Jag är så allergisk :( Vad använder ni?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har varit ganska förskonad från allergi i många år då jag varit så sjuk att utevistelsen bara har blivit till och från bilen typ. Nu kan jag äntligen vara ute och njuter i fulla drag av min nyvunna frihet men det hade varit ännu bättre utan allergi. Vad finns det mot allergi idag? Vad är bra? Jag tänker att på åtta år borde det ha hänt endel?
Jag använder tabletter, desloratadine 5 mg men de hjälper inte alls efter 12 timmar och jag önskar att jag fick bättre effekt de timmarna det hjälper. När grannen slår ensilage och sambon klipper gräs får jag till och med hosta och jobbigt att andas (inte astma svårt utan just jobbigt) i flera dagar efter trots att jag inte är ute just när det sker. Ögonen svider, kliar och känns svullna, näsan är helt igentäppt och jag hostar och hostar :( Jag lär bli tvungen att åka till vårdcentralen men jag kommer knappast få tid idag och behöver klara helgen.

Tips på både receptfritt och på allergimedicin som kräver recept tas tacksamt emot :)
 
Jag kör med Nasaleze i kombination med Zyrlex. Det fungerar ok. Blir jag jättetäppt tar jag kortisonspray innan jag tar Nasaleze. Sedan tar jag astmamedicin också för att få luft :meh:

Tack och lov (peppar, peppar) så är jag inte allergisk mot gräs. Bara träden är färdig så är det klart.
 
Nasaleze låter ju intressant! Zyrlex tog jag förr men det hjälper tyvärr inte på mig. Kortisonspray har jag men jag får näsblod efter två dagars användning så det blir inte så bra :meh:

Jag hittade en gammal buventol easyhaler och oj vad det blev lätt att andas efter en dos :banana:
 
Nasaleze låter ju intressant! Zyrlex tog jag förr men det hjälper tyvärr inte på mig. Kortisonspray har jag men jag får näsblod efter två dagars användning så det blir inte så bra :meh:

Jag hittade en gammal buventol easyhaler och oj vad det blev lätt att andas efter en dos :banana:

Jag är inte bra på mediciner. Har just fattat att jag inte bara är förkyld.. ;)

Däremot kan du testa stryka mjölkprodukter.
Det är tydligen vanligt att man genom det kan minska sina allergiska symptom så.
Funkar på mig och ännu bättre på sambo som var betydligt sämre än mig(allergi, astma etc som idag är borta).
 
Jag är jätteallergisk och har infektions-, ansträngnings- och allergisk astma - äter medicin året runt men värst är björkpollensäsongen.
I år bytte jag tillbaka till desloratidin och fick rekommendationen att prova att ta fler så länge jag inte inte blir för trött (vet att vänner har 4 st / dygn som max). När det var som värst tog jag 3 st. fördelat över dygnet - jag blir tröttare av allergin än av medicinen. (Har inte riktigt vågat byta sort helt eftersom jag inte får huvudvärk av dessa). Till detta tar jag montelukast, som ska hjälpa mot allergisk astma och minskar känslan av att hela ansiktet är igentäppt. Har även pulmicort och ventolin (klarar inte bricanyl) och tar nasonex (eller den billigare mommox) om jag blir för täppt och livostin ögondroppar om ögonen kliar. Ja och så har jag fått två kortisonsprutor i år med. (trots detta så hade jag en månad när jag var helt förstörd, inte helt bra när man försöker bli klar med en uppsats och inte kan tänka... läkaren börja mumla om allergivaccinering). Montelukasten förändrade mitt liv helt när jag började med den (men är receptbelagd)! Livostin fungerar bra att använda när ögonen börjar klia, hjälper typ direkt. Kan du kanske få "tillåtelse" via telefon att öka dosen desloratidin?
 
Jag är inte bra på mediciner. Har just fattat att jag inte bara är förkyld.. ;)

Däremot kan du testa stryka mjölkprodukter.
Det är tydligen vanligt att man genom det kan minska sina allergiska symptom så.
Funkar på mig och ännu bättre på sambo som var betydligt sämre än mig(allergi, astma etc som idag är borta).

Det är vidrigt :crazy: Det tog mig ett antal år att inse skillnaden med :angel: Nu har jag däremot inga problem med att skilja det åt.

Ja det var ett bra tips egentligen men jag äter redan minimalt med sådant. Jag är laktosintolerant dessutom så vanlig mjölk går bort helt. Äter jag "mycket" mjölkprodukter en dag så handlar det om några dl laktosfri yoghurt.

Jag tror ärligt talat att min kropp har fått en chock av allt allergent som den inte har utsatts för på så många år och att det är därför jag blivit så allergisk nu.
 
Jag är jätteallergisk och har infektions-, ansträngnings- och allergisk astma - äter medicin året runt men värst är björkpollensäsongen.
I år bytte jag tillbaka till desloratidin och fick rekommendationen att prova att ta fler så länge jag inte inte blir för trött (vet att vänner har 4 st / dygn som max). När det var som värst tog jag 3 st. fördelat över dygnet - jag blir tröttare av allergin än av medicinen. (Har inte riktigt vågat byta sort helt eftersom jag inte får huvudvärk av dessa). Till detta tar jag montelukast, som ska hjälpa mot allergisk astma och minskar känslan av att hela ansiktet är igentäppt. Har även pulmicort och ventolin (klarar inte bricanyl) och tar nasonex (eller den billigare mommox) om jag blir för täppt och livostin ögondroppar om ögonen kliar. Ja och så har jag fått två kortisonsprutor i år med. (trots detta så hade jag en månad när jag var helt förstörd, inte helt bra när man försöker bli klar med en uppsats och inte kan tänka... läkaren börja mumla om allergivaccinering). Montelukasten förändrade mitt liv helt när jag började med den (men är receptbelagd)! Livostin fungerar bra att använda när ögonen börjar klia, hjälper typ direkt. Kan du kanske få "tillåtelse" via telefon att öka dosen desloratidin?

Men åh vad bra att man kan ta fler! Då klarar jag nog helgen :) Ringer 1177 och kollar med dem :)

Lider med dig att du har det så jobbigt :(
 
Singulair tar jag! Måste få hylla det lite. Det verkar inte snabbt men kommer man ihåg att ta en om dagen så.. Har inte haft några känningar alls av allergin i år förrän idag när det blåser riktigt kraftigt, soptunnan drog just iväg :cautious: och då är jag relativt känslig med svullen hals, täppta luftvägar, rinnande ögon och näsa i några månader i vanliga fall.

Har provat cetrizin, aerius, i princip allt receptfritt typ nässprayer och tabletter och så duact som är bra mot mer akuta besvär och detta är den enda förutom duact som jag inte blir trött av!
 
Jag tar Pulmicort, Singulair (montelukast), Aerius (desloratadin) och Nasonex. Allt på recept. Pulmicorten har min nya läkare bytt ut till något annat som skulle vara bättre men har inte hämtat ut det än. Har i år insett att jag måste börja med ögondroppar också, för årets björksäsong var riktigt tuff för ögonen. Faktiskt var det de enda besvären jag hade. Nu laddar jag om inför gräset :grin:
 
Nasaleze låter ju intressant! Zyrlex tog jag förr men det hjälper tyvärr inte på mig. Kortisonspray har jag men jag får näsblod efter två dagars användning så det blir inte så bra :meh:

Jag hittade en gammal buventol easyhaler och oj vad det blev lätt att andas efter en dos :banana:
Jag tar Aerius, Tavegyl , Atarax, Teldanex mot utslag och Bricanyl Pulmicort mot astma. Inga problem med ögon och näsa, än. Tabl var tredje timme när det är som värst annars 5 om dagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: MJLee
·
Småbarn Hej. Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 034
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp