Jag är ett problem för mig själv!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 312
E

Egonson

Alltså, jag har fastnat TOTALT i att känna/se efter jämnvikten på ALLT!
Jag sitter och tänker på sånt hela ridturen, ÄR läderna lika långa, ligger sadeln snett, sitter jag snett, har jag lagt schabraket snett, går hästen snett!? :crazy:
Jag blir snart totalt galen på mig själv :devil: :mad:
Vet inte vad jag ska tänka på i stället, försöker men likförbannat kommer det tillbakakrypande..
Har ni några problem med er själva när det gäller ridningen, hänger ni upp er på saker och ting?

Sv: Jag är ett problem för mig själv!

Álin skrev:
Har ni några problem med er själva när det gäller ridningen, hänger ni upp er på saker och ting?

Jag tränar mkt volter och ställningar med mitt sto, och jag tittar bak på svansen och rumpan var o varannat steg! :D För att se om hon har svansen lyft och avslappnad och för att se att hon böjer igenom hela kroppen ordentligt!
Lillsyster höll på att ramla av ponnyn sin igår för hon skrattade så åt mej, menade att andra ryttare fick tillsägelser om att hålla blicken uppåt, medans jag hade problem med att titta framåt öht :cool:

Jag är som dig, sitter och funderar över stigläderlängd, sned sadel?, sned häst?, om jag sitter snett, om vojlocken har glidit iväg så att sadeln ligger direkt mot osv osv..

En annan sak jag har hakat upp mig på är att jag inte litar på min egen känsla av vad som händer. När det känns som om hästen går i öppna t ex så törs jag inte tro på det och har därför svårt att berömma i rätt ögonblick. :crazy:

mvh Anna

Precis, likadant när jag sadlar, måste se till att sadeln är rak, ligger sadelgjorden rätt? Ojoj.. :crazy: :p Sitter ibland och glor ner i manken för att se så att schabraket inte ligger emot och trycker..

Jag håller med om det nedersta du skrev. Jag gör en skänkelvikning över vägen, men jag måste be den jag rider med att kolla om hästen går rätt. Litar inte på min egen känsla där heller.

känner igen det här precis.. jag kollar jämt om sadeln sitter snett.. genom hela ridturen. riktigt jobbigt:crazy:

Jag tycker det gör stor skillnad på vilken typ av häst man rider. ;) När jag hade min tjocka fjording gled sadeln hela tiden, det var jättelätt att hamna snett, men nu när jag har en mkt smalare häst sitter allt där det ska och jag slipper fundera och känna efter så mkt.
Sen hittar man ju alltid nya saker man hänger upp sig på förstås!

Takten är min käpphäst!

Är tölten perfekt fyrtaktig med precisa intervaller mellan varje hovisättning, eller drar den åt tvåtakt? Är galoppen perfekt tretaktig eller finns det fyrtaktsinslag? Är inte traven fyrtaktig? Flyter skritten på i ett jämnt flöde? Det hjälper inte att ha spelat instrument...

Varje gång jag rider kallblod kollar jag att sadeln inte håller på att snurra runt...speciellt i galoppen.
Olika läderlängd har jag dock inge större problem med..hahha,kan ibland märka hur olika dom har varit typ i slutet av lektionen, eller när man kanske byter varv i galoppen, beror ju lite på hästen.

Jag har en häst som har en gammalskada som gör att han kan vara mkt stel och därför se ut som om han haltar...:crazy:Så jag sitter alltid och försöker känna om han går orent eller bara är stel.
Detta kan göra mig hel nojig:cry:
Fast det var värre förrut, nu har jag blivit bättre på att känna skillnad.....

Sån har jag med varit, hade en sadel som inte låg 100 utan pad och den kunde kasa lite, samt var mitt ena läder ett par cm längre än det andra hur man än gjorde. Det fortsatte när sadeln byttes och nya stigläder införskaffades, som nån sorts tvångstanke :p men har nu försvunnit helt...

Hästens sko glappade en ridtur, kändes jättekonstigt så jag ledde hem och ringde hovis som kom och rättade till den (relativt nyskodd) och efter det la jag nog 4 ridturer på att lyssna efter om skon satt löst eller inte...

Vaddå hönsmammig? :angel: :crazy:

Jag tänker inte hela tiden att "undra om det är snett", utan jag tycker att ex. stigläderna alltid är ojämna, att jag sitter mer på ena sittbenet, att hästen går som en banan osv.
Fast vänner säger att lädrena är exakt lika långa, att jag sitter rakt och att hästen är rakriktad.

Ridpassen brukar sluta nu för tiden med att jag gnisslar tänder och kastar iväg stiglädrena, sätter mig om i sadeln och allt blir perfekt:smirk:

Tror att mitt ena ben är längre än det andra...

Jag har hört (länge sedan) att ens ben inte är exakt lika långa. Se på resten av kroppen;
ens högra och vänstra sida skiljer sig lite.

Kan nog stämma, och det gör inte saken bättre att min morsa har synbart olika långa ben:(

Man får väl göra nya hål som passar ens ben perfekt alt. rida utan stigläder (vilket jag älskar att göra, kommer så nära hästen och djupare i sadeln):D

Jo jag känner igen mig mycket väl och jag funderade på helt seriöst att måta stiglädren så det var lika långa. :rofl:
Kolla i ridhus spegeln om hästen spårar och du sitter mitt över! Det gjorde jag då slutade jag att nojja.

Tyvärr har jag inga speglar här, bor och har hästen mitt ute i ingenting, så man får gå på känsla och andras ögon.

Men jag var nyss och mätte mina ben och jag kom fram till en skillnad på 1,5cm ungefär (hö. ben längre). Så det blir minsan att fixa lädrena exakt efter mina ben imorron:D

Att man kan irritera sig så mycket på en sån liten (?) skillnad..

Åhjo, du är långt ifrån ensam, jag har liknande problem själv och ibland är det bara så omöjligt att koncentrera sig för att en massa pedant-tankar dyker upp i huvudet. Just det där med om stiglädren verkligen är lika långa kan jag haka upp mig på en hel ridtur. Mindre kul >.<

Ramn skrev:
Takten är min käpphäst!

Är tölten perfekt fyrtaktig med precisa intervaller mellan varje hovisättning, eller drar den åt tvåtakt? Är galoppen perfekt tretaktig eller finns det fyrtaktsinslag? Är inte traven fyrtaktig? Flyter skritten på i ett jämnt flöde? Det hjälper inte att ha spelat instrument...

Jag håller med!:bow:

Takten talar om för en om allt stämmer - då behövs ingen djup analys! Till er som har problem och oroar er skulle jag rekommendera att fokusera på att rakrikta hästen i ert arbete utomhus först och främst. Är hästen rak och liksidig, och ni rider den i takt så KÄNNER man direkt om hästen är balanserad, och om man själv är det, och kan korrigera.

det är viktigt att inte lockas in i att dra ihop hästen form mässigt för att korrigera, utan snarare balansera upp den och sig själv framåt, med rakriktningen bibehållen. Det jag menar är att man som ryttare ofta kan lockas till att börja "knyckla" med hästens sidor för att få den rak. dvs börja styra bakdelen efter framdelen fast det ska vara tvärt om, börja korva med den på böjt spår för att "få tag" osv. Men grund balansen ska funka på rakt spår och hästen skall kunna bära sig utan uber-stöd från ryttarens hand.

Börja där är mitt tips, man lär sig snabbt känslan.

Ramn skrev:
Takten är min käpphäst!

:D :D Japp så är det, att jag sen glömmer att dra åt sadelgjorden är en helt annan sak.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 218
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 863
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 018
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 153
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur