Bukefalos 28 år!

Jag är med barn

Kratus

Trådstartare
Filmen alltså, med Magnus Härenstam från 70-talet. :p
Sitter och slötittar och förundras lite över hur det fungerade på den tiden. Kom verkligen BVC hem och ställde massa frågor mm till nyblivna föräldrar? Verkligen inspekterade att man kunde ta hand om sitt barn?
Det görs väl inte nu för tiden, eller?
 
Sv: Jag är med barn

Vet inte hur det är generellt men barnmorskor från vissa BVC gör hembesök efter man fått barn. Första mötet efter man fått barn tar en del hemma hos de nyblivna föräldrarna istället för på BVC. Det handlar väl inte så mycket om inspektion utan om att det är mindre stressigt så.
 
Sv: Jag är med barn

Aha, fast just i filmen så kändes det som en regelrätt inspektion, för att fastställa att de var lämpliga som föräldrar. Möjligt att det bara var jag som upplevde det som så dock. :angel:
 
Sv: Jag är med barn

Vi fick hembeök, det gör de här & det är ju trevligt tycker jag.
Men de läger sig inte i hur man har det hemma, de skulle absolut inte bete sig som i filmen om man säger så, så var inte orolig:)
 
Sv: Jag är med barn

Här görs hembesök av BVC samma vecka som man kommer hem från BB. Men det är nog mer för man ska slippa åka till BVC det första man gör? För barnet bör ju vägas/mätas regelbundet i början så man ser att det ökar i vikt och genom att BVC kommer hem till föräldrarna så slipper dom ju åka/gå dit första gången.

Våran BVC sköterska pratade om allt möjligt och gav oss en massa broschyrer, det var mkt info att ta in på en & samma gång...nästan lite för mkt. Hurvida vi klarade av att sköta bebisen, säkerheten osv tror jag inte hon var ute efter att kolla. För hon tittade aldrig på ev skötbord, säng osv, vi satt bara i köket och pratade.
 
Sv: Jag är med barn

Nu bor jag visserligen på Irland men här kom de hem flera gånger, en gång i veckan första månaden fast lite mer till mej eftersom jag hade problem med amningen. Jag antar att de kollar så att allt står rätt till, att man klarar av att sköta barnet och så, samtidigt som de är där för att jag ska kunna fråga om sånt jag behöver. Tyckte det var jätteskönt att ha dem då jag verkligen inte var i form att åka någonstans just då :D
 
Sv: Jag är med barn

Det var säkerligen så att föräldrar då, IRL, upplevde det som regelrätt inspektion.
 
Sv: Jag är med barn

När BVC hade varit hos oss på hembesök var jag naturligtvis nyfiken på vad de egentligen kollar på - mer än barnet, alltså. Så jag frågade en släkting som jobbar på en BVC och hon skrattade lite och sa skämtsamt att det som de kanske skulle reagera på var om hemmet typ bestod av en tom lägenhet med en madrass på golvet, eller så. Och det får man väl hoppas.
 
Sv: Jag är med barn

Jag vet iallafall att dom kom hem till oss när jag var nykläckt (-86) för mamma och pappa höll på att renovera då,så pappa låg och spikade golv hela natten innan,för han var rädd att dom skulle komma och ta mig annars ifall vi hade jordgolv i köket! :rofl:
 
Sv: Jag är med barn

Japp, de gjorde hembesök så fort jag kom hem från BB efter 1 vecka som det var då. Hon kollade barnet och frågade allmänt om det var några problem med nåt. Tyckte det var skönt med en kunnig människa då man själv var förstagångsföderska och visste nada om barn. Detta var i mitten av 60-talet, idag finns säkert ingen sån "service".
 
Sv: Jag är med barn

Svarar lite allmänt till alla:

Tack för alla svar, för det första. :bow:

Om det är såna trevliga besök som ni säger så är det säkert mycket bra och skönt för föräldrarna att slippa åka in till BVC. Synd isf att det inte är så överallt längre vad det verkar. Måste ha varit väldigt skönt att slippa den stressen att packa ihop barn mm för att ta sig in till BVC.

Jag kommer iaf inte att oroa mig för några "inspektioner" då jag inte planerar att få några barn. :angel: Men man blir ju iaf nyfiken och kan tycka att det är intressant att jämföra barnavård nu och då. :idea:
 
Sv: Jag är med barn

Men fortfarande lever vården kvar i detta med att ha en viss övergripande medborgarkontroll. Bland annat reagerade jag på att bvc ville veta och skrev in i journalen vad jag och sambon vägde, jag antar att de vill ha nån statistik på kopplingen mellan vårt barns vikt och vår vikt. Men det tyckte jag var lite väl "pappa staten". Likaså skriver de in vad man har för yrke vilket också känns ganska ovidkommande.
 
Sv: Jag är med barn

Till oss har det vart hem 4 gånger.
3 ggr från BB på väg och sen var de hit från BVC 1 gång för att väga och ge en massa info, de har aldrig kollat runt och är BVC var här var vi bara i köket.

Läser en hel del bloggar och det är vissa som haft BVC på besök fler gånger men inte av negativa anledningar eller vad man ska kalla det.
 
Sv: Jag är med barn

Här gjordes hembesök. Men inget förhör eller inspektion. :D
Fast jag är rätt övertygad om att en liten del av hembesöket ändå handlar om att "kolla" lite.... för om de ser något som är konstigt/fel så reagerar de säkert (och ska naturligtvis göra det!).

Att gå till BVC är ju (som all vård) frivilligt. De frågar ju ofta där också dels om barnets utveckling och påminner också om säkerhetsaspekter, att det är viktigt att barnet får ligga på golvet, vara utomhus mm. Men jag funderar ibland hur de egentligen gör när/om några föräldrar väljer att inte gå till BVC? Någon som vet kanske?
 
Sv: Jag är med barn

Bland annat reagerade jag på att bvc ville veta och skrev in i journalen vad jag och sambon vägde, jag antar att de vill ha nån statistik på kopplingen mellan vårt barns vikt och vår vikt.

Aha! Jag har sett att det i vår sons Hälsojournal finns en sida där man kan fylla i mammas och pappas vikt, men oss har de aldrig "registrerat" faktiskt.

Yrke frågade de oss om när vi skrev in oss hos BM under graviditeten. Men det föll sig ju mer naturligt på något sätt. Att de rent allmänt bad oss berätta för att få veta hur vi kände, hur vi såg på att bli föräldrar, hur kontakten är med våra egna föräldrar mm.
 
Sv: Jag är med barn

Björk skrev:
Men jag funderar ibland hur de egentligen gör när/om några föräldrar väljer att inte gå till BVC? Någon som vet kanske?

När min mamma fick min lillebror var hon bara till BVC för vaccinering. (Och då mätte och vägde de oxå)

mino skrev:
Bland annat reagerade jag på att bvc ville veta och skrev in i journalen vad jag och sambon vägde, jag antar att de vill ha nån statistik på kopplingen mellan vårt barns vikt och vår vikt.

Jag fick gå till skolsyster och väga mig fler gånger i veckan i 7an för de trodde jag hade anorexia fram till skolsköterskan frågade mina föräldrar hur långa de var och hur mkt de vägde och när min mamma fick mens. Så jag tycker det är bra.
Min pappa är närmare 180cm lång och jag vägde nästan lika mkt som honom när jag åkte in till förlossningen ;)
 
Sv: Jag är med barn

Det här blev ju riktigt intressant! :D

Har aldrig reflekterat över hur allt funkar kring detta innan, men hade väl nån uppfattning om att man åkte in på regebundna kontroller (typ nån gång om året) för vägning och mätning som sen fortsatte hos skolsköterskan. :o Ja, och så förstås vaccineringen.

Det enda jag vet från min egen babytid var att jag var så liten (vägde 2800 vid födseln) att BVC ville att mamma skulle väcka mig flera ggr för att mata mig. Men sen så fick hon bättre "direktiv" som sa att det var bättre att jag fick sova, jag skulle ändå vakna när jag behövde äta osv.
 
Sv: Jag är med barn

När min mamma fick min lillebror var hon bara till BVC för vaccinering. (Och då mätte och vägde de oxå)

"Hände" något då? Hörde BVC av sig och undrade varför de inte kom dit? Blev det någon annan "konsekvens"?
 
Sv: Jag är med barn

Det här blev ju riktigt intressant! :D

Har aldrig reflekterat över hur allt funkar kring detta innan, men hade väl nån uppfattning om att man åkte in på regebundna kontroller (typ nån gång om året) för vägning och mätning som sen fortsatte hos skolsköterskan. :o Ja, och så förstås vaccineringen.

Mja, den första månaden ungefär så går man dit en gång i veckan för att kolla vikt och längd (och huvudmått). Och det är nog rätt bra för då upptäcker man ju snabbt om barnet inte går upp i vikt tex (man kan ju ofs väga hemma istället om man nu vill det. Men då måste man ju skaffa en våg också). Vår son gick upp mellan 400-500 gram per vecka de första veckorna (o växte ungefär 1 cm i veckan.) Min far räknade ut att om tillväxttakten fortsatte i den stilen skulle han vara kring 4 meter lång och väga kring 250 kg som 4åring (eller nåt sånt). ;) :rofl:

Sen när viktkurvan "planar ut" och man vet att amning/matning fungerar så blir besöken mer sällan. Vi har varit totalt 10 ggr på BVC (inklusive hembesöket) under de första 6 månaderna. Nu är nästa besök någon gång kring 8 månader, sen är det vid 10 månader, därefter 12 och därefter 18 månader. Det är ju inte alltid "bara" viktkontroll. Det rör sig om vaccinationer, hörselkoll, utvecklingskontroll, läkarkontroll (två gånger har läkaren kollat på sonen efter hemgång från BB).

Vi hade ju själva kunnat tacka nej till vissa besök, men vi har följt det som BVC erbjudit oss.
 
Sv: Jag är med barn

Hurvida vi klarade av att sköta bebisen, säkerheten osv tror jag inte hon var ute efter att kolla. För hon tittade aldrig på ev skötbord, säng osv, vi satt bara i köket och pratade.

det gjorde de på vårat hembesök. Barnvagnen, sängen, leksaker, brandvarnare, allt inspekterades, kändes nästan som en kränkning, ville slänga ut kärringen. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 308
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 461
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 630
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp