Bukefalos 28 år!

Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Ja så går det när man släpper ut halvblina och fulla gubbar i skogen med skarpladdade vapen!
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Ja så går det när man släpper ut halvblina och fulla gubbar i skogen med skarpladdade vapen
Var framgår att skytten är synskadad?
Var framgår att skytten var alkoholpåverkad?

Är inte historien illa nog utan dylika påståenden?

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Hade det varit en varg som vådaskjutits i stället för häst, så hade det dragits igång världens utredning. Nu kommer det bara kallas för skadegörelse. Att gå ut i markerna med skarpladdat vapen kräver ett enormt säkerhetstänkande. Att avlossa ett skott från en stutsare utan att veta vart kulan tar vägen om man missar är fruktansvärt oansvarigt. Att dessutom inte kunna skilja på en häst och ett vildsvin är ju skäl bara det att fråntas alla vapenlicenser för all framtid. Jag är inte emot jakt så länge det sköts av kunniga, ansvarsfulla jägare, men detta går ju utanför allt sånt!
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Fast det har varit ganska välkänt att gubbarna har sett det som semester- att komma ifrån kärringen o ha dunken med sig.

Kl
Vem såg inte programmet om de inavlade varghatarna- vilket släkte:eek:
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Jag vet vems häst det är och det är verkligen hemskt, stackars tjej..
Jag hoppas att de drar detta så långt somd et bara går och kräver ett stort skadestånd!

Vad jag har fattat så tar polisen ifrån gubben alla vapen även om det inte klassas som ett jaktbrott. Är ett vapen inblandat så tar de ifrån honom alla hans vapen i väntan på utredning. ( jag kan ha fel, men jag har fattat det så ).

Markägaren hade höjt arrendet så det lokala jaktlaget hade fått tackat nej och istället som det några från stockholm och köpte jakten, så den som skjöt var från stockholm.

Det sänds om detta i "rakt på sak" kl 15 på radio örebro idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Har vissa ingen koll på vilket jaktlag och vilka jägare som ingår i laget innan man arenderar ut jakträtten till laget.

Kram
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Polisen ser inte händelsen som ett jaktbrott, av den enkla anledningen att hästar inte tillhör jaktbart vilt. Detta innebär inte att jägaren går fri från ansvar.
Skadegörelsen i sig blir en juridisk-ekonomisk sak mellan jägaren och hästägaren.

Hur klandervärt skytten än burit sig åt, så anser inte jag att man ska beskylla honom för att ha varit halvblind eller full vid händelsen.

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Fast det har varit ganska välkänt att gubbarna har sett det som semester- att komma ifrån kärringen o ha dunken med sig.

Kl
Vem såg inte programmet om de inavlade varghatarna- vilket släkte:eek:

Inte i vårat jaktlag och förekom inte häller på min farfars tid i laget fast på hans tid så var dom riktigt runda under föterna efter lyckad jakt.

Kram
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Kl
Vem såg inte programmet om de inavlade varghatarna- vilket släkte:eek:


Just efter det programmet blev jag "jägarhatare". :devil:
Nästan i alla fall... Finns ju undantag inom allt...
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Just efter det programmet blev jag "jägarhatare". :devil:
Nästan i alla fall... Finns ju undantag inom allt...

Så du tror att alla jägare beteer sig som dom? Och att det undantagsvis finns "goda och skötsamma" jägare? Hoppas du menade tvärtom annars är det bara tragiskt...
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Så du tror att alla jägare beteer sig som dom? Och att det undantagsvis finns "goda och skötsamma" jägare? Hoppas du menade tvärtom annars är det bara tragiskt...


Vad är tragiskt tycker du? Jag är emot jakt, punkt slut.
Tolka mitt inlägg som du vill, du får gråta över tragiken i det hela om du känner för det.

Visst finns det skötsamma jägare, men jag gillar fortfarande inte jakt.
Jakt är ok i vissa fall, inte för nöjets skull.
Är jag blödig? Ja, kanske. Speciellt om man får läsa och höra diverse misslyckade jaktslut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Hur klandervärt skytten än burit sig åt, så anser inte jag att man ska beskylla honom för att ha varit halvblind eller full vid händelsen.
LIA

Jag hade ansett att det nästan hade varit till hans fördel om han var halvblind eller full, om han inte var det så är han en livsfarlig idiot som inte kan lägga ihop 1+1.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

kl

tänk vad enkelt om man vill slippa grannens hund.
"det liknade en gris !?"

Ibland är det så svårt att slippa undan för mindre brott, men en annan gång är det så enkelt att slippa undan med grövre brott.
finns aldrig någon logik!
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

*knapplån*

Jag tycker det är självklart att man inte ska jaga om man har svårt att se skillnad på vilt (något vilt) och en häst. En täckad häst. Då ska man inte ha ett skjutvapen, så enkelt är det.

Har själv jägarexamen och är gift med en aktiv jägare, känner många jägare, förespråkar väl avvägd jakt (för Klorinjägare finns det aldrig någon ursäkt).

Men det finns väl aldrig någonsin något försvar för någon som skjuter en häst i tron att det är rådjur, vildsvin, älg eller annat? Denne jägare bör inte ha vapen, det känns inte bra alls.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Nu blev jag nyfiken, Vad räknar du som nöje och i vilka fall inte.

Från en som är glad om hon sliper köpa kött som hon inte vet vad det kommer i från.

Kram

OK enligt mig:
Om man brukar kött/skinn/ben.
Skjuter skadat djur.
Ev andra kriterier som jag inte kommer på just nu.

Inte OK:
Tex vargjakten
Jakt på ungdjur
Jakt där man skadeskjuter och djuret lider:cry:
Jakt där man skjuter fel djur
Jakt där man skjuter av hat mot djuret och ser nöje i att ta död på djuret
osv
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Håller jag inte med om, alldenstund att vederbörande då varit medveten om att han bröt mor reglerna. Här får man väl anta att det skett ett misstag. Detaljer kommer antagligen så småningom.

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Självklart ska man skjuta ungdjur om så är befogat. T ex om stammen växer okontrollerat. Att skjuta av äldre & medelåldersdjur kan vara en fara då det inte finns några som vägleder unga djur på ett sunt sätt. Man kan t ex få aggressiva ungdjur tätt inpå människa.

T ex bör vildsvinsjakten vara betydligt mer omfattande än den är idag, tänk på alla hundar som stryker med i motionsspåret. Det är bara en tidsfråga innan barn får sätta livet till i vildsvinstäta områden.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

OK enligt mig:
Om man brukar kött/skinn/ben.
Skjuter skadat djur.
Ev andra kriterier som jag inte kommer på just nu.

Inte OK:
Tex vargjakten
Jakt på ungdjur
Jakt där man skadeskjuter och djuret lider:cry:
Jakt där man skjuter fel djur
Jakt där man skjuter av hat mot djuret och ser nöje i att ta död på djuret
osv

Då tycker vi lika på allt utan jakten på ungdjur och jakt på varg är jag inte insat i då vi inte har det här än.

Har inte varit med om någon skadeskutet djur i vårat jaktlag på 18år (längre tillbaka min jag ej).

Kram
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 323
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp