jag behöver hjälp...

Elinorereijer

Trådstartare
Hej! jag skulle behöva hjälp angående en knöl som uppkommer vid ridning men försvinner. jag har en 19 årig d-ponny som aldrig haft problem med ryggen och vi har en utprovad hoppsadel. men nu på sistonde så har jag märkt att en knöl uppstår efter ridpassen. knölen uppkommer längst ryggraden på vänster sida en bit nedanför manken. knölen försvinner efter 10-15 minuter. har funderat på om det kan vara för att sadeln trycker på just det stället, kan man då för att förhindra att sadeln trycker där genom att använda en tryckfördelande padd eller vad ska jag göra?
 
Om du har haft sadeln ett tag kanske den inte passar längre, en häst kan muskla om sig eller gå upp/ner i vikt på några månader såpass att man behöver byta sadel. Om sadeln trycker hjälper det inte med en padd. Men att det blir på bara en sida av ryggen låter märkligt, om inte annat borde du kontrollera att sadeln inte är knölig i stoppningen, sned eller trasig i bommen.
 
Min häst får en knöl där om shabraket 'veckar' sig (vilket det gör om det inte är väldigt generöst tilltaget kring manken. Min häst är 98% manke).

Tog en hel del huvudkliande innan jag insåg varför min häst fick en sådan knöl samt vilka shabrak det var som funkade/inte funkade.
 
Jag hade en häst som fick så. Det tog många sadelprovningar innan vi hittade rätt och sen började han muskla sig som sjutton när vi hittat rätt. Olika schabrak gav olika mycket svullnad också. Nånstans blir det tryck som orsakar svullnaden så dessvärre är det dags att kasta sig ut i sadeljungeln.
 
Hej! jag skulle behöva hjälp angående en knöl som uppkommer vid ridning men försvinner. jag har en 19 årig d-ponny som aldrig haft problem med ryggen och vi har en utprovad hoppsadel. men nu på sistonde så har jag märkt att en knöl uppstår efter ridpassen. knölen uppkommer längst ryggraden på vänster sida en bit nedanför manken. knölen försvinner efter 10-15 minuter. har funderat på om det kan vara för att sadeln trycker på just det stället, kan man då för att förhindra att sadeln trycker där genom att använda en tryckfördelande padd eller vad ska jag göra?

Byt sadel.
 
Det är inte helt ovanligt med knölar där när kanalen är för smal. Så det är nog bara att byta sadel...
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
552
Senast: Silje
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 971
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195
Utrustning Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig, har hemma en sadel på prov Wintec 500 cc cair. Har ridit i den två ggr och jag älskar den och det verkar...
Svar
6
· Visningar
1 080
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp