Bukefalos 28 år!

Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Du ligger i lä.:cool:

Jag fick på moppo av en användare för jag har min lille hund lös, under uppsikt, i min 0,8 ha hage, med svetsat galvat nät, 3 cm maskor samt 150 högt- det kunde ju flyga ner en fågel.:rofl:

Men herregud!:eek: Har folk inget annat att göra än att haka upp sig på sådant de inte har med att göra. Jo då, jag har fått en utskällning för att en pilfink flög i i grillen på min bil. Min medpassagerare skrek BROMSA och höll på att skrämma mig från vettet.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Nåja, jag vet inte om jag ligger i lä. Det var rätt blåsigt när jag var på polisstationen med min blodiga fågel i en påse och undrade om jag skulle lämna in anmälan mot mig själv för jaktbrott. De skrattade så öronen fladdrade på mig...
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Nåja, jag vet inte om jag ligger i lä. Det var rätt blåsigt när jag var på polisstationen med min blodiga fågel i en påse och undrade om jag skulle lämna in anmälan mot mig själv för jaktbrott. De skrattade så öronen fladdrade på mig...

Du gjorde nog deras dag den dagen. Fattar inte vad folk håller på med ibland. Själv har jag nog med att hålla reda på mig själv.:angel:
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Nåja, jag vet inte om jag ligger i lä. Det var rätt blåsigt när jag var på polisstationen med min blodiga fågel i en påse och undrade om jag skulle lämna in anmälan mot mig själv för jaktbrott. De skrattade så öronen fladdrade på mig...


Åkte du verkligen in?:rofl:

Din hund kan behövas på grannens marker-han har ungefär några tusen canadagäss, lika många gråa, kråkor, fiskmåsar...han är i stort behov av en sådan effektiv gynnare.

Såg du vad det var för fågel?, eller var den för tuggad på?
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

ser man inte skillnad på en häst och ett vildsvin så borde man kanske allvarligt överväga att sluta jaga, så vitt jag vet är dessa två djur rätt olika varandra...
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Maken sa precis apropå detta:

"Man får väl för f*n hålla sig till vilt i alla fall?!" uttalat med hänsyn till att man visst kan ta miste på gris och gris och råka ta en sugga med kulting i "stridens hetta". Men missta en häst för vilt? Nä, faktiskt inte. Detta är ju andra hästen som stryker med i jakt.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

ser man inte skillnad på en häst och ett vildsvin så borde man kanske allvarligt överväga att sluta jaga, så vitt jag vet är dessa två djur rätt olika varandra...

För att inte tala om att det finns TAMSVIN som är rätt lika vildsvin.

Agoutigenen finns även hos tex minigrisar och vissa linderödssvin blir enfärgat röda/bruna.

Och ja det finns folk som har tama svin ute i hagar.....
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Men det bör man ju se och ha koll på när man kollar markerna först, eller?
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

*knapp*

Tja detta har väl hänt tidigare?
Kanske dax att inse att det inte är det smartaste att låta jägare springa runt ute i skogen mitt i natten. Tror det skulle vara lämpligare att jaga från pass istället för att springa runt som Robin Hood i skogen
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

OK enligt mig:
Om man brukar kött/skinn/ben.
Skjuter skadat djur.
Ev andra kriterier som jag inte kommer på just nu.

Inte OK:
Tex vargjakten
Jakt på ungdjur
Jakt där man skadeskjuter och djuret lider:cry:
Jakt där man skjuter fel djur
Jakt där man skjuter av hat mot djuret och ser nöje i att ta död på djuret
osv

Är det inte okej för att skydda? Skydda ett barn? Din häst? Vilken människa som helst?

Varför inte jaga ungdjur? Jagar man för att använda djuret är det ofta det bästa alternativet

Tillåter man jakt alls så måste man räkna med att det går snett ibland (jag tänker inte på hästen, det är ett absurt fel), även den bästa kan få en mindre lyckad träff, det finns inga garantier.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

ser man inte skillnad på en häst och ett vildsvin så borde man kanske allvarligt överväga att sluta jaga, så vitt jag vet är dessa två djur rätt olika varandra...

Håller med! Idag var det en som skickat en insändare till närkes allehanda och skrev bl a "Det är ju inte så lätt att se skillnad på en häst och ett vildsvin när det är lite mörkt, förstår ni inte det?" :eek:

Vad jag vet så var det ingen liten ponny utan en häst vars storlek skiljer sig markant mot ett vildsvins, och som dessutom hade ett vitt flutäcke på sig som gjorde att den syntes ganska väl.

(Kan tillägga att jag inte vet något om jakt men tycker ändå att ja... nä.)
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Vad är tragiskt tycker du? Jag är emot jakt, punkt slut.
Tolka mitt inlägg som du vill, du får gråta över tragiken i det hela om du känner för det.

Visst finns det skötsamma jägare, men jag gillar fortfarande inte jakt.
Jakt är ok i vissa fall, inte för nöjets skull.
Är jag blödig? Ja, kanske. Speciellt om man får läsa och höra diverse misslyckade jaktslut.

Jag tolkade ditt inlägg som att du blev emot jakt efter att ha sett programmet med varghatarna. Det är det jag tycker är tragiskt om du nu har fått den inställningen efter att ha sett ett program med förmodligen det sjukaste släktet i sveriges jakthistoria.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

jag vet inte alls när man får och inte får skjuta rådjur. detta var i alla fall i maj månad! det jag reagerade på var bara att de skulle gå och skjuta av massa vildsvin och "fösa tillbaka" dom till var de kom ifrån. och de enda döda djuren de kom med var rådjur :S

1 maj är mig veterligen det datum man får skjuta bock som gäller i hela Sverige. Trots att det finns mycket vildsvin är de otroligt skygga och inte lätta att jaga, väldigt bra hörsel och luktsinne. Men kom de hem med get och kid har de verkligen gjort fel. Det är normalt inget man brukar jaga heller inom rådjur om det inte handlar om viltvård genom att ta bort gamla och skadade/sjuka djur.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Men det finns väl aldrig någonsin något försvar för någon som skjuter en häst i tron att det är rådjur, vildsvin, älg eller annat? Denne jägare bör inte ha vapen, det känns inte bra alls.

Jo, det kan det göra, hur märkligt det än kan låta.
Tänk dig scenariot att jägaren spanar in ett vildsvin i sin ljusförstärkande kikare, konstaterar att det är jaktbart och står lämpligt till. Han lägger så skyndsamt ner kikare och tar upp geväret och spanar in svinet, siktar och skjuter. Men... han råkade rikta geväret lite åt sidan och lite längre bort i mörkret stod hästen. Siktade och sköt innan svinet hann försvinna.
Hästen hade myggtäcke på sig, vilket svarade mot kikarens högre ljusförstärkning. Likaså stämde storleken i kikarsiktet bra mot det han sett i kikaren. Stress och press gjorde resten. :(

Det du beskriver är inget försvar. Jägare måste kolla av de omedelbara omgivningarna där de ska jaga - finns där en hästhage, gångstigar där det kan röra sig människor etc. så skjuter man inte - speciellt inte om man inte har klar sikt.
Om hästen hade slitit sig och sprungit rätt ut i skogen där varken hästar eller människor normalt uppehåller sig så hade det möjligen varit en förklaring till att han träffade fel "byte". Även om jag tycker det är så fel det kan bli att inte tänka efter både en och två gånger och verkligen förvissa sig om skottet inte kan träffa någon annat än det tilltänkta bytet när man har ett dödligt vapen i handen.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Om det är ett försvar eller en tänkbar förklaring känns onödigt att gå in i språkdebatt om. Jag försökte peka på hur det kan ha gått till, utifrån tänkbara praktiska omständigheter.
Jag vet inte hur omständigheterna verkligen var där och då, ej heller vad skytten har för förklaring/försvar. Du har kanske mer information i saken?

I efterhand är det alltid lätt att kritisera och vara besserwisser, något jag tycker man ska vara försiktig med. Du tror säkert inte att skytten med flit skjutit mot hästen, väl vetandes att det var en sådan? Då återstår att få reda på vad, hur och varför, vilket förhoppningsvis utredningen kommer att klargöra.
I en perfekt värld fungerar allting som du beskriver det, plus tusentals andra tänkbarheter. Exempelvis kommer aldrig orienterare (vilka inte följer stigar) att ta sin träningsrunda i ett område där jägare jagar (vilket jag råkat ut för). Men världen är inte perfekt!

Jaktolyckor inträffar för att dom är just olyckor! Ofta beroende på den mänskliga faktorn. Man glömmer, missuppfattar, felkalkylerar, snubblar osv. Precis som du och jag och alla andra kan göra i olika situationer. Oftast medför det ingen skada, men någon enstaka gång gör det det. En pilot missar något i instrumentavläsningen och planet störtar, en bilist missar att brandbilen kommer med påslagna saftblandare i korsningen (hände igår) och en jägare missar att kompisen gått in i ett buskage från motsatt håll, samma buskage som jägaren ser det skadade rådjuret gå in i.

LIA
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Men var går gränsen mellen olycka och slarv/vårdslöshet? Nu utgår jag från att beskrivningen är sann och det inte är en kula som gått av av misstag eller missat sitt mål och träffat något helt annat utom synhåll (vilket i och för sig inte får hända). Det är inte att i efterhand vara besservisser när man kritiserar någon som råkar skjuta en häst i ett vitt täcke i en hage när man tror sig skjuta på ett vildsvin. Kan man inte bedriva säkrare jakt (och det kan man) än så så ska man inte jaga alls.

Jag kan försvara och försöka förklara mycket, men oavsett om personen verkligen siktade mot en gris eller inte så skulle han inte ens riktat geväret i närheten av hästhagen, hela ditt tänkta försvar faller på att det var olämpligt att ens skjuta i den riktningen oavsett om det fanns ett vildsvin eller inte där. Det handlar inte om en miss, han snubblde inte, han gjorde inte ett ögonblicks felbedömning, han gjorde inte ens en tveksam bedömning utan en dundertabbe.
 
Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Jag har ingen information utöver det som står i artikeln, där man kan läsa att han siktade in mot en hästhage med en gångstig i.
Kan bara hålla med i vad Lobelia skrev, det var inte ett ögonblicks felbedömning eller ett tveksamt bedömande utan grov oaktsamhet. Som sagt om hästen hade gett sig ut i skogen hade jag möjligen haft mer förståelse för att jägaren gjorde en felbedömning även om jag tycker det är rysligt att skjuta innan man vet vad det är man skjuter på - kan man inte ta ett djupt andetag och vänta några sekunder med att trycka på avtryckaren tills man ser vad det är man ska skjuta på så ska man inte ha med vapen att göra imo. För hur har man då ens tid att hinna sikta ordentligt så man minimerar risken att skadeskjuta djuret?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp