Bukefalos 28 år!

Jag är med barn

Sv: Jag är med barn

"Hände" något då? Hörde BVC av sig och undrade varför de inte kom dit? Blev det någon annan "konsekvens"?

När jag fick mitt tredje barn gick jag endast några gånger på BVC precis i början och sen på de större kontrollerna och vaccinationerna .Delvis pga att jag flyttade till en annan ort och inte gillade BVC där och sen flyttade vi utomlands , det var aldrig någon som hörde av sig eller försökte få oss dit.Hon föddes -91
När jag fick mitt första barn -86 ringde de faktiskt och jagade mig för att jag inte kom ofta nog och var måttligt intresserad av deras maamma grupper ,men inget hände ju om jag inte ville komma .Det är helt frivilligt.
 
Sv: Jag är med barn

BVC-syster svarar :D
Jag gör hembesök hos alla lite efter hemkomsten från BB. Då väger/mäter vi inte. Bara delar ut broschyrer, fyller i barnets journal (jag fyller i föräldrarnas telnr, personnr, yrken men inte vikt/längd). Samtalet utgår från det som står under "hälsosamtal" i journalen, det är barnets utveckling, barnsäkerhet, livet med den nya familjen, maten osv. Det anpassas till föräldrarnas situation, en som fått 5:e barnet behöver såklart inte lika mkt info. Kontroll av hur det ser ut i hemmet? Nej. 99,99% av alla människor har ju ett s k normalt hem. Däremot pratar jag barnsäkerhet vid varje bokat möte med föräldrarna, ända till 4 års ålder.
BVC är frivilligt, en del väger "100" ggr och andra väger bara inför vaccinationerna. Jag vill träffa alla som fått nyfödda och hittills har ingen nekat att träffas. I vårt område har ingen nekat vaccinationer heller (utom något enstaka väldigt allergiskt barn men det är ju en annan sak). Ingen har heller nekat 3- el 4-årskontrollerna som vi gör. Jag informerar alltid om att BVC är helt frivilligt.
 
Sv: Jag är med barn

det gjorde de på vårat hembesök. Barnvagnen, sängen, leksaker, brandvarnare, allt inspekterades, kändes nästan som en kränkning, ville slänga ut kärringen. :crazy:

Det var jag rädd för att de skulle göra hos mig och att jag skulle bli sur ... men vi satt bara i soffan och pratade medan Elina sov i vaggan bredvid oss :D Jag är jättenöjd med BVC och sköterskan! Hon frågar mer om hur saker känns för OSS och om vi funderar på något och om bebisen skriker mycket och om vi isåfall lyckats klura ut varför, sen ger hon oss tips och styrka!
Både jag, pappan och Elina tycker det är kul med BVCbesök, vi har gått först varje och sen varannan vecka, men så vägde hon bara 2350 g när hon föddes också!
 
Sv: Jag är med barn

Mmmm..... och föräldrarnas yrke...... Jag ifrågasatte det 86 och framhärdade att de ville veta. Restaurangchef svarade jag då. "Det är väl inget att skämmas för!" blev svaret.

Håhåjaja.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 323
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 747
Senast: Nixehen
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 716
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp