Bukefalos 28 år!

Jack Russeltik och muskot

annagolf

Trådstartare
Hej, jag försöker undvika att ge min hund för mycket mat i juletid, men igår gjorde jag familjens favoriträtt,kycklingquenneler (kyckling färs kokad i buljong) Min 6 åriga tik älskar detta överallt annat och fick väl en hel del av alla i familjen, Färsen är kryddad med muskot, och ca två timmar efter maten blev tiken rastlös och sedan helt plötslig alldeles darrig och vinglig i gången. Varade ca 15 minuter och nu är hon nästan som vanligt (morgontrött som få). Kan det vara muskoten hon reagerade på. Kryddade nog upp färsen mer än vanligt
 
Muskot är farligt för hundar, men det krävs vad jag vet ganska stora kvantiteter. Mängden som används som krydda i mat som hunden sedan får smaka av känns egentligen för lite även fast din hund är ganska liten. Låter också märkligt att det tog två timmar innan hon reagerade...

Något har ju dock påverkat henne negativt helt klart. Jag hade velat prata med en veterinär om det hela, var det muskoten kanske man bör ta prover på njurar/lever för att se om de åkt på stryk (vet inte, bara funderar!), var det något annat behöver kanske något annat undersökas.

Var det allt "konstigt" hon åt innan hon blev dålig? När du säger hon blev darrig och vinglig, hur illa var det? Hade hon kontroll över sig själv?
 
Och förresten, som en parallell fundering, i framtiden kanske du kan sätta undan lite av färsen innan du kryddar (med de farliga sakerna i alla fall) och göra egna frikadeller till hunden av. Ställ en tallrik med hundens godsaker på bordet som alla får ta av och ge till henne precis som vanligt, fast utan någon risk för hundens hälsa. :)
 
Muskot är farligt för hundar, men det krävs vad jag vet ganska stora kvantiteter. Mängden som används som krydda i mat som hunden sedan får smaka av känns egentligen för lite även fast din hund är ganska liten. Låter också märkligt att det tog två timmar innan hon reagerade...

Något har ju dock påverkat henne negativt helt klart. Jag hade velat prata med en veterinär om det hela, var det muskoten kanske man bör ta prover på njurar/lever för att se om de åkt på stryk (vet inte, bara funderar!), var det något annat behöver kanske något annat undersökas.

Var det allt "konstigt" hon åt innan hon blev dålig? När du säger hon blev darrig och vinglig, hur illa var det? Hade hon kontroll över sig själv?
Hon hade inga kräkningar, var inte lös i magen, och det varade nog mindre än tio minuter , svårt att avgöra tidsrymden, känns ju som en evighet när det kommer så plötsligt. Hon blev vinglig som vid en berusning, men det gick som sagt var över rätt fort. För två år sedan passade jag min kompis minimalteser, som fick samma typ av "anfall". fast med kräkningar. Vad jag vet har min JR inte fått i sig någon choklad, det extra är att hon fått ett antal tuggben i julklapp som ligger spridda över hela huset. Hon har inte fått något från julbordet mer än någon enstaka köttbulle , med det är allt. Vi ger henne torrfoder och har inte bytt foder på flera år. Fö. god aptit imorse, skitsur att hon inte fick normalportion
 
OK... Det var ju tur att hon inte blev sjukare! (Min första tanke är egentligen xylitol, men det är nog för att jag har en tandkrämstjuv här hemma så det står alltid högst på min larmlista.) Att hon inte kräktes är lite förvirrande, jag trodde illamående hörde till alla förgiftningar som påverkar nervsystemet, men det är mycket möjligt att det är ett samband som inte finns egentligen.

Jag hade som sagt ringt en veterinär idag och hört om något borde kollas efter en misstänkt förgiftning, det kan ju vara en påfrestning för organen. Men jag ska vara ärlig med att jag är en nojjig hundägare, så det är möjligt att det är en överreaktion. :o

Om det bara var frikadellerna hon fått i sig som var ovanligt, och hon inte har några andra problem som kan ha visat sig så, då ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka att det var just muskoten ändå, som du gör. Större försiktighet i framtiden och reda ut eventuella skador från den här gången hade varit min väg vidare då. :)
 
OK... Det var ju tur att hon inte blev sjukare! (Min första tanke är egentligen xylitol, men det är nog för att jag har en tandkrämstjuv här hemma så det står alltid högst på min larmlista.) Att hon inte kräktes är lite förvirrande, jag trodde illamående hörde till alla förgiftningar som påverkar nervsystemet, men det är mycket möjligt att det är ett samband som inte finns egentligen.

Jag hade som sagt ringt en veterinär idag och hört om något borde kollas efter en misstänkt förgiftning, det kan ju vara en påfrestning för organen. Men jag ska vara ärlig med att jag är en nojjig hundägare, så det är möjligt att det är en överreaktion. :o

Om det bara var frikadellerna hon fått i sig som var ovanligt, och hon inte har några andra problem som kan ha visat sig så, då ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka att det var just muskoten ändå, som du gör. Större försiktighet i framtiden och reda ut eventuella skador från den här gången hade varit min väg vidare då. :)
Nojjig hundägare kan jag nog betraktas som också, det roliga med mitt lilla yrväder var att efter hon fått anfallet och återhämtat sig, satt hon och vaktade köket och ville ha mer quenneller och blev skitsur när hon inte fick.
 
Nojjig hundägare kan jag nog betraktas som också, det roliga med mitt lilla yrväder var att efter hon fått anfallet och återhämtat sig, satt hon och vaktade köket och ville ha mer quenneller och blev skitsur när hon inte fick.

Haha, ja de har ju inte alltid sitt eget bästa klart för sig! :laugh:
 
Det kan vara så enkelt att hunden fick magknip och rejäl magknip kan ge bakdelsstörning - och dom behöver inte vara lösa i magen för at ha ont i magen :)
Min ena tik blev oerhört dålig av Bravo färskfoder och reagerade troligtvis på någon av grönsakerna i det eller alla potatisfibrer. Hon var som en ostbåge, hade mycket ont i några timmar med blev aldrig dålig i magen. Detta upprepades några gånger under en månad innan jag insåg att det var just detta färskfoder hon inte tålde (hon kan äta allting som finns i Bravo vid sidan av, men något i just Bravo får henne att reagera massor).
 
Det kan vara så enkelt att hunden fick magknip och rejäl magknip kan ge bakdelsstörning - och dom behöver inte vara lösa i magen för at ha ont i magen :)
Min ena tik blev oerhört dålig av Bravo färskfoder och reagerade troligtvis på någon av grönsakerna i det eller alla potatisfibrer. Hon var som en ostbåge, hade mycket ont i några timmar med blev aldrig dålig i magen. Detta upprepades några gånger under en månad innan jag insåg att det var just detta färskfoder hon inte tålde (hon kan äta allting som finns i Bravo vid sidan av, men något i just Bravo får henne att reagera massor).
OK, du menar att min glupska hund helt enkelt smällt i sig för många , ja iofs, när det är nått hon gillar finns det ingen botten i henne. Kan väl erkänna att jag hade lite paltkoma själv:p
 
Kanske lite min tanke:D;):sneaky:
nu har vi varit ute på en liten lunchpromenad och det var full fart på illbattingen, nu när du nämnde magknip kom jag dessutom på att yngste sonen som är akutsjuksköterska gjorde en lite undersökning på henne när det hände i går kväll, kollade andning, tungan ,tandkött och kände över buken, kanske var det bukmassagen som gjorde att det släppte, skönt iaf att jag kunde vara hemma med henne i lugn & ro idag
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 556
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag känner mig som en överväldigad förstagångsförälder (inte för att jag har barn..) och att jag är i behov av lite stöd i hundägandet...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det är ju så att jag har en tik på snart 3 år. Hon har aldrig varit svår på mat förut. Aldrig varit vare sej glupsk eller svår att få i...
Svar
18
· Visningar
3 283
Senast: Decamber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp