Jag blev påkörd av en bil.

parfymflaska

Trådstartare
Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har väjningsplikt. Precis när jag cyklade över rivstartade en bil som stod och väntade på att köra ut och han körde rakt in i mig och min cykel. Jag slungades iväg en bit. Han sa att han tittade efter om det var fritt från bilar och därmed inte såg mig. Han stannade och frågade hur det gått, bad om ursäkt och jag tog hans nummer och reg.nr. på bilen. Sen åkte han. Min sambo hämtade mig och körde mig till akuten. Inget är av men jag har rejält ont i ena axeln och ett knä som fick en smäll.

Jag kan inte jobba idag = inkomstbortfall, jag kommer ju få en räkning från akuten, cykeln behöver ev. behöva gås igenom på verkstad, och jag kommer bli tvungen att köpa busskort eftersom jag inte kan cykla på ett tag med mina skador.

Jag har såklart sjukanmält mig till jobbet och även tagit upp arbetsskadeförsäkringen som ska gälla även på väg till arbetet. Min chef skulle återkomma när han har kollat upp detta.

Jag har också gjort en skadeanmälan till mitt personförsäkringsbolag ang. kroppsskada.

Nu vet jag inte vad mer jag ska göra, vilka rättigheter/skyldigheter jag har. Jag skulle såklart gärna vilja ha ersättning för den ekonomiska skada jag räknar upp ovan.

Någon med koll på vad mer jag ska göra? Ska jag kontakta killen som körde på mig, i så fall säga vad? Vad har jag rätt att kräva? Han körde sin mammas bil om det spelar någon roll, bör jag kontakta mamman?
 
Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har väjningsplikt. Precis när jag cyklade över rivstartade en bil som stod och väntade på att köra ut och han körde rakt in i mig och min cykel. Jag slungades iväg en bit. Han sa att han tittade efter om det var fritt från bilar och därmed inte såg mig. Han stannade och frågade hur det gått, bad om ursäkt och jag tog hans nummer och reg.nr. på bilen. Sen åkte han. Min sambo hämtade mig och körde mig till akuten. Inget är av men jag har rejält ont i ena axeln och ett knä som fick en smäll.

Jag kan inte jobba idag = inkomstbortfall, jag kommer ju få en räkning från akuten, cykeln behöver ev. behöva gås igenom på verkstad, och jag kommer bli tvungen att köpa busskort eftersom jag inte kan cykla på ett tag med mina skador.

Jag har såklart sjukanmält mig till jobbet och även tagit upp arbetsskadeförsäkringen som ska gälla även på väg till arbetet.

Jag har också gjort en skadeanmälan till mitt personförsäkringsbolag ang. kroppsskada.

Nu vet jag inte vad mer jag ska göra, vilka rättigheter/skyldigheter jag har. Jag skulle såklart gärna vilja ha ersättning för den ekonomiska skada jag räknar upp ovan.

Någon med koll på vad mer jag ska göra? Ska jag kontakta killen som körde på mig, i så fall säga vad? Vad har jag rätt att kräva? Han körde sin mammas bil om det spelar någon roll, bör jag kontakta mamman?

Polisanmäla, kanske?
Och självklart kontakta föraren.
 
Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har väjningsplikt. Precis när jag cyklade över rivstartade en bil som stod och väntade på att köra ut och han körde rakt in i mig och min cykel. Jag slungades iväg en bit. Han sa att han tittade efter om det var fritt från bilar och därmed inte såg mig. Han stannade och frågade hur det gått, bad om ursäkt och jag tog hans nummer och reg.nr. på bilen. Sen åkte han. Min sambo hämtade mig och körde mig till akuten. Inget är av men jag har rejält ont i ena axeln och ett knä som fick en smäll.

Jag kan inte jobba idag = inkomstbortfall, jag kommer ju få en räkning från akuten, cykeln behöver ev. behöva gås igenom på verkstad, och jag kommer bli tvungen att köpa busskort eftersom jag inte kan cykla på ett tag med mina skador.

Jag har såklart sjukanmält mig till jobbet och även tagit upp arbetsskadeförsäkringen som ska gälla även på väg till arbetet. Min chef skulle återkomma när han har kollat upp detta.

Jag har också gjort en skadeanmälan till mitt personförsäkringsbolag ang. kroppsskada.

Nu vet jag inte vad mer jag ska göra, vilka rättigheter/skyldigheter jag har. Jag skulle såklart gärna vilja ha ersättning för den ekonomiska skada jag räknar upp ovan.

Någon med koll på vad mer jag ska göra? Ska jag kontakta killen som körde på mig, i så fall säga vad? Vad har jag rätt att kräva? Han körde sin mammas bil om det spelar någon roll, bör jag kontakta mamman?

Jag tror att det är era respektive försäkringsbolag som ska göra upp om ersättning. Dvs din hemförsäkring, han(s mamma)s bilförsäkring? Ange hans namn, telefonnummer och bilens reg nr till försäkringsbolaget. Polisanmälan är nog också bra.

Obs har inte stenkoll men såhär tror jag att det fungerade när jag var med om en cykelolycka för ett par år sedan.
 
Nu har jag gjort en polisanmälan. Supertrevlig och engagerad handläggare hos polisen, det kändes bra. Han tyckte inte att jag ska ringa den som körde på mig, utan ta det via försäkringsbolagen isf.
Ev. kommer jag också kunna rikta skadeståndsanspråk mot honom senare.

Nu är hemförsäkringsbolaget näst på tur att ringa då. Pust!
 
Finns ingen anledning att ringa den som körde på, det är ju dennes försäkringsbolag som sköter allt runt om. Hoppas det går bra för dig!
 
@Cattis_E Jag mår ganska bra ändå. Öm och stel i kroppen men ändå helt okej :-)

@Zata Jag känner till detta, men jag vet inte hos vilket bolag de har trafikförsäkring. Han sa inte det vid tillfället och jag har blivit rådd att inte ringa honom själv.

Nog borde mitt försäkringsbolag kunna kolla upp Det? Det är ju de som betalar ut till mig och sedan kräver hans trafikförsäkring på beloppet om jag har förstått det rätt ?
 
@Cattis_E Jag mår ganska bra ändå. Öm och stel i kroppen men ändå helt okej :-)

@Zata Jag känner till detta, men jag vet inte hos vilket bolag de har trafikförsäkring. Han sa inte det vid tillfället och jag har blivit rådd att inte ringa honom själv.

Nog borde mitt försäkringsbolag kunna kolla upp Det? Det är ju de som betalar ut till mig och sedan kräver hans trafikförsäkring på beloppet om jag har förstått det rätt ?
Tror du ska anmäla direkt till bilens försäkringsbolag. De är enligt lag skyldiga att ge dig ersättning, det är lite annat än ditt bolag som beror på vad som står i ert avtal. Det kan t.ex. innebära att allt inte ersätts och att det dras av för självrisk. Men du kan nog ta hjälp av dem att få reda på vilket bolag bilen har.
Sen kanske man kan få något extra om man har en egen försäkring med riktigt bra villkor för olycksfall?
 
@Cattis_E Jag mår ganska bra ändå. Öm och stel i kroppen men ändå helt okej :-)

@Zata Jag känner till detta, men jag vet inte hos vilket bolag de har trafikförsäkring. Han sa inte det vid tillfället och jag har blivit rådd att inte ringa honom själv.

Nog borde mitt försäkringsbolag kunna kolla upp Det? Det är ju de som betalar ut till mig och sedan kräver hans trafikförsäkring på beloppet om jag har förstått det rätt ?

Ditt försäkringsbolag kan säkert hjälpa dig att kolla upp det. Även polisen kan göra en slagning och se vart bilen är försäkrad.
 
Nu har jag gjort en polisanmälan.
Bra! Det bilisten gjorde var ju livsfarligt och lagvidrigt. Nu gick det bra för dig, tack och lov, men det kunde lika gärna ha slutat illa. Han kunde ha kört över ett litet barn, som ju syns ännu mindre. Jag blir vansinnig över killar som kör på det där viset, rivstartar och revvar som om de äger gatorna. Han ska ha böter och en prick i körkortet!
 
Tror du ska anmäla direkt till bilens försäkringsbolag. De är enligt lag skyldiga att ge dig ersättning, det är lite annat än ditt bolag som beror på vad som står i ert avtal. Det kan t.ex. innebära att allt inte ersätts och att det dras av för självrisk. Men du kan nog ta hjälp av dem att få reda på vilket bolag bilen har.
Sen kanske man kan få något extra om man har en egen försäkring med riktigt bra villkor för olycksfall?

Har dar jag bor anmaler jag till mitt forsakringsbolag ... De tar da reda pa hur det gick till och om den adra var vallande ser de till att deras forsakringsbolag betalar da det ju innebar att de inte behover betala nagot till mig. Forsakringsbolaget ar oandligt mycket battre an en privatperson pa att fa ut ersattning. Dar jobbar en hel hog manniskor som inte bara vet vad lagen sager, hur man bar sig at, och hur man far ut sa mycket som mojligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: anna_panna
·
Äldre Har fått min bil "förstörd" (utsatt för skadegörelse, INTE påkörd utan en person har fysiskt gjort skada på min bil). Idag var jag på...
2
Svar
24
· Visningar
2 671
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Usch, jag känner mig så ledsen & hjälplös. Krockade med bilen i lördagsem, blev påkörd. Kom och körde på huvudled och en kvinna som hade...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: squirlett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp