Bukefalos 28 år!

Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Vad jag har fattat så har han väldigt rak rygg? Då hade jag kollat på Keiffer.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Har du varit hos utprovare? Jag kan rekommendera Lars Sundin, sadelmakarmmästare, finns på nätet. Har varit hos honom (rättare sagt han hos mig) och provat ut sadlar till olika hästar och vi är väldigt nöjda.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Vilken equipe provade du? Linnéan tycker jag är deras bästa, den är nog rakast också.
Men annars tänkte jag också på Crown.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Crown är det samma som Wellington??

Nä, Crown är ett annat märke. Heter Crown i Sverige, och Ideaal utomlands, förvirrande nog.

Fast frågan är hur Kosacken låg som sagt, Iaf comfortmodellen, flaten, är ganska lik Crown och flera nämnda i bommen, om än inte identisk.

M&N kanske skulle kunna vara värt att kika på med eventuellt, men där har jag dålig koll på modellerna.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Jag har en Albion Legend (XC Lightweight heter den på deras hemsida), den är väldigt skön, både att stå upp och sitta och trimma i. De är lite sliten i färgen men annars är den fortfarande jättefin och har bra kvalitet på lädret, är väl en 3-4 år nu tror jag.

De är rak i bommen och bred, tyvärr passar den inte min nya häst så jag funderar på om jag ska sälja eller hoppas på att jag någon gång får en häst som den passar till ;)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Jag hade valt en CWD, den är så värd pengarna. Man blir så bortskämd, är svårt att rida i andra sadlar efter att ha ridit i den.
De fixade min sadel så den är perfekt på ena, hon har en manke som är nästan dubbelt så bred som vanliga hästars samtidagt som den är hög, så med bredare bom ligger den på manken o med smalare trycker den på sidorna istället. Detta löstes med att stoppningen höjdes totalt sett.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Just det som the grinch tar upp är värt att ta med i bedömningen - stoppningen. Där är det guld värt att prova ut hos sadelmakare, men annars får man ju släpa med sig sadlar + häst dit för bedömning.

Men det som i 'orginalskick' ser ut att inte fungera, kan efter att sadeln stoppats efter hästen ligga perfekt.

Valackens Hubertus hade jag inte ens provridit om jag provat den hemma. Den låg inte i balans och den låg åt helsike för nära manken. Efter 30 minuter pyssel återkom sadelmakaren, la på den och den låg som en smäck (och hästen gillade den).

Nu M&N.en och Corwn:en låg ju finfint på fbldonnan 'direkt', och fblvalacken är en del annorlunda i ryggen, och de låg inte bra. Jag trodde inte det skulle gå att fixa så var helt beredd på att få avstå dem (och jag äääälskar Crownen, känner nog för den som olgaklara gör för CWD:n :love: )och åkte in för att prova ut nya och byta in mina. Och sadelmakaren konstaterar att 'men du det här ser inte alls så tokigt ut, lite ditt med stoppningen där och lite datt så'. Sen låg sadlarna som en smäck. Och det hade jag som sagt aldrig trott, och inte så många andra heller (jag la in en tråd).

Så, vill du ha CWD:n och den inte ligger rent skit, är det ide att kolla vad man kan göra med stoppningen, om du inte redan gjort det! :idea:(Gäller andra märken med, men du har ju fastnat för CWD:n)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

hur gamal är hästen?
om den växt klart och är ganska väl musklad eller lagom musklad så som du vill ha h*n, så kan de ju vara värt att special beställa en sadel efter hans mått o hans rygg.. för då ligger den ju garanterat bra.. för vi har oxå haft en häst som vi aldrig hitta sadel så vi special beställde den efter hennes rygg o alla mått, och de blev jätte bra:) det är ju i oförsig ganska dyrt, men enligt mig va de helt klart värt de..
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Ja Pessoa har jag ju också provat , de är för smala
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Vad jag har fattat så har han väldigt rak rygg? Då hade jag kollat på Keiffer.

Har keiffer så bred bomvidd som han behöver?? Trodde de bara hade åt det smalare hållet och inte åt "ardennerhållet" :rofl:
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Jag har en Albion Legend (XC Lightweight heter den på deras hemsida), den är väldigt skön, både att stå upp och sitta och trimma i. De är lite sliten i färgen men annars är den fortfarande jättefin och har bra kvalitet på lädret, är väl en 3-4 år nu tror jag.

De är rak i bommen och bred, tyvärr passar den inte min nya häst så jag funderar på om jag ska sälja eller hoppas på att jag någon gång får en häst som den passar till ;)

Jamen då kanske man skulle prova den??
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Jag hade valt en CWD, den är så värd pengarna. Man blir så bortskämd, är svårt att rida i andra sadlar efter att ha ridit i den.
De fixade min sadel så den är perfekt på ena, hon har en manke som är nästan dubbelt så bred som vanliga hästars samtidagt som den är hög, så med bredare bom ligger den på manken o med smalare trycker den på sidorna istället. Detta löstes med att stoppningen höjdes totalt sett.

Ja jag vet, jag pratade med de igår tyvärr var inte Sussi hemma utan i Thailand :crazy:

CWD kan man anpassa precis efter hästen och bygga upp där det behövs

Men jag är ju rätt snål faktiskt ;)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

hur gamal är hästen?
om den växt klart och är ganska väl musklad eller lagom musklad så som du vill ha h*n, så kan de ju vara värt att special beställa en sadel efter hans mått o hans rygg.. för då ligger den ju garanterat bra.. för vi har oxå haft en häst som vi aldrig hitta sadel så vi special beställde den efter hennes rygg o alla mått, och de blev jätte bra:) det är ju i oförsig ganska dyrt, men enligt mig va de helt klart värt de..

Vad beställde ni för sadel??


Han är 7år skadade sig förra året allvarligt och kom tillbaka så smått i höstas. Då hade han vuxit till sig rejält. Han har gått hårt sedan han var 4år så vilan var rätt behövlig för honom :D
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Kan en Crown Arwen vid bom passa??

Dålig koll på Crowns hoppsadlar tyvärr, jag har provridit en partiot men det är också det.

Men iaf på dressyrsidan, och jag tror det är lika med hopp, så de är rätt generösa i sina bomvidder. Min (dressyr)Crown är MW, och lite vidare än M&N i vidd 32. Så jag skulle absolut prova.

Och glöm inte det där med stoppning etc om du hittar något som ligger hyfsat och du gillar (se tidigare inlägg i tråden).
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

jag har inte så stor erfarenhet av hoppmodellerna faktiskt så du har säkert rätt.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

jag har inte så stor erfarenhet av hoppmodellerna faktiskt så du har säkert rätt.


Inte jag heller, men jag var lite inne på en Esperanza när jag skulel skaffa sadel till valacken. Och sadelmakaren bar fram sadelmärke efter sadelmärke men ingen Globus. Så jag frågade lite försiktigt om han inte hade någon Globus inne (jag vet ju att de säljer det) men svaret blev 'jodå, en hel massa, men de är alldeles för långa'.

Och olgaklaras var ju inte direkt någon långryggad sak heller, så =/
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 262
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 735
Senast: caballus
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 654
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Hittade ingen ny Sadellistan-tråd, bara nr 2 som är låst, och har sökt, och sökt, och sökt, utan att finna. ;) Jag har en...
Svar
4
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp