Jäävla galning till "stallvärd"!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

idioteriseverywhere

Det är så att personen vi hyr av förstörde vårat hö idag mer el mindre. Vi skulle få upp 6 st stora rundbalar ca 300?? (Jag+en till hade fått upp 2 st själva!)på logen men av många anl. så bad vi tillslut om hjälp i en affär dom har traktorer osv. Då fixade ägaren så att en kom med traktor och skulle hjälpa till då mot en peng. Han som fixade det är han som vi hyr av:crazy:( Jobbar tyvärr där)Då till saken: personen får ett jäävla utbrott osv när balarna blir synliga och börjar muttra om att det är för mkt osv..men ger sig ändå på en enda jäkla bal, för BARA en kunde personen ta minsann..Det fick absolut inte vara flera däruppe minsann! Kan inte på långa vägar kontrollera/hantera en traktor, misslyckas gång på gång med att få in den o till slut tar idioten sönder den mitt framför dörrarna! En annan bal hamna utanför på åkern, helt söndertrasad. (Den skulle flyttas genast sa personen som va ist för mej där)För så kan man ju inte göra! Jo visst flyttade människan på den stora höhögen, men la det mitt på marken på ett annat ställe bara!:o De andra 4 körde människan låångt bort på fältet och ställde i leran! Alltså de 5 balarna som var på olika ställen var ju inte i s¨bra skicka om man säger så..Förstörda? Jo nu till den stora saken vad fasen gör man nu, anmäla människan och isf för vad? detta är ju helt sanslöst, förstår verkligen inte hur man kan göra sähära, personen skyllde nu på att det tog för mkt plats, el att det inte fanns nån plats. Löjligt eftersom ja slitit som ett jävla djur för att det skulle bli mer plats så allt verkligen SKULLE få plats. Dessutom har människan sina jävla trädgårdsmöbler-ca 5 år gammalt hö+halm.:eek: därinne? Joodå visst skulle allt få plats det har jag noga beräknat o räknat ut kan jag lova. Människan är sjukligt lat, men detta är ju inte klokt! VAD gör man i denna situation eg..personen blev dessutom våldsam och de rök nästan ihop. Shit liksom vad ska man tro. Vad göra med de 4 balarna som står långt ifrån, den andra balen som återstår utomhus vart ju lämnad, vi tog det vi kunde och bar in bara. Är så urarg att ja inte vet vad jag ska göra, men någon som vill kommentera/tips? Hoppas det blev rätt forum nu bara visste inte vart den skulle vara, och hoppas ni kan läsa det ja skrivit.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Kan du försöka ta det en gång till i skriftspråk och med texten uppdelad i stycken.
Som det är nu blir det bara ett mish mash som är hopplöst att få ut något vettigt ur.
Jag förstår att du är upprörd men det är svårt att ge råd när man inte hänger med i hälften av vad du skriver.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Jo, det är så att personen vi hyr en stallplats av har förstört,
samt flyttat på vårat hö utan vårt godkännande. Vi betalade någon i en affär m. traktorer, för att ngn skulle komma och hjälpa till med att få upp rundbalar på höskullen. (Hade blivit missförstånd, vi trodde personen vid leveransen av höet skulle haft "rätt" saker för att få upp balarna.)

Personen som kom och skulle hjälpa var den vi hyr stallet av som sagt. Vi el iaf jag hade ingen aning att det var han, hade jag vetat det hade jag sagt att vi skulle hitta nån annan.)
Personen kommer och får uutbrott och börjar gorma när han ser de 6 balarna. Säger att han bara tänker ta en bal, säger att det får inte plats osv. Personen som var där ist för mej nu då(kunde sj inte vara där) försöker lugnt komma överrens med människan- GÅR inte.
Han förtsätter skrika och skriker att vi absoluut inte får ta upp mera. :eek:Försöker gång på gång få in den, men kan inte hantera traktorn, balen blir tillslut mosad precis innanför dörren:crazy:. Tar sen de andra 5 balarna, kör iväg en några meter och dumpar den på fältet. Balen är sönder nu. Tar de andra 4 och kör iväg med dom till fältet ganska långt upp, och ställer dom sjklart i leran. Han blir strängt tillsagt att han inte kan göra så, att han ska flytta dom inom en viss tid - annars får han betala balen han gjorde så med. Åker iväg men kommer tilbaka, flyttar balen till ett annat ställe bara- balen ligger löst o helt "förstörd".
Får hjälp med att bära in det vi kunde iaf till det andra höet uppe, men mkt av 300-balen var ju som det var:mad:.
Vad ska man göra efter en sådan händelse, har 4 stora balar som kanske redan nu är förstörda, iaf kommer att bli.:crazy:
Hur el vad ska man göra kan människan säga upp stallplatsen pga detta, verkar ju inte klokt? Ska man anmäla o isf för vad?
Saken är den att det FANNS plats, jag hade "rensat MKT för att det skulle få plats! Var tom lite plats på vårat "vanliga ställe som var helt tomt!:eek:
Så vad göra dra av det han förstörde i stallhyran, hitta nån annan som kan få upp dom?
JA vi ska inte ha alla balarna ute på fältet, detta är inte vårat fel, vi skulle ha fått in alla om vi hade vetat bättre/hittat ngn som kunde hjälpa men nu är det ju som det är.
Jag sj var ej med vid händelsen.

Hoppas det syns lite bättre nu iaf så nån fattar vad jag skrivit.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Jodå, nu blev det mer begripligt. :D
Nog verkar det vara ett knepigt beteende. Var det uppgjort innan att ni skulle få ha balarna där du tänkt ställa dem?
I så fall är det nog läge att sätta sig ned med personen ifråga och be den förklara sitt uppförande och att denne bör ge er ersättning för de förstörda balarna.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Joodå knepigt kan man ju också kalla det sj skulle ja säga galet.
Saken är den att vi som hyr först och främst har "bestämda" platser, och de flesta brukar ta jättelite hö åt gången. Nu är det så att det finns jättemkt plats, och människan SKYLLDE allt på attde inte fick plats, vilket det absolut gör! Jag hade tänkt ställa dem där JAG har gjort plats, har alltså städat undan massa. Människan bryr sej inte om hur det ser ut runtomkring är den mest lata slarviga ja sett i mitt liv. Därför trodde jag verkligen inte att jag skulle behöva fråga eftersom jag VET att där jag skulle ställa alla balar- var på platser INGEN använder som jag som sagt själv har "fixat till". Kan människan verkligen vägra samt förbjuda oss att ha våra balar nu? 5!!! st 300-baler vart fan ska man ställa dom hade han tänkt. Detta är ju inte riktigt klokt men människan är ju uppenbarligen inte helt frisk.. Saken är den att vi har inte ens så mkt hö vi brukar ha- under 1 ton:mad:
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Sex rundbalar är 1,8 ton. Det är ganska mycket, det, och inte alls säkert att loftgolvet och bjälkarna tål den belastningen.

Vårt stall är riktigt rejält byggt med saftiga bjälkar, men när stallägaren tar upp rundbalar så sätter han extra förstärkningsstöttor för att vara säker på att det ska hålla.

Det kanske är så att ert loftgolv inte klarar den punktbelastningen som sex rundbalar innebär.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Om vi tar det från alla första början, hade du meddelat och bett om lov att få ta hem så pass mycket mer än vad som är brukligt?
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Kunde inte balarna stå ute då?
Ni hade ju fått upp två själv och det räcker ju ett tag iaf
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Gamla stall byggdes för hantering av löshö eller löspressat hö. Lasten var utspridd över hela skullens yta.

Dagens hårdpressade och rundbalade hö innebär att man kan lasta in betydligt fler ton än vad skullen tål. De flesta väljer därför att lagra rundbal i marknivå för att man enkelt ska kunna utnyttja fördelarna med maskinell hantering. Att hantera rundbal utan rätt redskap är både tungt och i vissa lägen helt livsfarligt.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

kl.
ok, men om vi skippar snacket om att golvet inte klarar av höet, det var inte det som var frågan. Har tagit fyrkantsbalar innan på över 2 ton, DÅ var det minsann inga problem! Bara åsynen av att människan skulle få"jobba", trots att det var hans arbetsgivare som sagt det gjorde honom helt galen. INGEN som verkligen vill komma med ett bra råd osv el som tycker detta är helt sjukt beteende? Blir förvånad när jag läser alla svar men det kanske är så att det inte verkar lika "farligt" som det är. Vi ska iaf klaga hos arbetsgivaren och säga hur allt gick till, vi betalade ju tom för detta.?
Nej, jag frågade inte som jag SKRIVIT innan MEN det har ingen gjort innan, var och en har liks tagit in så mkt som den behövt. Plats FINNS det, och man kan sprida ut det väl om man vill!

Någon frågade om inte balarna kunde stå ute?? Alltså det är HÖ inte nåt jäkla ensilage, de stod i leran, dessutom regnade det en del den dagen. Tror faktiskt inte det håller sej så bra då. Iaf inte höet som blev söndertrasat o lades i en hög. HUR kan nån tro att det håller då? Bara undrar! Som många vet är ju hö mkt känsligt.:mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Jag hade blivit skogstokig om någon - utan uttrycklig överenskommelse - börjat lasta in massa på loftet. Både som stallägare, uthyrare och som medstallkamrat.

Från min point of view har bägge burit sig illa åt, men främst den som utan överenskommelse tagit för givet att det är OK att ta hem mer foder än vad som är kutym.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Joodå knepigt kan man ju också kalla det sj skulle ja säga galet.
Saken är den att vi som hyr först och främst har "bestämda" platser, och de flesta brukar ta jättelite hö åt gången. Nu är det så att det finns jättemkt plats, och människan SKYLLDE allt på attde inte fick plats, vilket det absolut gör! Jag hade tänkt ställa dem där JAG har gjort plats, har alltså städat undan massa. Människan bryr sej inte om hur det ser ut runtomkring är den mest lata slarviga ja sett i mitt liv. Därför trodde jag verkligen inte att jag skulle behöva fråga eftersom jag VET att där jag skulle ställa alla balar- var på platser INGEN använder som jag som sagt själv har "fixat till". Kan människan verkligen vägra samt förbjuda oss att ha våra balar nu? 5!!! st 300-baler vart fan ska man ställa dom hade han tänkt. Detta är ju inte riktigt klokt men människan är ju uppenbarligen inte helt frisk.. Saken är den att vi har inte ens så mkt hö vi brukar ha- under 1 ton:mad:

Som sagt. är den ni hyr av, även ägare av stället, så bestämmer HAN/ HON vart som ska och får finnas vart. INTE de som hyr, oavsett om man betalar för sig. Det KAN vara så att golvet inte håller, eller så kan det finnas annan andledning. Detta borde ieof vederbörande kunna kort redogöra för, så man VET.

Att personen sedan har sönder dom, (låter som om han eller hon kanske inte kört så många balar,, för det brukar inte gå sönder nått här, när vi knuffar in balar genom dörrarna....) är ju inte så skoj, det borde man kunna få ersättning för tycker jag- om det är MYCKET alltså.
Dock brukar allt sånt där gå att rädda. En grep och ett par skottkärror, och så får man samla det i en stor hög på vattensäkert ställe istället.
Ä själv bonne, o van att grepa sånt där!!!:crazy:

Dom balar som står på icke så lämpligt ställe,,, stick dit o lägg en presenning på marken, rulla upp dom där och täck med presenning sedan, så håller de sig fint ute. Ta sen bort det som blivit förstört när ni ska fodra med balarna....:)
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

kl.
ok, men om vi skippar snacket om att golvet inte klarar av höet, det var inte det som var frågan. Har tagit fyrkantsbalar innan på över 2 ton, DÅ var det minsann inga problem! Bara åsynen av att människan skulle få"jobba", trots att det var hans arbetsgivare som sagt det gjorde honom helt galen. INGEN som verkligen vill komma med ett bra råd osv el som tycker detta är helt sjukt beteende? Blir förvånad när jag läser alla svar men det kanske är så att det inte verkar lika "farligt" som det är. Vi ska iaf klaga hos arbetsgivaren och säga hur allt gick till, vi betalade ju tom för detta.?
Nej, jag frågade inte som jag SKRIVIT innan MEN det har ingen gjort innan, var och en har liks tagit in så mkt som den behövt. Plats FINNS det, och man kan sprida ut det väl om man vill!

Någon frågade om inte balarna kunde stå ute?? Alltså det är HÖ inte nåt jäkla ensilage, de stod i leran, dessutom regnade det en del den dagen. Tror faktiskt inte det håller sej så bra då. Iaf inte höet som blev söndertrasat o lades i en hög. HUR kan nån tro att det håller då? Bara undrar! Som många vet är ju hö mkt känsligt.:mad:

Det är bara "hästfreaks" som tror att HÖ är nån typ av ultraporslin,,,
Hö är hö, och det är ju tom torrt, och mycket okänsligare på det viset, än ensilage... Ta bort det som blivit blött och smutsigt, och samla ihop resten! Sicket gnäll!!!! Vet ni hur många balar som vi "bönner,," (som ju ieof inte begriper ens i NÄRHETEN så mycket om foder som hästägare gör...;)) har stående ute? det är klart att man kan ju inte bara ställa sig o titta på det när det ramlat ut där, man får ju ta hand om det med en gång, och inte vänta i några dagar tills det är riktigt klabbigt,,,,
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Det beror nog på lite var man bor men här i Skåne är det direkt olämpligt att förvara hö ute, även om man har presenningar över.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Ok, har du sj erfarenhet av att förvara hö ute?
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Jo, bor i ett mkt "fuktigt" klimat om man säger så, mkt regn+ blååst.
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Jo, men du måste förstå mej. Saken är den att vi hade bara ca 600 kg hö , när personen blev helt tokig. Personen hade lugnt kunnat sagt till at : Nej, detta är för mkt, ni går helt enkelt hitta en annan lösning/ ha det utomhus sålänge. NEJ personen blev MKT våldsam svor och var mkt agressiv och i sin ilska förstörde vårat hö.
Alltså hade vi MKT mindre hö än vi brukar, dessutom hade vi ett helt "bås" som är vårat vanliga ställe vi brukar förvara höet på, som var helt TOMT! Det hade garanterat fått plats med MINST3 balar till. En bal hade jag tänkt ställa under tak, den sista-ja det var ju ett problem det erkänner jag. MEN som jag tidigare sagt är det fel att säga att det inte skulle fått plats, vi hade ju inte ens ett ton vi HAR inte ens ett ton däruppe nu!:mad: Och även om människan anser att han kan bestämma/göra vad fasen han vill så FÅR han inte förstöra samt flytta vårat hö flera hundra meter utan vårt godkännande. Dessutom ligger dom på en annans mark just nu.:crazy:
 
Sv: Jäävla galning till "stallvärd"!

Vad förstår äger ni inte stallet, så balarna låg på annans mark redan tidigare. Ni hade gett människan i uppdrag att flytta balarna, de har inte hamnat där ni avsett. Men ni är ansvariga för dem lik väl.

Trist att ni har blivit bemötta så som du beskriver, men jag måste nog säga att jag ser det som ert eget fel då ni inte har någon överenskommelse från början om att ta hem och förvara detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp