Bukefalos 28 år!

Jag är dum i huvudet (långt...)

Husmusen

Trådstartare
Jag har prexis flyttat till Gullmarsplan, och var påväg hem från jobbet en sen kväll (runt kl 23) för några dagar sen. Plötsligt ser jag några ögon som glimmar i mörkret, jag sätter mig ner och lockar lite och efter ett tag smyger en ursöt katt försiktigt fram från buskarna. Den är lite skygg först, kommer fram, får en klapp, viker undan, kommer fram igen osv. Jättesöt. Efter ett tag så står den kvar medan jag klappar den. Då kommer en kille förbi, tittar på oss och säger "take her home, take her home" medan han fortsätter gå förbi. Jag skrattar lite och tänker att man kan ju inte bara plocka med sig någons katt, och går därför hem själv.

Nästa morgon när jag är påväg till tunnelbanan (runt 05) för att åka till stallet så hoppar det plötsligt fram en liten fyrbening från buskarna. Det är samma katt, den är superkelig, och när jag efter ett tag börjar gå iväg för att inte missa tunnelbanan så springer den efter mig. Jag stannar upp, klappar lite till, men måste verkligen iväg så går ganska snart iväg i ännu högre fart. Då rusar katten efter mig och kastar sig runt fötterna så att jag nästan snubblar på den flera gånger.
Eftersom det kommer en korsning snart och jag är rädd att den ska bli överkörd så skyndar jag mig ännu mer och försöker att inte titta tillbaka :cry: Efter ett tag stannar katten.

Jag kommer ner till tunnelbanan, har såklart missat den, och bestämmer mig därför för att gå upp till 7eleven och köpa lite kattmat (katten var väldigt smal). När jag går tillbaks till där jag lämnade katten så är den inte kvar. Jag gömmer kattmatsburken i en buske för att kunna ge den nästa gång katten kommer. Men jag har inte sett den sedan dess :(

Den hade inget halsband och var ganska smal (men jag tänkte att vikten kanske berodde på att den är ung - såg inte så gammal ut). Men nu börjar jag bli riktigt orolig. Tänk om det är en katt som någon bara har lämnat? Det börjar ju bli riktigt kallt nu, den kommer säkert inte att klara sig ute länge till... Jag kollar efter den varje dag, min syster och jag var ute på kattjakt halva kvällen i förrgår, men den finns inte kvar. Hoppas på att det är en innekatt som råkat smita ut just den kvällen, att det är därför den inte hade något halsband, och att ägarna hittade den och tog in den igen, och att den ligger i en varm lägenhet nu med mat upp över öronen, men det känns inte som att det är särskilt troligt...

IDIOT-mig :cry: Men det är faktiskt inte särskilt vanligt att det springer omkring lösa katter utan hem mitt i Sthlm (jag har iaf inte träffat någon förut) så jag hade inte en tanke på att plocka hem och ta hand om den först... *snyft* Om jag hittade den igen så skulle den få ett hem direkt...
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Skulle tro att det är en innekatt som rymt eller en katt som ingen brytt sig om.
Jag hittade en gång en katt som hoppat ut genom ett fönster, den hade gått rejält vilse (över en halv mil) och var okastrerad och utan halsband och märkning ("den är ju endå bara inne" resonerade ägarna..).
Min egen katt är f.n borta i skogen någonstans, eftersom han är ute har han inte halsband för risken finns att han skadas, men han är både kastrat och öronmärkt som syns.
Hoppas den kommer till rätta, det är förjävligt att vänta och vänta på att ens katt ska komma hem.. fast hade jag haft en katt i innerstan som försvann hade jag iofs vart ute och letat hela dygnet runt.
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Jag tror nog att någon har förbarmat sig över den och tagit in den!
Annars så kan du ju fortsätta hålla utkik efter den, hoppas att allt står väl till med stackarn.

Förresten: www.katthemmet.nu (Stockholms katthem) får in många efterlysningar efter bortsprungna katter i sthlm. Det står om dem på hemsidan på Efterlysningar, oftast med en bild på katten också. Om du känner igen h*n så kan du ju kontakta ägaren så denne vet var den ska leta. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Hoppas den kommer tillbaka snart, att den bara är ute i skogen nu och lever busliv tills den tröttnar :crazy:
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Men hallå, villken värld lever du i ? Det finns uppskattningsvis över 20 000:- hemlösa katter bara i Stockholm...dessa katter får ju i sin tur x antalet kullar/år...så det finns antagligen fler än 20 tusen. Stockholms katthem är överfulla av hemlösa katter....Dom finns där, det är bara det att du inte alltid ser dom.
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Kan du inte ga tillbaka och letar efter den????
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Husmusen skrev:
Hoppas den kommer tillbaka snart, att den bara är ute i skogen nu och lever busliv tills den tröttnar :crazy:

Han kom faktiskt hem igår :love: Han har vart instängd i ett garage sedan i Söndags :crazy: Hungrig och mager som en sticka, och törstig var han.
Men han är hemma safe and sound iallafall :)
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Mynta2 skrev:
Men hallå, villken värld lever du i ? Det finns uppskattningsvis över 20 000:- hemlösa katter bara i Stockholm...dessa katter får ju i sin tur x antalet kullar/år...så det finns antagligen fler än 20 tusen. Stockholms katthem är överfulla av hemlösa katter....Dom finns där, det är bara det att du inte alltid ser dom.

Haha, ja, jag har levt i "Stureplans-världen" dom närmaste åren, och helt ärligt så har jag inte sett en enda lös katt som kutat omkring vid Svampen iaf :smirk: Kom till Gullmarsplan för bara några dagar sen, och det var då jag la märke till den här. Är f.ö. inte särskilt van med katter, så det var väl därför jag inte kopplade utan-halsband-inget-hem direkt.
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Har haft kattjakt med lillasyrran i flera timmar, och kollar efter den varje morgon och varje kväll... Fick däremot ett tips om bilder på Katthemmet, och det låter faktiskt som om någon annan hittat den! Beskrivning, bild och område stämmer iaf överrens :love: Tänkte nästan ringa numret som står bara för att dubbelkolla *orolig om stackaren fortfarande kanske är ute* Och erbjuda ett hem om dom som hittat den inte har möjlighet att behålla/ hittar ägaren...
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Vad härligt att han kom hem!!
Du får skämma bort han med en massa godis nu då. ;)
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Han har spenderat två dygn med att äta, sova, dricka, äta, sova, dricka.. och kissa lite :p :D
Han repar sig fort :D Lillkatten låter honom inte vara ifred en minut ens, hon vill leka :cool:
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Härligt slut!
Men tänk gärna på att om man har klappat o kelat med en katt och sen ska gå vidare ..så vänd er INTE om. För det är för katten en invit att följa efter. Katter gör nämligen så när den vill att man ska följa efter.
Vet att det bor rätt många katter runt Gullmarsplan :) men dom har hem..och jag tror att dom har halsband också :)

Granne
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Pratade med en kompis som bor vid Gullmarsplan...och det finns en liten kattfröken där som är utan halsband. Hon har haft bort sitt och hennes husse har inte satt på henne nåt nytt.
den katten heter visst Trollis :)

Granne
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Oki, jag hittade nämligen en till för nån dag sen :D Blev såklart dubbelt orolig eftersom jag klantade det sist, (den här hade inte heller varken halsband eller märkning) så den katten fick följa med in och äta lite mat.
Han var dock inte så hungrig, och såg välskött ut, så när han blivit klappad och kelad med i några timmar och legat och spunnit (medan vi la ut en efterlysningbild på nätet) så började han jama lite så vi öppnade dörren och då traskade han ut :p Vi lämnade dock porten på glänt, men eftersom han visste att det fanns mat där men inte kom in igen (och f.ö. var i gott hull) så tar vi för givet att han har ett annat hem.

Vad svårt det är egentligen! Hur vet man vilka som är bortsprugna och inte?!? Man får helt enkelt gå efter hur magra/ enträgna dom är på att följa efter en, eller??? *noll koll* Jag kommer typ ha hunnit plocka hem tio katter innan första snön faller... :crazy:
 
Sv: Jag är dum i huvudet (långt...)

Man kollar om den är märkt, chip kan man kolla hos polis eller vet.

Om folk med utekatter kunde lära sig att märka sina katter ordentligt! :mad:
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: cili
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp