Jämställd föräldraledighet (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

"eh, har *barnet* börjat förskolan redan?" 🙄 eh, nej, de har något som kallas en pappa?

Detta! Min yngsta är ett halvår och hade jag fått en krona varje gång jag fått den frågan hade jag kunnat finansiera hennes körkort i framtiden... O_o

Denna gång har vi delat lika från dag ett och arbetar båda halvtid nu efter att ha varit hemma tillsammans i ett par månader. Förra gången var jag hemma i 17 månader och pappan ingen sammanhängande period alls (däremot gick han ner i tid när hon väl börjat förskolan för att hon skulle få kortare veckor). Vi har fått bägge delar att funka bra men har fått löjligt många fler reaktioner på nuvarande lösning än vi fick på att pappan alltså inte tog ut någon föräldraledighet, alls, innan inskolning.
 
Jag har tagit all FL (ensam vårdnad) men pappan var ledig storebrors första 4 månader och med lillasyster så jobbade han hemma hennes första 10 månader så då hjälptes vi åt väldigt. Hans jobb då innebar att han fanns tillgänglig på telefon, typ.
Jag började jobba två korta dagar i veckan när hon var 7 månader, nåt jag både ville och inte :p.

För mig kan man hjälpas åt oavsett hur det ser ut på pappret, det viktiga är att man faktiskt gör det.
Vi har omständigheter som gör att han jobbar utomlands och gör det bästa av det.
Allas situation ser olika ut.

Maken arbetar mycket hemifrån just nu och kan dessutom styra om några timmar så han arbetar efter att barnen har lagt sig på kvällarna. Vilket gör att han hinner umgås mer med barnen, hämta eller lämna på förskolan osv. Jag kommer nog kunna göra detsamma när jag börjar arbeta. Jag vill inte underskatta vikten av föräldraledigheten, den har absolut betydelse på många plan. Men som jag ser det är man förälder alla dagar om året, hela barnens liv. Att jag behövt mer tid på grund av hur jag har mått under och efter mina graviditeter, och att maken pusslar och jobbar lite kvällstimmar de 3 månader som skiljer våra föräldraledigheter åt ser jag som försumbart i det stora som är vårt föräldraskap.
 
Detta! Min yngsta är ett halvår och hade jag fått en krona varje gång jag fått den frågan hade jag kunnat finansiera hennes körkort i framtiden... O_o

Ja, samma här. Både när jag började jobba den korta stund jag hann jobba mellan mina barn, och sen när sonen kom. "Är Ebba på förskolan nu?" 🙃
 
Vad gäller föräldraledighet så kommer jag ta merparten om inte hela ledigheten men så har sambon ett jobb där han jobbar 2,5h på tidig morgon sedan är hemma med jour i 5h och därefter jobbar i 30-90min beroende på vecka. På detta så har han nu innan flytten kanske 10min promenad till jobbet och efter flytten kommer han ha typ 2 minuter till jobbet såatteh är ju som att han också är ledig hela dagarna.
 
Här tog pappan 50 procent från start, vilket innebar cirka 2-3 dagar på jobbet och resten föräldraledig. När dottern var 4,5 måndag tog han allt tills hon skolades in vid drygt 1 års ålder. Åsikterna mot mig har varit många och elaka, han har fått desto mer snälla kommentarer :meh:
Tror inte det går att lägga upp föräldraledigheten på något sätt som inte ger kommentarer faktiskt. Vi har gjort det otroligt "gammaldags" med att jag (mamman) är hemma heltid hela första året (blir nog 14-15 månader totalt) och sen endast jobbar 50% första halvåret efter det, men det är inte pga ekonomin utan för att vi ville ha det så och vi har fått otroligt mycket kommentarer om det också...
 
Fast har man inget val så står man ju ut. Och upptäcker att det går, för det gör det såklart. :)
Jo det gör man, jag är ju ensam väldigt mycket, och hade mått dåligt av att vara det mer. Stått ut hade jag ju såklart gjort och går gör det men jag hade aldrig mått bra av det.
 
Tror inte det går att lägga upp föräldraledigheten på något sätt som inte ger kommentarer faktiskt. Vi har gjort det otroligt "gammaldags" med att jag (mamman) är hemma heltid hela första året (blir nog 14-15 månader totalt) och sen endast jobbar 50% första halvåret efter det, men det är inte pga ekonomin utan för att vi ville ha det så och vi har fått otroligt mycket kommentarer om det också...

Man får kommentarer om allt men skillnaden i mitt fall var att jag bemöttes av stundtals elaka kommentarer medan pappan blev höjd till skyarna över hur grym han var. Pappan har inte fått elaka kommentarer och jag har inte blivit höjd till skyarna de andra gånger jag varit föräldraledig. Stora kontraster i bemötande och kommentarerna
 
Jag började jobba ganska tidigt efter mina föräldraledigheter, har inte mått bra av att vara hemma på heltid.
50% när stora var 7 månader och 60% när lilla 5 månader. Antalet förvirrade kollegor som noterat att jag varit tillbaka på jobbet och frågat "eh, har *barnet* börjat förskolan redan?" 🙄 eh, nej, de har något som kallas en pappa?

När det kom fram på jobbet att jag hade en bebis hemma (+3 barn till) så fick jag frågan om vem som hade bebisen hemma. Svarade att hennes pappa är föräldraledig och min kollega tittade på mig "men jobbar inte han?" O_o

Nu i efterhand förstår jag frågan bättre för kollegan hade aldrig hört talas om en mamma som lämnat över till pappan för att han ska vara hemma.
 
Man får kommentarer om allt men skillnaden i mitt fall var att jag bemöttes av stundtals elaka kommentarer medan pappan blev höjd till skyarna över hur grym han var. Pappan har inte fått elaka kommentarer och jag har inte blivit höjd till skyarna de andra gånger jag varit föräldraledig. Stora kontraster i bemötande och kommentarerna

Man får ganska elaka kommentarer om man inte delar 50/50 också. Det är mycket skuldbeläggning över att man inte gör sitt för jämställdheten, vill männen inte vara med sina barn osv. utan att man egentligen vet någonting alls om andras skäl. Så det är nog svårt att komma undan. Antingen är man med sina barn för lite som kvinna, eller är inte jämställd, eller så är mannen med sina barn för lite. Det är synd att det ska vara så mycket åsikter om andras val, oavsett vilka de är.
 
Man får ganska elaka kommentarer om man inte delar 50/50 också. Det är mycket skuldbeläggning över att man inte gör sitt för jämställdheten, vill männen inte vara med sina barn osv. utan att man egentligen vet någonting alls om andras skäl. Så det är nog svårt att komma undan. Antingen är man med sina barn för lite som kvinna, eller är inte jämställd, eller så är mannen med sina barn för lite. Det är synd att det ska vara så mycket åsikter om andras val, oavsett vilka de är.

Jag kan bara svara utifrån min erfarenhet och min omgivning. Har inte fått enda elak kommentarer om att jag tagit all föräldraledigt med de tre äldre barnen. Däremot åsikter om att några av barnen skolats in för tidigt så givetvis kan man få åsikter om allt. Knepigt det där om hur andra människor vet vad som blir bäst.
 
Det är synd att det ska vara så mycket åsikter om andras val, oavsett vilka de är.
Jag är förvånad över att det fortfarande anses vara kontroversiellt att anse att det bästa för samhället och ungarna (generellt) är ett jämställt föräldradagsuttag. Jag skulle aldrig gå fram till nån på jobbet och ha en åsikt om dennes FL-fördelning, däremot tycker jag att det är helt rimligt att på ett diskussionsforum göra mitt för att motverka att normalisera att pappor bara tar 6 månader medan mammorna tar 12.

Vi ser ju också här på Buke vad den sneda fördelningen får för effekt. Mammor i tråd på tråd som går på knäna, tar alla nätter, roddar hemmet själv. Det är ju omöjligt att inte lägga ihop två och två här.
 
Jag kan bara svara utifrån min erfarenhet och min omgivning. Har inte fått enda elak kommentarer om att jag tagit all föräldraledigt med de tre äldre barnen. Däremot åsikter om att några av barnen skolats in för tidigt så givetvis kan man få åsikter om allt. Knepigt det där om hur andra människor vet vad som blir bäst.

Vi har inte fått några kommentarer alls om vår uppdelning av vår omgivning. Här inne duggar det ju desto tätare :D
 
Jag är förvånad över att det fortfarande anses vara kontroversiellt att anse att det bästa för samhället och ungarna (generellt) är ett jämställt föräldradagsuttag. Jag skulle aldrig gå fram till nån på jobbet och ha en åsikt om dennes FL-fördelning, däremot tycker jag att det är helt rimligt att på ett diskussionsforum göra mitt för att motverka att normalisera att pappor bara tar 6 månader medan mammorna tar 12.

Vi ser ju också här på Buke vad den sneda fördelningen får för effekt. Mammor i tråd på tråd som går på knäna, tar alla nätter, roddar hemmet själv. Det är ju omöjligt att inte lägga ihop två och två här.

Jag vet vad du anser om mig och min familj, och jag förstår att du hänvisar till min dagbokstråd. I min värld finns det olika sätt att göra saker på. Att i tråd efter tråd överlägset stoltsera om sin jämställda föräldraledighet och trycka dit alla som inte gör likadant är i min värld inte vägen att gå.
 
Vi delade 50/50 från start, och den vanligaste kommentaren vi fått är av blivande föräldrar och i stil med "kan man göra det?", vilket mest bara visar att i våra kretsar är 9 månader mamma sen 9 månader pappa det vanliga.
Ja, också frågor kring hur vi löste det med amningen, där svaret är att har man en unge som vägrar flaska så är det bra om man kan jobba mycket hemifrån och har nära till jobbet, annars hade maken spenderat större delen av sina dagar med att pendla till mitt jobb med barnet :rofl:
 
Maken arbetar mycket hemifrån just nu och kan dessutom styra om några timmar så han arbetar efter att barnen har lagt sig på kvällarna. Vilket gör att han hinner umgås mer med barnen, hämta eller lämna på förskolan osv. Jag kommer nog kunna göra detsamma när jag börjar arbeta. Jag vill inte underskatta vikten av föräldraledigheten, den har absolut betydelse på många plan. Men som jag ser det är man förälder alla dagar om året, hela barnens liv. Att jag behövt mer tid på grund av hur jag har mått under och efter mina graviditeter, och att maken pusslar och jobbar lite kvällstimmar de 3 månader som skiljer våra föräldraledigheter åt ser jag som försumbart i det stora som är vårt föräldraskap.
Så gjorde vi med, min man har ju alltid jobbat hemifrån så när barnet kom så var han ju hemma med oss även om han jobbade. Det är faktiskt ett superbra upplägg tycker jag, man kan avlasta även om man jobbar när det är hemifrån. Har svårt att tro att alla som jobbar hemifrån jobbar stenhårt 8 timmar utan en enda paus. Jag gör det iaf inte. Plus hade kunnat ha bebis i knäet samtidigt som jag mailar om min partner hade behövt vila/duscha/nått.

Att man sen inte har huvudansvaret är en annan sak.
 
Vi har prioriterat att kunna vara hemma länge med barnen. Med de två äldsta var jag visserligen hemma aningens längre än min man, men han var ändå hemma 9-10 månader så det var inte så att han var hemma lite med dem. De började förskolan lite innan de fyllde två.

Med tredje barnet var ursprungsplanen ungefär samma (men ännu lite jämnare fördelat), men sen så fick äldsta barnet diabetes mitt upp i allt så planerna blev inte riktigt som tänkt. Då blev tillslut fördelningen de där uppenbart problematiska 12/6 månader och jag var också betydligt mer med bebisen, tog alla nätter osv. Men det som inte syns i den statistiken är att min man under tiden långtidsvabbade en period, åkte skytteltrafik mellan jobbet och skola för att få det att funka där, var uppe halva nätterna och vakade osv. Det var knappast så att han försummade sitt föräldraskap....
 
Man får ganska elaka kommentarer om man inte delar 50/50 också. Det är mycket skuldbeläggning över att man inte gör sitt för jämställdheten, vill männen inte vara med sina barn osv. utan att man egentligen vet någonting alls om andras skäl. Så det är nog svårt att komma undan. Antingen är man med sina barn för lite som kvinna, eller är inte jämställd, eller så är mannen med sina barn för lite. Det är synd att det ska vara så mycket åsikter om andras val, oavsett vilka de är.

Ja men verkligen. Och speciellt när folk inte har hela bilden.

Annat exempel är att jag hämtar och lämnar barnen på skola och förskola säkert 9 av 10 gånger. För alla där ser det väl ut som att jag drar ett jättelass medan min man får prioritera sitt jobb.

I verkligheten så går min man upp på morgonen med barnen, äter frukost och fixar i ordning dem. Jag jobbar hemifrån på morgonen och när alla är klara så tar jag över "färdiga" barn och cyklar med dem till skolan och min man åker till jobbet. Sen på eftermiddagen hämtar jag, när min man kommer hem ca en timme senare så fortsätter jag jobba medan han lagar mat och underhåller barn den härliga timmen innan middag. Jag tycker ju inte direkt att det är jag som drar jättelasset, men det märker ju ingen.
 
Vi har i princip delat med båda barnen, jag tog nog det mesta med första barnet men andra barnet jobbade jag direkt 40% och mannen 60%. Sen fick jag gå upp på 60% och han ner på 40%. Jag är mellanchef och tjänar nästan dubbelt som min man så vår situation har kanske varit lite omvänd.

Vi fick också en hel del kommentarer men jag har ärligt slutat bry mig om vad folk tycker/tänker om föräldraledighet och uppdelningen kring den. Har helt enkelt bara filtrerat bort sånt. Annars hade jag blivit tokig tror jag. Jag bryr mig inte heller om hur andra gör, för det har inte jag med att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp