Jag blir inte riktigt klok..

Sv: Jag blir inte riktigt klok..

Sådär, hoppträning nr 2 avklarad. KLipper in ur träningsdagboken på annan sida på nätet:

Idag var det då dags för hoppträning nummer två. Jag var ganska nyfiken på hur herrn skulle bete sig, eftersom det verkligen inte är likt honom att bete sig somf örra gången, och han 'var sig själv' i lördags. Hade ju redan innan idag bestämt att betedde han sig likadant så får han slippa mer träningar, hela meningen var och är ju att det ska vara KUL.

V såg glad ut när han kom till ridhuset, och tittade nyfiket på hindren och gicks jälvmant fram till dem. Dock blängde och SUCKADE han högt när han såg B (tränaren) *flin*

Värmde honom och han kändes bra och var pigg och glad. Lite mycket omslag i galoppen kanske, rejält störningskänslig, men annars bra. Hans konturstörning på knäet är kvar men eftersom den var sval och oöm och han kändes bra så beslöt jag att hoppa ändå. Är ju en balansgång det där, på en icke-trianglad häst hade jag inte funderat så mycket, men på V gör jag ju det. Samtidigt kan jag ju inte linda in honom i bomull för minsta lilla grej bara för han har en triangel på häcken och en defekt hasled..

Vi fick börja med en studsserie med tre kryss. Skulle komma in i trav och låta hästen fatta galopp över första. Ha sa Vision och bjöd galopp långt före, så han fick komma i galopp. Vinglade en hel del första ansatsen, kom väldigt snett och jag räknade med att han skulle stanna - och det gjorde han ju. Andra vinglade han men hoppade. Tredje hoppade han klockrent. Fick en liten tillsägelse om min hand med, att våga ge efter ÄVEN när han vinglar.. Jag blir dålig på det eftersom jag så febrilt försöker styra..med händerna.. *sucka*

Sen skulle vi hoppa ett koppelräck på volt, men det avstod jag. Galopp, volt, hoppning och i den övre delen av ridhuset där det är djupt och tungt - nej. Vi tog det en gång bara för han skulle fått sett hindret dock, och han vinglade lite men hoppade ett kattsprång. Så jag hängde i tyglarna nånstans i svanshöjd.. fast jag ramlade inte av iaf ;)

Vi pustade lite medan de andra hoppade på volt i bägge varven. Och sen var det en bana. Börja på hindret som låg på volt, vänstersväng ner till en polkagrisoxer på långsidan, snett igenom på ett koppelräck, runda första hindret och studsen längs andra långsidan, kortsidan och sen polkagrisoxern från andra hållet och slutligen räcket på volt från andra hållet. Det var med andra ord en radda hinder Vision inte sett innan.

Hoppade första fint, fick stora skälvan vid oxern och pallnitade. Red an igen men där fegade jag så jag är inte förvånad att han stoppade igen. La ner den lite på ena sidan och red på igen, fast fortfarande mesred jag så ett stopp till. Där började jag rida och då hoppade han den, inga problem med nästa koppelräck och inte studsen heller. Ny nit på polkagrisoxern (det var ju från ANDRA hållet nu) men tog det andra gången, inga problem på räcket.

Pustade lite och sen fick vi rida den igen, och NU red minsann lilla Alex redan från början, och lille herrn hade sett hindren en gång. Inga problem den här gången, gick av stort på oxern och jag var inte riktigt med så vi vinglade en del EFTER hindret då matte hade fullt sjå att samla ihop sina kroppsdelar och hästen väntade på signal vart han skulle.

Sen höll vi på att skiljas åt efter sista då vi skulle svänga vänster, och V var HELT inne på att vi skulle höger och ner på studsen igen. Så jag & min kropp svängde vänster och Vision och Visions kropps svängde höger. Jag fick tag i manen någonstans i luften och lyckades få ekipaget åt vänster iaf, nånstans halvvägs av. fast vi KOM vänster och jag satt kvar.

Där tyckte jag det räckte för Vision, som sista gången vi tog banan verkligen själv tog tag i och bjöd på varenda hinder. B tyckte också det räckte och tyckte sista rundan var bra (kanske inte avslutningen, men *s*) förutom att jag kanske skulle ha kunnat rida på ännu lite mer. Jag vill ju FORTFARANDE rida i undertempo, speciellt om han tittar eller har haft ett stopp. B:s kommentar: Om du OCKSÅ tittar på hindret, vem ska DÅ hoppa det?.. Hmm, han har ju en poäng där *erkänner motvilligt*

Så, min gamla vanliga Vision som betedde sig som han brukade var tillbaka, och hade KUL. Och matte hade kul med, men har svettas bort ungefär halva sin kroppsvikt typ.. Kul med värmebölja, ridhus och säkerhetsväst *inte*

Nästa träning får han stå över, dels för han hoppat 'mycket' nu,d els för jag vill se vad det där knäet egentligen tänker utvecklas till.
 
Sv: Jag blir inte riktigt klok..

Alexandra_W skrev:
Tredje hoppade han klockrent.


Kul att det gick bättre idag! Förstår du vad jag är ute efter när jag menar att det är bättre att hoppa lite och ofta istället? Då slipper man "göra om" varje gång man tränar, och förhoppningsvis bli av med det där första stoppet, och vinglet.

Men det är ju du som känner hästen bäst, och vet vad hasleden pallar för. Jag tycker fortfarande att det blir en sämre belastning att hoppa mer och inte så ofta, men det är väl bara så att vi har olika åsikt i den frågan. ;)
 
Sv: Jag blir inte riktigt klok..

Trissa skrev:
Kul att det gick bättre idag! Förstår du vad jag är ute efter när jag menar att det är bättre att hoppa lite och ofta istället? Då slipper man "göra om" varje gång man tränar, och förhoppningsvis bli av med det där första stoppet, och vinglet.

Men det är ju du som känner hästen bäst, och vet vad hasleden pallar för. Jag tycker fortfarande att det blir en sämre belastning att hoppa mer och inte så ofta, men det är väl bara så att vi har olika åsikt i den frågan. ;)

Jodå, jag förstår hur du menar, och har inget att invända så i sak. Men jag anser fortfarande att hoppa ofta men lite inte är bra för hans has, och sen var det det där med den hååårda marken, som jag inte skulle utsätta ens en kärnfrisk häst att hoppa på varje dag.

Sen, om jag varje dag åkte till ridhuset eller ridbanan och tog ett par skutt så skulle det ju hjälpa, men annars ser jag inte att skutta hemma hjälper direkt heller just för Vision, han hoppar ju tvärsäkert hemma, utan det är 'nya hinder i ny miljö' han behöver träning på så att säga, och liiite dyrt att åka till ridhuset varje dag ;)

Däremot, något jag gärna skulle ha (men som inte finns) är en lååång skogsslinga med många men lägre naturhinder, och med bra underlag med. Så man lite nu och då (ett par gånger i veckan säg) kunde rida olika delar av den och hoppa något språng. Dvs att man får det där med nya hinder på nya ställen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 793
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp