Bukefalos 28 år!

Jag är jättenervös!

Heulwen

Trådstartare
Min lilla kisse Chleo ska kastreras idag, han är bara 6 månader och VÄLDIGT liten. Han har haft problem med att behålla maten när han var unge och matats med nappflaska en lång tid därför ser han nästan lite undernärd ut. Han väger knappt 2-3 kilo skulle jag tro. :crazy:
Jag är nervös för hur det ska gå med att söva ned honom, han kanske inte kommer vakna upp igen? :(
Han var så ledsen och rädd när mamma bar iväg han i buren imorse, han försökte sparka upp gallret och så skrek han(han kan inte jama ordentligt så han piper istället)
Tänk om det var sista gången jag ser han? :cry:
Sedan är jag orolig hur han kommer må efter kastreringen om han vaknar upp. När vår honkatt kastrerades hade hon jätteont efterår och vinglade omkring med en tratt på huvudet i 10 dagar. :(
Och för att göra det ännu värre nafsade hunden efter henne hela tiden och morrade, jag tror det var för att hon tyckte det var konstigt alltihop för hon morrar aldrig annars åt Molly. Men hon har inte accepterat Chleo ännu utan brukar hugga efter han hela tiden, fast hon gör det bara i luften visserligen, hon har aldrig träffat han en enda gång fast hon kunnat.
Men han blir rädd!
Ursäkta mitt svammel iaf, jag känner mig bara så hjälplös, jag sitter och hoppas att allt kommer gå bra.
Snälla ni på buke, be för honom och hoppas att allt kommer gå väl!
 
Min kisse vart en det för 3 veckors sedan och allt gick bra trots en nervös matte :)
De skickar inte hem dem innan de är OK och framförallt så kollade de upp honom innan så att allt var OK och att han var tillräckligt stor, han är inte stor
 
Var det på djurakuten på Kungstensgatan det också?
Om din katt är liten och det gick bra för honom så måste ju Chleo ha lika stor chans? :)
Hade din katt mycket ont efteråt, hur länge fick han ha krage?
 
Är det en hane så brukar det inte vara några som helst problem, de söver sällan, utan ger lugnande och lokalbedövning, vilket innebär mindre risker. Och 2-3 kg är faktiskt inte såå litet, många honor i min ras är så små, och de klarar både stora kullar, och sövning etc utan problem.

Ta det lugnt, jag har nog aldrig hört om några större komplikationer vid hankattskastrering, och de brukar inte ha särskilt ont heller. Tänk istället på att du ger honom ett mer harmoniskt liv som kastrat, och dessutom fnns ju chansen att han lägger på sig lite.
 
Så de har knappt ont alls efteråt då?
Hur lång tid kan han behöva ha krage om han skulle vilja bita på såret?
Blir operationssåret väldigt litet?
När Molly kastrerades så hade de sytt hela hennes mage nästan, men ingreppen ska ju tydligen vara större på honor.
 
På hanar blir det ett litet sår, någon cm... Oftast behövs ingen krage, du kan ju kolla om han låter såret vara ifred något sånär... Jag har aldrig sett en hankatt lida av det efteråt, de brukar vara pigga såfort de vaknat ordentligt.
(Till skillnad från honor, som har jätteont... :()

Min vet kastrerar fö honor med titthål, det blir bara några cm-sår på sidan, ca 4 stygn :bow: och de återhämtar sig mcket fortare, även om det fortfarande gör ont, eftersom han "tagit bort" så mycket inuti...
 
Det låter ju bra det där, nu är jag nästan inte nervös alls längre, känner mig bara lite små olustig.
Tack för dina svar! :bow:
Jag önskar att jag hört det där om titthål innan vi kastrerade Molly. Hon hade så fruktansvärt ont och var helt groggy. :(
Men idag är hon en glad, pigg katt om en rätt tjock..
Om 2,5 timme ska jag åka till djurakuten och hämta hem honom.. :love:
 
Min hane var på Bagarmossen och han vart sövd via sömnmedel i ena bakbenet så när jag hämtade honom hade han en plåsterlapp på benet och en på örat efter tatueringen och satt och slickade sig i buren.
Visst slickade han på såret men lika mycket bredvid så krage var ej nödvändig och han var hur pigg som helst samma kväll men hela helgen var han trött men jag tänkte som så att så länge han äter och dricker och går på lådan är allt OK han var helt enkelt trött
Om jag lyckades något sådär med vägningen i helgen så vägde han inte över 3 snarare en bit under, det är ju en bebi
Lycka Till med din kisse
 
Nu har Chleo kommit hem! :love:
Han verkar hur pigg som helst, fast han har lite svårt att hoppa upp på saker.
Han har slickat sig litet på såret men också runtomkring så han får nog slippa kragen.
Det som bekymrar mig är att min andra kisse Molly har fräst och morrat åt honom när han kom ut ur sin bur.
Det verkar som om hon tror att det är en ny katt!
För hon betedde sig exakt likadant när vi fick hit Chleo första gången.
Men hon kan väl heller inte bara glömma bort han efter en halv dag? Om inte annat borde hon väl känna igen han på lukten? :confused:
Men nu verkar det vara någotsådär lugnt mellan dem igen.
Hon har vågat sig fram och nosat på han ett par gånger. Kan det vara sjukhuslukten hon inte gillar, för senaste gången hon kände den lukten så hade hon kastrerat sig och mådde fruktansvärt dåligt,
Teorier någon?
 
Skönt att det gick bra.
Min Blenda och stallkatten Salve kastrerades i torsdags, Salve var pigg redan när vi hämtade honom hos vet. men Blenda var trött och hade ont. Men nu är hon sitt vanliga pigga jag igen. :love:
 
Teorier någon?

Jag tror att det dels är sjukhuslukt, dels att han ju - faktiskt - i hennes ögon till viss del är en ny katt, och dels att hon kanske är rädd när han inte är sig själv. Kanske är det lite flocktänkande också - att hon försöker stöta bort den svaga, eftersom den svaga innebär en risk för hela flocken.

Håll dem under uppsikt så blir det nog bra snart. :)

Min kise blev kastrerad vid 5 mån. ålder. På kvällen när han hade kommit hem var han lite svag och trött. Hade svårt att hoppa, och ville gärna slicka på såret. Vi försökte med tratt, men det gick inte. Han HATADE den och fick panik. Jag känner igen oron - vi lämnade in Snuttis på morgonen, och sedan gick vi och tänkte på honom hela dagen... :cry: Oj vad glada vi var att få se honom sen på kvällen igen, och veta att han mådde bra. :)

Krama kissarna från mig. :)
 
Intressanta teorier, det har jag inte ens tänkt på. Men han är ju egentligen en "ny" katt nu.
Idag verkar det vara någotsånär lugnt mellan dem. De har inte lekt eller sovit bredvid varandra men Molly har inte heller fräst eller morrat åt honom(vad jag har kunnat se).
Chleo verkar vara tröttare idag också men han har knappt slickat på såret! :)
Jag ska krama kissarna från dig!
 
Eftersom mina är kullsyskon lät jag kastrera både honan och hanen samtidigt, så vi skulle slippa problemet med att en av dom var dålig och den andre pigg :)

Hanen mådde prima efter opatationen. Han var lite slö en timme efter hemkomsten, men sedan var han oförskämt pigg och rusade runt som vanligt. Ingen krage behövde han, och han slickade ingenting på såret.

Tjejen var dock ganska dålig. Hon pendlade mellan våran stora säng och vattenskålen, och jag tyckte så synd om henne! Första dygnet reste hon sig inte, bara sov. Drack först när man lyfte fram henne till skålen. Hon kunde inte gå ordentligt med kragen heller, utan strök sig emot väggarna och fastnade i allt. Plus att hon bara kunde svänga vänster av någon konstig anledning, så skulle hon till höger fick hon göra en stor vänsterkurva först :p :D Sambon retande henne, han tyckte att hon såg ut som en gammal vevgrammofon. "Får du in VIASAT?" Elakingen :mad: Men efter runt fem dagar redan tog vi bort tratten, den var så besvärlig. Då när vi tog bort den gjorde den ingen nytta längre, hon hade frisknat till såpass att hon kunde nå såret ändå, fast tratten var på.
 
Elaka sambo! :mad: :D
Stackars lilla kisse, hur gammal var hon när hon kastrerade sig om hon bara vägde 2 kilo?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 008
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 476
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 640
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp