Jätteviktig tråd om Ahlgrens bilar

Tycker du att det är skillnad i smak på de rosa, gröna och vita bilarna?

  • Ja

    Röster: 286 86,9%
  • Nej

    Röster: 43 13,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
1 = Vita bilar sen de mörkaste lakritsbilarna,
Plopp vinner alltid över center
Cola Zero framför vanlig cola. För mig smakar vanlig cola alltid lite mögel av någon konstig anledning.

/Diabetikern som egentligen inte borde veta att de är olika smaker på bilarna :D
 
Jag som alltid kör blindtest hävdar med bestämdhet att de olika färgerna smakar olika :D
Jag tycker nämligen inte om dom vita, så jag biter i ena hörnet och är det de jag inte gillar så lägger jag dom åt sidan och slänger sen. Seende vänner har konstaterat att det alltid är bara vita som slängs :)

Sådeså, frågan avgjord! :p:p:p

(Tillägg för de som inte vet: jag är alltså blind. Har lite synrester kvar men kan inte skilja på så ljusa färger som bilarna har :) )
 
Fast det bevisar väldigt lite. Även vinexperter kan missa blindtest på rött och vitt vin (inte ens värst ovanligt) och jag tror det är få som skulle hävda att det inte är nån smakskillnad på rött och vitt vin... :D

Oooh, jag måste få inflika en historia här!
Jobbade på en krog med Mörkermiddagar, alltså där folk fick äta i totalt mörker och utan att i förväg få veta menyn. Ett standardtrick för att lura folk var att mixtra med temperaturen på vinet, antingen servera allt i samma temperatur eller kyla det röda etc.
"Vanliga" gäster gick helt på temperaturen, det var INGEN som kände rätt färg. En kväll serverade vi en bekant till krögaren, som är just vinkännare och jobbar med vin. För att försöka sätta dit honom serverades exakt samma röda vin till både förrätt och varmrätt, ena gången normal temp andra gången kylt som vitt. På uppmaning kunde han sträcka sig till att det vita och röda nog kom från samma tillverkare, för det fanns vissa likheter i dom...
Han var skapligt störd efteråt när han fick se de två identiska flaskorna:rofl::rofl::rofl:
 
Med risk för att bli lynchad och avstängd från buke på livstid har jag inte bara röstat nej, utan även sett bilarna tillverkas. Och det är tyvärr ingen skillnad.

Det är heller ingen skillnad om Mann blandar alla färgerna av misstag i tillverkningen och får en gråaktig klump med bilar. De smakar likadant.
Då har jag antingen en väldigt osannolik tur när jag slänger de jag inte gillar, eller smaklökar som kan känna färger...:grin:
 
Med risk för att bli lynchad och avstängd från buke på livstid har jag inte bara röstat nej, utan även sett bilarna tillverkas. Och det är tyvärr ingen skillnad.

Det är heller ingen skillnad om Mann blandar alla färgerna av misstag i tillverkningen och får en gråaktig klump med bilar. De smakar likadant.
Är det samma färgämne som ger de olika färgrna? Det kan påverka smak och konsistens

Jag kan skilja vitt från övriga två, men grönt och rött smakar identiskt för mig.
 
Är det samma färgämne som ger de olika färgrna? Det kan påverka smak och konsistens

Jag kan skilja vitt från övriga två, men grönt och rött smakar identiskt för mig.

Jag tycker det är olika smak när jag ser dem och äter. Men har failat alla blindtester. Inklusive de felfärgade.

Fö samma med nonstop. De svarta är godast. Men i blindtester så 🙈
 
Jag som alltid kör blindtest hävdar med bestämdhet att de olika färgerna smakar olika :D
Jag tycker nämligen inte om dom vita, så jag biter i ena hörnet och är det de jag inte gillar så lägger jag dom åt sidan och slänger sen. Seende vänner har konstaterat att det alltid är bara vita som slängs :)

Sådeså, frågan avgjord! :p:p:p

(Tillägg för de som inte vet: jag är alltså blind. Har lite synrester kvar men kan inte skilja på så ljusa färger som bilarna har :) )
Du har avgjort frågan tycker jag! :bow::up:
 
Jag tycker det är olika smak när jag ser dem och äter. Men har failat alla blindtester. Inklusive de felfärgade.

Fö samma med nonstop. De svarta är godast. Men i blindtester så 🙈
Nonstop känner jag ingen skillnad på färgerna däremot :)
Undrar om det är så att de olika färgämnena i bilarna ger lite olika smak?
 
Nonstop känner jag ingen skillnad på färgerna däremot :)
Undrar om det är så att de olika färgämnena i bilarna ger lite olika smak?

Kanske, men att då bara vissa känner dem? Som sagt jag failar blindtester och alltså borde det smaka likadant egentligen för mig. Men någon som även i blindtester träffar rätt borde känna en skillnad.
 
Kanske, men att då bara vissa känner dem? Som sagt jag failar blindtester och alltså borde det smaka likadant egentligen för mig. Men någon som även i blindtester träffar rätt borde känna en skillnad.
Att bara vissa känner skilnad tycker inte jag som är kock i grunden är märkligt. Folk har olika känsliga smaklökar :)
Det kan säkert stämma :) Jag är kinkig med hur mat smakar och tror jag har rätt bra smak- och luktsinne
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 298
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp