I

Issa

hej, ingen som vet om det finns smala (14 mm) järnbett att köpa utan kopparinslag? letat men ej hittat... :confused:
 
Jag har ett!! Tvådelat 11,5 cm. Min häst gillar inte tvådelade bett, så jag har ingen användning för det... Köpa? :angel:
 
vill inte ha det, dem säger ju att det inte ska vara bra...
 
Jaha, det var ju synd... :p
Om du hittar ett så säg till! Jag skulle också vilja ha ett tredelat 10,5 istället... :D
 
tja... vissa säger si och vissa säger så.. jag vet dom som lägger 50-öringar i vattenhinken för att hästen ska få i sig koppar.

Enligt min mening är det nog varken extra bra eller skadligt för hästen... det liksom "bara är" för att någon ville sälja ett bett kanske?

Farligt är det definitivt inte om du inte har en häst som är allergisk mot koppar tex... :smirk:

men du gör ju naturligtvis som du vill... tänkte det är nog lättare att hitta MED koppar....
 
Koppar kan tydligen vara skadligt mot hästen. Kopparbett kan ge sterilitet hos ston (hur minns jag inte, men det är tydligen bevisat, vissa säljer sina koppar-bett med varningsmärken).
Hos en valack eller en hingst spelar dock koppar ingen som helst roll.

Däremot är inte tredelat alltid bäst. Vissa hästar vill hellre ha ett 2-delat med böj, ett rakt bett eller rentav inget bett alls.
 
Går inte det att köpa var som helst? Fråga i din ridsportsaffär om de inte kan ta in ett till dig.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Shixle
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
299
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp