Så trött... Brist?

Monstermom

Trådstartare
Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och jag måste vila en stund. :(

Jag har dåligt B-vitaminupptag och äter kontinuerligt tabletter för det, jag vet att man kan bli trött av B-12-bristen men det har känts annorlunda/fler saker när jag varit nere på riktigt låga värden på det. Jag känner inte igen den här tröttheten. För några år sedan (tre kanske) fick jag D-vitaminbrist, då var jag enormt trött också, men blev också ständigt sjuk (infektionskänslig alltså) och var väldigt förvirrad och glömsk (tar extra D-vitamin också numer). Med mera, men min poäng är alltså att det här inte känns likadant som något av det jag har erfarenhet av. Men idag insåg jag att det måste vara något som är fel faktiskt. (Nu igen...) På en vanlig promenad med hunden måste jag stanna flera gånger och flåsa, och bara vila. Jag har för all del astma, men den är under kontroll och jag var verkligen bara andfådd (inte svårt att andas alltså). På en cykelväg i platta Skåne! :(

Det ska ju inte kunna vara så, och det fick mig att inse att det här har kommit smygande och jag har lagt märke till det men inte medvetet eller hur man ska säga... Senast igår på en annan hundpromenad fick jag kämpa som en tok för att hinna med mitt promenadsällskap, jag såg henne sakta in och till och med stanna flera gånger medan jag själv kände det som om vi var ute och sprang. :o Jag filmar också min hundträning och har tänkt på de senaste veckorna när jag går igenom filmerna att jag ser ut som att jag rör mig i kall sirap, det går jättesakta!
Och så tröttheten, och eländes tröttheten. Och tröttheten ovanpå det. :cautious:

Min första tanke (först nu, alltså) är järnbrist? Främst för att det har varit på tapeten förut när jag mått dåligt, men så har det visat sig vara annat. Jag tar blodprov regelbundet (en eller två gånger per år tror jag, jag har faktiskt inte koll utan knatar bara iväg när jag får ett brev hem :o) och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig fundera på om järn kan vara rätt spår? Senaste labbsvaret jag kan hitta är från i våras. Jag antar att "P-ferritin" är järn? På den raden står det 20 μg/L, jag antar att det inte är alarmerande (då hade väl läkaren reagerat redan då), men är det lågt? Jag har försökt leta fram info själv men jag blir inte klok på det, förlåt! (Jag kanske kan skylla på att jag är för trött? :D)
Jag har lite ont i kroppen men känner egentligen ingen sjukdomskänsla. Jag är bara trött. Jättetrött, jämt. Och känner mig som att jag kämpar mig igenom sirap, i uppförsbacke.

Jag ska såklart prata med läkare/ta nytt blodprov, men jag vet ju sen tidigare att det tar ett tag att få tid, att få svar, och att behandlingen börjar verka. Om det skulle vara järnbrist är det ju enkelt att börja ta lite järn själv redan nu, och förhoppningsvis börja må bättre lite snabbare... Jag menar inte några höga, kompenserande doser nu alltså, utan bara börja ta ett vanligt järntillskott i normal dos så länge.
 
Jag kan nog inte hjälpa så himla mycket kring järnvärden osv men min första tanke var: sköldkörteln?
Har ni kollat upp det?

Nu mår jag ungefär som du verkar må (sirap känns som mitt andranamn) och där tror vi att sköldkörteln är en del av problemet. Jag säger inte att det måste vara så för dig, men att det kanske kan vara värt att fundera över?
 
Jag tror jag tar de värdena regelbundet också (finns problem i släkten), på samma labbsvar finns även P-FT4 och P-TSH vilket väl är de prover man tar för sköldkörteln? Dessa är 16 respektive 2,2, vet inte vad det ska vara(?) men hyfsat säker på att läkaren nämnde att de var OK?

, vill säga, saker kan ju ha ändrats sedan i våras såklart! Men jag känner mig psykiskt oförändrad, vilket väl rimmar illa? Alltså jag är ju just trött, men jag är inte nedstämd eller har svårt att engagera mig i saker.
 
Om värdet 2,2 är TSH värdet så ligger det ganska högt. De nya gränsvärdena för TSH ligger på 2,5. Ligger man över det anses man alltså ha hypotyeros.
Min läkare på endokrin säger att ett bra värde ligger kring 1,0.
( Blir behandlad för hypertyreos)
 
Om värdet 2,2 är TSH värdet så ligger det ganska högt. De nya gränsvärdena för TSH ligger på 2,5. Ligger man över det anses man alltså ha hypotyeros.
Min läkare på endokrin säger att ett bra värde ligger kring 1,0.
( Blir behandlad för hypertyreos)

Ja, P-TSH är 2,2 mIE/L... Säger mig ingenting, men det låter ju inte bra om det är högt! :(
 
Har du andra symptom som kan stämma in på sköldkörtelproblem?

Inte något jag tänkt på. Jag mår egentligen som vanligt, förutom att jag är så hjälplöst trött! Jag har inte superkoll vad det är för symtom som hör ihop med sköldkörteln (och en googling verkar vilja få mig att tro att precis allt, från nageltrång till tomtar på loftet, beror på sköldkörteln :cautious:), men håravfall och nedstämdhet hör väl dit och det tycker jag inte passar in på mig.

Det blir ju knepigt när man ska sitta och "känna efter", det är ju lätt hänt att man känner efter lite för mycket, så att säga. :D
Men nej, jag är nog just "bara" trött. Det plus att ögonen känts mysko ett tag, men jag gissar att jag behöver nya glasögon helt enkelt.
 
Inte något jag tänkt på. Jag mår egentligen som vanligt, förutom att jag är så hjälplöst trött! Jag har inte superkoll vad det är för symtom som hör ihop med sköldkörteln (och en googling verkar vilja få mig att tro att precis allt, från nageltrång till tomtar på loftet, beror på sköldkörteln :cautious:), men håravfall och nedstämdhet hör väl dit och det tycker jag inte passar in på mig.

Lite så är det väl, det är inte helt enkelt att hitta klara symptom utan det är ofta diffust och sammanlagt.

Jag hittade en lista på vad som kan vara symptom:

Kronisk trötthet, utmattning, depression, sömnproblem, dålig återhämtningsförmåga, dålig uthållighet.
Huvudvärk, migrän, glömska, "hjärndimma", koncentrationssvårigheter, tankesvårigheter, förvirring.
Muskelvärk, ledvärk, muskelkramper, ledstelhet, stickningar i händer, domningar i fötter, "kuddar" under fötterna, svullnader, reumatisk värk.
Torr och fjällig hud, utslag, eksem, akne, pigmentation i hudveck, sämre hårkvalitet, ökat håravfall, bortfall av yttersta delarna av ögonbrynen, sköra naglar, räfflade naglar, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader under ögonen, ”tunga” ögonlock.
Syn- och hörselproblem, tinnitus, torra/grusiga ögon, överkänlighet för ljud och ljus, yrsel.
Försvagad puls, hjärtklappning, långsam hjärtrytm, astma, andfåddhet.


Det känns som en del av dina problem återfinns däri? Alltså, det finns ju hur mycket symptom som helst och vad en drabbas av är ju högst personligt (så det behöver inte vara nedstämdhet som märks tydligast), men det låter ju ändå som om det kan vara värt att prata lite med din läkare om dina värden.
 
Du säger att ögonen är konstiga och att du tror att det är glasögonen. Det kan ju faktislt vara så att det är just det spm är problemet. Har du glasögon på heltid?? Ju sämre glas du har ju mer får ju dina ögon jobba och det är jätte jobbigt för huvudet vilket ofta resulterar i trötthet. Min sambo var som du ett tag, han va lite som Ior från Nalle Puh, långsam, seg, trött tills han fick nya brillor, helt plötsligt var det som att dela hiset med duracell kaninen. Så testa att gå till optikern,och även om det inte är lösningen så kan det ju vara bra för dig :-)
 
Nu är jag såklart färgad av egna erfarenheter, men dina symptom kan stämma in på diabetes. Både trötthet och synproblem. Den typ av trötthet du beskriver är typisk för obehandlad diabetes. Högt blodsocker ger tryck i ögonen som ger förändrad (försämrad) syn.

Sötsug, törst och viktnedgång är också typiskt för diabetes, men det finns andra saker också och man måste såklart inte märka av allt... Kanske kan vara värt att kolla upp blodsockret för att se om det ger några ledtrådar?
 
Lite så är det väl, det är inte helt enkelt att hitta klara symptom utan det är ofta diffust och sammanlagt.

Jag hittade en lista på vad som kan vara symptom:

Kronisk trötthet, utmattning, depression, sömnproblem, dålig återhämtningsförmåga, dålig uthållighet.
Huvudvärk, migrän, glömska, "hjärndimma", koncentrationssvårigheter, tankesvårigheter, förvirring.
Muskelvärk, ledvärk, muskelkramper, ledstelhet, stickningar i händer, domningar i fötter, "kuddar" under fötterna, svullnader, reumatisk värk.
Torr och fjällig hud, utslag, eksem, akne, pigmentation i hudveck, sämre hårkvalitet, ökat håravfall, bortfall av yttersta delarna av ögonbrynen, sköra naglar, räfflade naglar, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader under ögonen, ”tunga” ögonlock.
Syn- och hörselproblem, tinnitus, torra/grusiga ögon, överkänlighet för ljud och ljus, yrsel.
Försvagad puls, hjärtklappning, långsam hjärtrytm, astma, andfåddhet.


Det känns som en del av dina problem återfinns däri? Alltså, det finns ju hur mycket symptom som helst och vad en drabbas av är ju högst personligt (så det behöver inte vara nedstämdhet som märks tydligast), men det låter ju ändå som om det kan vara värt att prata lite med din läkare om dina värden.
Där kunde jag bocka av väldigt många symptom och ja, jag har problem med hypotyreos.
 
Nu är jag såklart färgad av egna erfarenheter, men dina symptom kan stämma in på diabetes. Både trötthet och synproblem. Den typ av trötthet du beskriver är typisk för obehandlad diabetes. Högt blodsocker ger tryck i ögonen som ger förändrad (försämrad) syn.

Sötsug, törst och viktnedgång är också typiskt för diabetes, men det finns andra saker också och man måste såklart inte märka av allt... Kanske kan vara värt att kolla upp blodsockret för att se om det ger några ledtrådar?

Stämmer även bra in på den sjukdomen jag har men jag vill inte skrämma upp någon.

TS har du tagit ett simpelt CRP på sista tiden? Du kan ha någon luftvägsinfektion som ställer till det, jag mådde som sämst när jag hade lunginflammation, bara att ta sig runt huset med hunden tog mig 20 min. Den sträckan tar normalt sett 3 min!

Uppsök en läkare och be dom lyssna på dina lungor och ta en CRP på dig, dom kommer nog även vilja ta fler prover ska du se med tanke på att du haft detta så länge.
 
Be läkaren att kolla fritt T3 hormon med. Ibland kan T4 se rätt ok ut, men när man kollar T3 så ser man att sköldkörteln inte omvandlar tillräckligt mkt T4 till T3. Kunskapen hos läkare är tyvärr låg ang detta, vissa vet inte ens vad T3 är....

Men T3 är det aktiva hormonet som kroppen faktiskt använder, jag kan tycka att det är viktigare att kolla det.
 
Lite så är det väl, det är inte helt enkelt att hitta klara symptom utan det är ofta diffust och sammanlagt.

Jag hittade en lista på vad som kan vara symptom:

Kronisk trötthet, utmattning, depression, sömnproblem, dålig återhämtningsförmåga, dålig uthållighet.
Huvudvärk, migrän, glömska, "hjärndimma", koncentrationssvårigheter, tankesvårigheter, förvirring.
Muskelvärk, ledvärk, muskelkramper, ledstelhet, stickningar i händer, domningar i fötter, "kuddar" under fötterna, svullnader, reumatisk värk.
Torr och fjällig hud, utslag, eksem, akne, pigmentation i hudveck, sämre hårkvalitet, ökat håravfall, bortfall av yttersta delarna av ögonbrynen, sköra naglar, räfflade naglar, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader under ögonen, ”tunga” ögonlock.
Syn- och hörselproblem, tinnitus, torra/grusiga ögon, överkänlighet för ljud och ljus, yrsel.
Försvagad puls, hjärtklappning, långsam hjärtrytm, astma, andfåddhet.


Det känns som en del av dina problem återfinns däri? Alltså, det finns ju hur mycket symptom som helst och vad en drabbas av är ju högst personligt (så det behöver inte vara nedstämdhet som märks tydligast), men det låter ju ändå som om det kan vara värt att prata lite med din läkare om dina värden.

Jag menade alltså inte att det var nonsens för att det har så många symtom, bara att jag tycker listan blir meningslös? Jag menar, hur många kan läsa en lista på möjliga hypotyreossymtom och tänka "nä, där passar ingenting"? Jag tror säkert att det kan stämma att allt det där är symtom, det är bara att när man har för många (och rätt diffusa) symtom så blir det liksom en lista på att vara vid liv... :crazy:

Det finns absolut saker som passar in! Det är dock rätt få som är nya. Men självklart är det något att be läkaren titta/fundera på. :up:

Du säger att ögonen är konstiga och att du tror att det är glasögonen. Det kan ju faktislt vara så att det är just det spm är problemet. Har du glasögon på heltid?? Ju sämre glas du har ju mer får ju dina ögon jobba och det är jätte jobbigt för huvudet vilket ofta resulterar i trötthet. Min sambo var som du ett tag, han va lite som Ior från Nalle Puh, långsam, seg, trött tills han fick nya brillor, helt plötsligt var det som att dela hiset med duracell kaninen. Så testa att gå till optikern,och även om det inte är lösningen så kan det ju vara bra för dig :-)

Alltså... Nja. :D

Andfådd och matt av dåliga glasögon!? Det tror jag nog inte riktigt. :p

Jag blir alltså inte trött av att hålla på med något som anstränger ögonen, jag blir trött av fysisk aktivitet. Tvärtrött. Jag kan ha trettio planer när jag sitter i soffan, men så reser jag mig upp och går två steg och hela kroppen bara... Stänger av! :cautious:

Nu är jag såklart färgad av egna erfarenheter, men dina symptom kan stämma in på diabetes. Både trötthet och synproblem. Den typ av trötthet du beskriver är typisk för obehandlad diabetes. Högt blodsocker ger tryck i ögonen som ger förändrad (försämrad) syn.

Sötsug, törst och viktnedgång är också typiskt för diabetes, men det finns andra saker också och man måste såklart inte märka av allt... Kanske kan vara värt att kolla upp blodsockret för att se om det ger några ledtrådar?

Listan på läskiga saker blir läskigare! Matvanor, törst och vikt är dock oförändrade? Jag märker heller ingen skillnad beroende på hur länge sedan jag ätit eller vad jag ätit, om det är något som avgör?

Men visst, också värt att kolla såklart! (Även om jag verkligen hoppas att det inte är något allvarligt. :down:)

TS har du tagit ett simpelt CRP på sista tiden? Du kan ha någon luftvägsinfektion som ställer till det, jag mådde som sämst när jag hade lunginflammation, bara att ta sig runt huset med hunden tog mig 20 min. Den sträckan tar normalt sett 3 min!

Uppsök en läkare och be dom lyssna på dina lungor och ta en CRP på dig, dom kommer nog även vilja ta fler prover ska du se med tanke på att du haft detta så länge.

Jag har haft lunginflammation några gånger (känslig, pga astman), det kändes inte såhär. Jag har ingen sjukdomskänsla alls, det är bara omöjligt att vara aktiv. Med lunginflammation, och tiden efteråt, så har jag känt mig matt och svag konstant, som det är nu så kan jag liksom "vila ikapp" mig ganska snabbt, men så fort jag försöker göra något igen så tar det tvärstopp.

Jag har inte tagit CRP på jag vet inte när, men däremot använder jag PEF-mätare dagligen för att hålla koll på astman och det är inte lungorna som spökar. Min kurva är normal (för årstiden).

*****************

Men visst ska jag till läkare, fick inte tag på tidsbokning idag men det ska bli av närmsta dagarna. Tänkte bara om det var något jag kunde göra själv för att må bättre så länge....
 
Vila? Du kan inte göra så mycket annat så länge du inte vet varför du blir så trött. Jag är trött jämt, sover och vilar mycket och vissa dagar blir det inget gjort men i mitt fall är det pga hjärntrötthet sk fatigue. Det kanske du ska googla på? Finns även muskulär fatigue med och inte bara hjärntrötthet.
 
Ja, fast jag har ju en hund som måste träna och promenera, och saker som måste göras. Klart att jag ju inte kan göra mer än jag faktiskt kan göra, så är det ju. Men det är så frustrerande! :arghh:

Vilandet hjälper ju heller inte. Jag har liksom aldrig vilat klart.
 
Jag menade alltså inte att det var nonsens för att det har så många symtom, bara att jag tycker listan blir meningslös? Jag menar, hur många kan läsa en lista på möjliga hypotyreossymtom och tänka "nä, där passar ingenting"? Jag tror säkert att det kan stämma att allt det där är symtom, det är bara att när man har för många (och rätt diffusa) symtom så blir det liksom en lista på att vara vid liv... :crazy:
Ja alltså jag håller med dig i det stora hela :) Det är diffust och blir liksom många små saker som kan vara vad som helst (vilket säkert är en anledning till att så många har problem men ingen diagnos eftersom det inte är helt enkelt :) ). Och jag menar inte att du nödvändigtvis har problem med sköldkörteln, det är absolut inte meningen att tillskriva dig en diagnos...
 
Vid sköldkörtelproblematik finns det ju några olika varianter på hur sjukdomen ett sig.
Men med ett högt TSH värde brukar t4 ligga lågt.
Tvärtom vid hyper lågt TSH och högt t4 värde.
 
Ja, fast jag har ju en hund som måste träna och promenera, och saker som måste göras. Klart att jag ju inte kan göra mer än jag faktiskt kan göra, så är det ju. Men det är så frustrerande! :arghh:

Vilandet hjälper ju heller inte. Jag har liksom aldrig vilat klart.

Har jag med :crazy:

Gör bara det nödvändigaste hemma, slösa inte energi på att laga mat, köp färdiglagat alt något enkelt att laga. Du bör vara snål med energin tills du får veta varför du är så trött.

Men ja det är frustrerande, man blir galen!
 
Vid sköldkörtelproblematik finns det ju några olika varianter på hur sjukdomen ett sig.
Men med ett högt TSH värde brukar t4 ligga lågt.
Tvärtom vid hyper lågt TSH och högt t4 värde.

Vet du någon bra, tydlig källa som talar om vad de normala (P- för det är vad som är kollat på det här provet) värdena ska vara? Jag blir knäpp av att försöka hitta info. :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 254
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp