket, speciellt om man kommit in i en ond cirkel.

4. Få reaktionen rädsla att bli något annat. Om hästen blir rädd hoppa av försök gå fram tilld et som är farligt och BERÖM!! Ge massor med godis!!! Efter ett tag kommer hästen relatera detta som något positivt!
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Håller med om magnesium för tittighet. Finns på Granngården, inte så dyrt.

- Finns det ingen människa som du kan rida ut med - alt att du går med hästen och en kompis rider eller tvärt om?

Sen om hästen "fryser fast" så brukar det gå att vända för ledande tygel. (Inte alltid...men prova) när man kommit igång med framdelsvändning kan det bli en liten volt och sen prova framåt igen...

- Finns det något i skogen som hästen känner men inte du? Typ vildsvin eller dylikt?

Jättemycket lycka till!
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Jag har aldrig haft problem med tittiga hästar som jag haft eller ridit, kanske det beror på att deras psyken har varit bra eller så beror det på mej själv. För så fort min häst reagerar på att nått e läskigt ger jag mej inte han ska göra som jag har sagt för det är jag som vet om det är farligt eller ej, han ska lita på att jag vet.

Jag brukar se till att andas högt o lugnt så hästen hör att jag inte är stressad eller rädd, nästan så jag aggerar lite sömnig, sen sitter jag avslappnat i sadeln(då sitter man oftast kvar oxå om hästen hittar på nått) o låssas som ingenting, hjälper inte det jag nämnt så säger jag till den att nu går du för jag säger det! Gör den inte det så väntar jag ett tag låter den titta o ger den en ny chans, går den inte då så sitter jag av eller "tvingar den" lite till att gå, när vi väl kommit förbi det läskiga gående eller ridande så är det en massa beröm som gäller o helst att ha en godis i fickan så man kan ge det, då vill dom ta sej över/förbi det läskiga med dej för det är ju kul.

Men man får aldrig ha fel i att det läskiga från hästens sida är läskigt/farligt även för dej på något sätt för då sjunker hästens förtroende för dej. Sen har jag som mål att gärna ta en nära titt på det läskiga innan vi lämnar det, då går jag fram o umgås med det läskiga o hästen blir till slut nyfiken o förstår att det inte bitts.

Promenerat har jag oxå gjort mycket med hästarna jag umgåtts med då kan man visa på en gång att saker o ting inte är farligt.

Lycka till.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Nikki o Fabian skrev:
Jag brukar se till att andas högt o lugnt så hästen hör att jag inte är stressad eller rädd

Det där sättet kan få en häst mer upprörd än lugn om man har otur :p
min reagerar ännu starkare på nått han är rädd för om jag börjat "flåsa" där uppe :rofl:
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Ta hjälp av någon om du har möjlighet, helst någon nh-tränare. Han måste känna trygghet med dig och det verkar ju som han inte gör det. Se det inte heller som ett nederlag att gå av och gå! Med min första häst gick jag nog mer än jag red för att jag inte kom nån vart annars och han blev med tiden en riktig klippa! Sen undrar jag om det är rätt läge för att öka havren? Jag hade nog tagit bort den, kanske ersatt med nån havrefri pellets om han behöver för hullet.
Ge inte upp ialla fall, det finns hjälp inom NH.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Zuzzi skrev:
Det där sättet kan få en häst mer upprörd än lugn om man har otur :p
min reagerar ännu starkare på nått han är rädd för om jag börjat "flåsa" där uppe :rofl:

man ska ju inte flåsa:crazy: :smirk:

Men jag tänkte att någon skulle säga nått som du nyss sa:D

Man ska ta lugna andetag, typ ta en suck högt o sen bara slappna av.
 
Sv: Istadighet o tittig- kommer han någonsin bli ridhäst?

Jag vet ju förstås inget om arabhästar... men varför ger du honom mer havre om han är överdrivet uppmärksam på allt omkring?? Du vill väl hellre ha honom lite loj så han inte "orkar" bry sig om allt. Jag hade provat att dra ner på havren och träna, träna, träna. Gör han likadant om du rider med någon annan?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 711
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 585
Senast: Habina
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp